Toyota GR Yaris

Nya Toyota GR Yaris – en prestandabil med rötterna i rally-VM.
Låg vikt, fyrhjulsdrift och en turboladdad trecylindrig motor på 261 hästkrafter – här är nya Toyota GR Yaris. En kompetent gatbil som utvecklats direkt från Toyotas framgångsrika rallysatsning.

Med premiär den 10 januari på Tokyo Auto Salon är nya GR Yaris Toyotas andra GR-modell och som sådan en renodlad prestandabil. Den har sina rötter i företagets erfarenheter från Rally-VM (WRC, World Rally Championship) och är resultatet av all kunskap och kompetens från TOYOTA GAZOO Racing och Tommi Mäkinen Racing.

GR Yaris ingår i den nya Yaris-familjen, men har en unik design med tredörrarskaross och en kupéliknande taklinje som är 91 mm lägre än standardversionen av Yaris. Frontens grill och spoiler uttrycker modellens GR-status, medan bred spårvidd och kraftfulla bakflyglar matchar bilens 18-tumshjul.

Bilen har en helt nyutvecklad trecylindrig 1,6-liters turbomotor som levererar 261 hästkrafter och ett vridmoment på 360 Nm. Växellådan är sexväxlad manuell. Accelerationen 0–100 km/t går på mindre än 5,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 230 km/t.

Förutom rollen som den officiella homologiseringsmodellen för utvecklingen av nästa generations tävlingsbil för Rally-VM har nya GR Yaris också alla de egenskaper som behövs för ett framgångsrikt deltagande i lokala rallyn – men är naturligtvis också godkänd för gatan.

Nya GR Yaris har försäljningsstart i Sverige under hösten 2020.

/
Nya GR Yaris tillverkas i Motomachi, Japan

Tillverkningen av GR Yaris sker vid Toyotas Motomachi-fabrik i Japan i en produktionslina som är dedicerad för GR-modellerna. I stället för ett traditionellt ”löpande band” sker sammansättningen där i ett antal produktionsceller som knyts samman med självgående plattformar.

GR Yaris bygger på en egen plattform som kombinerar främre delen av Toyotas GA-B-plattform (samma som nya standard-Yaris) och bakre delen från GA-C-plattformen. Detta har möjliggjort utvecklingen av en ny hjulupphängning och ger också utrymme för fyrhjulsdriften, samtidigt som det bidrar till bilens utmärkta köregenskaper. Framhjulsupphängningen är av McPherson-typ. Bromsarna fram är 356 mm stora räfflade bromsskivor med fyrkolvs-ok.

Den helt nya fyrhjulsdriften GR-FOUR är utvecklad för att optimera drivkraften till alla fyra hjulen, samtidigt som den har låg vikt och en enkel uppbyggnad. Kraftfördelningen mellan fram- och bakaxel styrs av en responsiv koppling som teoretiskt kan fördela drivningen från 100:0 (enbart framhjulsdrift) till 0:100 (enbart bakhjulsdrift). Standardläget ger en 60:40-fördelning medan Sport-läget har en 30:70-fördelning. I Track-läge kan fördelningen låsas till 50:50 för bästa banprestanda.

Toyota GR Yaris - specifikationer

MOTOR

Typ: 3 cylindrig radmotor
Ventilmekanism: Dubbla överliggande kamaxlar, 12-ventiler med VVTi
Bränslesystem: D4S - direkt & indirekt insprutning
Överladdning: Turbo
Cylindervolym: 1 618 cm3
Max effekt: 261 hk (DIN)/192 kW
Max. vridmoment: 360 Nm
Vikt/effektförhållande: 6,7 kg/kW resp 4,9 kg/hk

DRIVNING & CHASSI

Drivning: GR-FOUR 4WD-system
Växellåda: Manuell 6 -växlad
Hjulupphängning fram: McPherson
Hjulupphängning bak: Dubbellänkad
Bromsar fram: Ventilerade skivor (356 mm), Fast 4-kolvsok
Bromar bak: Ventilated disc (297 mm), Fast 2-kolvsok

MÅTT & VIKT

Längd: 3,995 mm
Bredd: 1,805 mm
Höjd: 1,460 mm
Hjulbas: 2,558 mm
Spårvidd fram: 1,530 mm
Spårvidd bak: 1,560 mm
Tjänstevikt (utan förare): 1 280 kg

Kontakta din Toyotaåterförsäljare för mer information
/
/
/
/
/
Kontakta din Toyotaåterförsäljare för mer information

Mer från Toyota

Pressinformation från Toyota Pressinformation från Toyota Här samlar vi våra senaste pressmeddelanden samt nyheter, bilder och faktamaterial om Toyota. Allt material i pressrummet vänder sig till media och bilder får användas fritt i redaktionella sammanhang. Nya Toyota RAV4. Nya Toyota RAV4. Nya RAV4 är byggd för att köras – och designad för att synas. Den kombinerar ett robust yttre med en högkvalitativ interiör och enastående köregenskaper, oavsett underlag. Corolla är tillbaka Corolla är tillbaka Nu börjar en ny spännande era för världens mest sålda bil. Den bästa Corollan som någonsin byggts finns i två versioner: en sportig och dynamisk halvkombi och eleganta och sofistikerade Touring Sports. Corolla är tillbaka – och den kommer att överraska dig. Nya Toyota Yaris GRMN Nya Toyota Yaris GRMN Inspirerad av Toyotas comeback till FIA World Rally Championship 2017, är den nya limited edition Yaris GRMN här och såklart testad på Nürburgrings Nordschleife.
Inställningar för cookies

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på www.toyota.se och för att optimera och personifiera innehåll på vår webbplats och i vår annonsering. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!