ELDRIFT ÅT ALLA

Världen behöver ett mer hållbart sätt att ta sig framåt. På alla plan.

Vi går mer och mer mot ett eldrivet samhälle, miljöfrågan är en punkt som brinner hos många – och lösningen är just el. Men att köra på enbart el är långt ifrån en lösning för alla idag. De befintliga resurserna för att framställa så pass stora batterier att vi kan ta oss fram på enbart el är starkt begränsade. För att inte nämna en infrastruktur med så pass många laddstolpar för regelbunden laddning längs vägen.

Det finns däremot en lösning, en mellanväg. Som inte bara gör eldrift möjligt för långt många fler i ett globalt perspektiv, utan även det bästa alternativet ur miljösynpunkt i dagsläget.

Kombinationen mellan en elmotor och en förbränningsmotor tillåter att elbatterierna inte behöver vara så stora som möjligt – snarare tvärtom. Bara så stora så att det blir effektivt. Det är en möjlighet och en lösning för att snabbare utveckla ett mer hållbart sätt att ta sig framåt, utan att förbruka jordens alla resurser. Vi kallar det elhybrid.

För oss är eldrift synonymt med hållbar körglädje. Det innebär att vi hela tiden utmanar, utvecklar och förverkligar nya sätt att ta till vara på energin. Vi är sedan över 20 år ledande inom utvecklingen av eldrift och har revolutionerat industrin med våra elhybrider och innovationer på många sätt. Men framförallt ser vi att det gör en verklig skillnad för miljön på riktigt – det visar sig bland annat i att Toyotas bilar har Europas i genomsnitt lägsta koldioxidutsläpp (99,8 g/km enl. JATO Dynamics, som gör oberoende jämförelser och research på hela världens fordonsindustri, jato.com/sweden).

Mindre batterier = fler bilar med eldrift. Och lägre pris.

Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. För att sätta det i perspektiv så krävs det lika mycket resurser att tillverka 20 000 batterier för batterielbilar som till 1,5 miljoner elhybrider. 75 gånger fler bilar alltså. Varför? För att i en elhybrid behöver det elektriska batteriet inte vara så stort som möjligt. Bara så stort så att det blir effektivt.

Att välja eldrift idag är också ett smart val med tanke på den nya fordonsskatten (Bonus Malus) i Sverige. Kortfattat innebär den nya skatten att fordon med lägre koldioxidutsläpp får en förmånligare fordonsskatt. Många av våra modeller har exempelvis så pass låga utsläpp så att du endast betalar den obligatoriska grundavgiften på 360 kr/år och slipper fordonsskatten helt. Ännu ett skäl att välja eldrift helt enkelt.

Eldrift åt alla

Vad finns det?
En liten guide för att underlätta ditt val.

Med den uppsjö av olika varianter av eldrivna fordon som det går att välja mellan idag, kan det vara svårt att veta vilken som egentligen är bäst. Och vad bör man egentligen välja? Frågar du oss så finns det vissa alternativ som är bättre än andra. Men det beror också på vad du har för behov (körsträcka) och vilka lokala förutsättningar som finns (exempelvis tillgängligheten till laddstolpar) och bekvämlighet och pris som varierar stort.

Nedan kan du läsa lite kort om vad det finns för olika varianter av elektrifierade bilar på marknaden och hur de fungerar.

/
Mildhybrid (MHEV)

Mild Hybrid Electric Vehicle

En mildhybrid drivs primärt med en förbränningsmotor med hjälp från en liten elmotor. Elmotorn är så pass liten i en mildhybrid att den inte klarar att driva bilen på enbart el, utan hjälper istället till att strömförsörja vissa delar av tekniken, och på sätt minska bränsleförbrukningen en aning, ofta bara några procent.

Läs mer

Vad är en mildhybrid?

En mildhybrid har en liten elmotor som fungerar tillsammans med förbränningsmotorn. Elmotorn hjälper till att sänka bränsleförbrukningen genom att strömförsörja vissa delar och teknik, men kan till skillnad från elhybrider inte köras med förbränningsmotorn avstängd. Batteriet laddas av överbliven energi och behöver alltså aldrig laddas med sladd.

Vilken livsstil passar mildhybrider?

Dig som vill effektivisera bränsleförbrukningen en aning, men vill fortsätta köra på bensin eller diesel.

Varför har Toyota inga mildhybrider?

Med över 20 års erfarenhet, och som världens största producent av bilar med eldrift, så tycker vi inte att en mildhybrid kan mäta sig med en elhybrid. Med samma prislapp och tanke får man mycket mer med elhybrid helt enkelt. Funderar du på en mildhybrid rekommenderar vi dig att istället överväga en elhybrid. Besök gärna någon av våra återförsäljare för en provkörning eller för personlig rådgivning.

/
Elhybrid (HEV)

Hybrid Electric Vehicle

En elhybrid drivs av en elektrisk motor och en förbränningsmotor (bensin eller diesel) tillsammans. Kortare sträckor klarar elhybriden av att köra på enbart el. Och oavsett väg och hastighet växlar bilen automatiskt och sömlöst mellan ren el och förbränningsmotorn, och hjälper därmed till att bli mer bränsleeffektiv. En elhybrid är aldrig beroende av att kopplas in med sladd eftersom batteriet laddas automatiskt av bilens rörelseenergi. 13 miljoner människor har redan valt någon av Toyotas elhybrider.

Läs mer

Vad är en elhybrid?

I en elhybrid generar bilen sin egen el till elmotorn, vilket betyder el utan sladd. Elmotorn samverkar tillsammans med en förbränningsmotor, där systemet – helt automatiskt – kapar bränsletoppen när du accelererar, vilket förbättrar bilens bränsleeffektivitet. Under färden laddas batteriet med hjälp av kraften som blir ”över” när bilen rullar, vid inbromsningar och när förbränningsmotorn är påslagen, kraft som i en vanlig bil skulle gått till spillo. Detta gör det möjligt att köra upp till 50% av körtiden på ren el!

Vilken livsstil passar elhybrid?

Elhybrider passar alla livsstilar och körförhållanden. Den är optimal för stadskörning då sträckorna ofta är kortare och därmed kan köra enbart med hjälp av elmotorn. Det är det bästa alternativet ur miljösynpunkt om du inte har tillgång till laddstolpe eller laddstation. Helt enkelt ett bränsle- och CO2-effektivt alternativ var du än bor, och vad du än har för behov.

Toyotas elhybrider – en för varje storlek och behov

Yaris, Corolla, Corolla Touring Sports, C-HR, RAV4, Prius + och Camry

/
Vätgas (FCEV)

Fuel Cell Electric Vehicle

Vätgasbilar drivs av bränsleceller som i sin tur driver en elmotor, och tankas med vätgas. Det är det mest hållbara och miljövänligaste alternativet på hela marknaden med vattenånga som enda restprodukt. Det tar cirka 3 minuter att fylla tanken med vätgas, och en full tank tar dig upp till 50 mil beroende på yttre omständigheter. Dock är infrastrukturen inte riktigt där idag. Och priset på vätgasbilar är i dagsläget högt, vilket gör det svårt att helt gå över till vätgasbilar som det ser ut idag.

Läs mer

Vad är en vätgasbil?

Kallas ibland också för bränslecellsbil, och tankas med vätgas. Istället för en förbränningsmotor har den en elmotor, en bränslecellsstack och en tank som du fyller med vätgas. Elektriciteten produceras när luften utifrån strömmar in och reagerar med vätgasen. Elektriciteten som skapas driver sen elmotorn som i sin tur driver hjulen. Och den enda restprodukten av hela processen är vattenånga. Vätgas är lättillgänglig, effektiv, stabil och mycket enkel att lagra i långa perioder till skillnad från elektricitet. Vätgas kan dessutom produceras lokalt.

Till vem passar vätgasbilar?

I dagsläget för den eller de som bor i en storstad med vätgasstationer nära till hands. Men i framtiden – med ett utbyggt stationsnät för vätgas – kommer den passa alla som vill använda sig av det mest hållbara alternativet för samhället, särskilt för stora och tunga fordon som behöver lång räckvidd och hög komfort.

Toyotas vätgasbilar

Mirai

/
Laddhybrid (PHEV)

Plug-in Hybrid Electric Vehicle

En laddhybrid fungerar i praktiken som en elhybrid, men är oftast dyrare och har ett större batteri och en förbränningsmotor som arbetar tillsammans. Förutom det större och tyngre batteriet som kräver mer resurser att tillverka, är den största skillnaden att du kan ladda batteriet med sladd, och köra vissa sträckor på 100% el.

Läs mer

Vad är en laddhybrid?

Fungerar i praktiken som en elhybrid, men med skillnaden att batteriet är större och kan laddas med sladd så att elmotorn kan köra en längre sträcka. Att ladda batteriet tar i snitt 3–5 timmar, men vid vissa laddningsstationer (så kallade snabbladdningsstationer) kan batterierna laddas upp till cirka 80% på drygt 25 minuter. En laddhybrid har generellt ett högre inköpspris än en elhybrid.

Vilken livsstil passar laddhybrider?

Dig som har nära till laddstolpar regelbundet men inte vill vara helt beroende utav en sladd. Du kör sällan längre sträckor eftersom du vill optimera eldriften.

Toyotas laddhybrider

Prius Plug-in

/
Batterielbil (BEV)

Battery Electric Vehicle

En batterielbil, som i vardagligt språk benämns elbil, drivs av en elmotor där batteriet laddas med sladd. Eftersom bilen går 100% på elektricitet genererar den noll utsläpp under körning. Däremot krävs det ordentligt med resurser för att tillverka den storlek på batterier som krävs för dagens genomsnittsräckvidd på 500 km (enligt tillverkarnas egen data). Tillgången på de resurser och metaller som krävs för batteriframställningen är dessutom starkt begränsad, därav det mycket höga inköpspriset.

Läs mer

Vad är en batterielbil?

Batterielbilar är det enda alternativet för helt batteridriven körning. I en batterielbil är batteriet mycket stort, kraftfullt och laddas med sladd vid en laddstolpe. Dagens batterielbilar har en räckvidd som räcker ca 500 km på en laddning, men kan variera beroende på yttre faktorer som exempelvis väder samt vilka funktioner som används inne i bilen. Utvecklingen går hela tiden framåt, men samtidigt är framställningen och tillgången på metallerna som krävs just nu starkt begränsad. En batterielbil är förmånlig att äga och köra (jämfört med en bil som drivs av fossilt bränsle) men har ett högt inköpspris.

Vilken livsstil passar batterielbil?

En batterielbil passar dig som regelbundet har närhet och möjlighet till en laddstation. Du bor antagligen inte i stan utan har en parkeringsplats med laddmöjligheter hemma och på jobbet. Däremot så kör du antagligen fler korta sträckor i stadsmiljö än längre turer ute på landsvägar, eftersom du behöver ha närhet och möjlighet att ladda batteriet ofta. Det är även svårt att exempelvis ha dragkrok, vilket vidare kan begränsa användningsområdet.

Varför har Toyota ingen batterielbil?

Toyota påbörjade elektrifieringen redan 1997. Men i dagsläget är inte batterielbilar det bästa alternativet för gemene man. På grund av den resurskrävande batteritillverkningen är det ett alternativ som dels inte är tillgängligt ekonomiskt för majoriteten dels inte optimalt ur miljösynpunkt, eftersom tillgången av resurser för batteriframställning är starkt begränsad. För att klara omställningen till mer hållbart körande för alla satsar Toyota på kombinationen av en förbränningsmotor och en elmotor i en och samma bil, vi ser hellre 1,5 miljoner elhybrider än 20 000 elbilar på våra vägar.

Toyota tror att ett flertal drivkällor behövs för att tillmötesgå världens olika behov, och följer noga utvecklingen för att erbjuda den bästa drivlinan i framtiden.

Våra elhybrider talar för sig själva!
Hitta svar på dina frågor om elhybrider här.

Är elhybrider dyra?
/
Vilken är den bästa elhybriden för mig?
/
Hur långt kan en elhybrid köra?
/

Världsledande elhybridteknik.

Toyota har länge varit ledande i utvecklingen av eldrift. Vi var första biltillverkaren med att implementera ett elektriskt batteri i våra bilar redan 1997 och har därför både längst erfarenhet och mest utvecklad teknik. Och dessutom den enda tillverkaren som redan är inne på fjärde generationen av elhybridsystem.

Inställningar för cookies

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på www.toyota.se och för att optimera och personifiera innehåll på vår webbplats och i vår annonsering. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!