Historien om Prius

Prius tog miljösmart bilkörning in i 2000-talet

Den traditionella förbränningsmotorn har revolutionerat världen under de senaste drygt hundra åren, från att möjliggöra de första trevande bilutflykterna till att sitta under huven på dagens tillförlitliga bilar. Dock har bilarnas inverkan på miljön förvärrats i takt med att förbrukningen av fossila bränslen ökat dramatiskt. Mot denna bakgrund beslutade Toyota år -93 att utveckla en miljösmart bil för en renare framtid. Efter bara fyra år föddes en pionjär: Prius Hybrid.

Generationer av Prius

I en värld som vant sig vid att bilar drivs med bensin eller diesel väckte Prius kombinerade bensin- och eldrift en hel del uppståndelse. Vid det här laget hade biltillverkare under decennier försökt få bensin och el att samverka som energikällor — och alltid misslyckats. Men 1997 var Toyota först ut bland biltillverkarna att lyckas övervinna de många tekniska utmaningarna och lanserade Prius — världens första massproducerade hybridbil.

Nyskaparen

Som en nyskapare var den första generationen av Prius designad för att sticka ut — ett recept som vi återfunnit hos många nyare hybrider genom åren. Designstudion i Kalifornien gav Prius ett lika särskiljande utseende som den förtjänade, med högt bakparti, valvliknande taklinje, skarpa sidoveck och en luftmotståndskoefficient på låga 0,29. Under den relativt lilla sedankarossen återfanns ett specialutformat hybridsystem bestående av dels en effektiv 1,5-liters VVT-i bensinmotor och dels en elmotor. Denna kombinerade drivlina kompletterades av en generator och ett kraftfullt batteri av nickelmetallhydrid-typ som var undanstoppat bakom baksätena.

Prius  1997

Prius hybridsystem var försett med en rad genomtänkta bränslebesparande lösningar. Från det intelligent utformade kontrollsystemet som anpassade kraften från bensinmotorn och elmotorn till körförhållandena, till bensinmotorns automatiska avstängning vid t.ex. rödljus. Men mest innovativ av alla lösningar var bromssystemet som återvann rörelseenergi, vilken tidigare alltid gått till spillo, och återförde den till batteriet i form av elektrisk energi för att ladda batteriet — ett anmärkningsvärt framsteg för bilindustrin.

En helt ny körupplevelse

Det här innebar en ny unik körupplevelse för bilförarna. Nu kunde de glida genom stan i låg fart med bara eldrift. Och när farten ökade kompletterade bensinmotorn med den kraft som behövdes. Och hela tiden var Prius precis lika lättkörd som vilken konventionell personbil som helst.

Prestandan hos Prius var i nivå med andra bensindrivna bilar, samtidigt som såväl bränsleförbrukning som koldioxidutsläpp ofta uppgick till bara hälften.

Interiör Prius

Att kliva in bakom ratten i Prius gav en futuristisk känsla. Instrumenttavlan med varningslampor och viktig information såsom hastighet var monterad rakt framför föraren. Närmast under fanns den stora LED-displayen som visade hur hybridsystemet fördelade kraften från bensin- respektive elmotorn och återladdade batteriet.

I reklamen berättades om Prius som det nya århundradets föregångare bland fossildrivna bilar — och hur rätt var inte det? Exporten från Japan inleddes år 2000 och bland annat var det miljömedvetna amerikaner som tog den revolutionerande japanen till sina hjärtan. Det gjorde även många kända ansikten, vilket bidrog till att Prius kom i rampljuset.

En hel bilvärld väntade med spänning på att få se hur Toyota skulle kunna förbättra ett så radikalt koncept.

Prius 2003
En ny era

När Toyota 2003 skulle avtäcka en ny Prius-modell väntade en hel bilvärld med spänning på att få se hur Toyota skulle kunna förbättra ett så radikalt koncept. För våra ingenjörer innebar det tuffa utmaningar men också stora möjligheter. Vårt företag var nu etablerat som en miljömedveten bilproducent och nu gällde det att utöka Prius attraktionskraft genom förbättrad prestanda och ännu större miljöfördelar i form av t.ex. sänkt bränsleförbrukning och lägre utsläppsnivåer.

Enda sättet att göra detta var att starta projektet med ett blankt papper. Sedan började det mer avancerade andra generationens hybridsystem att ta form, bland annat med hjälp av hela 530 nya patent.

Hybrid Synergy Drive
Det nya systemet döptes till Hybrid Synergy Drive (HSD) och innebar mängder av förändringar. Inte nog med att förbättringar på motor, växellåda och batteripaket, liksom en 50-procentig effektökning av elmotorn, innebar att Prius blev snabbare. Dessutom sänktes bränsleförbrukningen till rekordnivå, räckvidden med enbart eldrift ökade till 2 km och CO2-utsläppet minskade till 104 g/km — en mycket låg siffra vid denna tid.
Prius profil
Den gamla sedankarossen ersattes av en längre och smäckrare kaross av typen kombikupé och luftmotståndskoefficienten kunde nu pressas till 0,26. Bilens mycket starka kaross bidrog till att den fick maximala 5 stycken säkerhetsstjärnor av Euro NCAP och resultatet från krockproven tangerade de bästa som någonsin uppmätts.
En föregångare även på utrustningslistan

Nya Prius visade inte bara prov på Toyotas världsledande miljökompetens, den fick också en särställning tack vare sina tekniska innovationer — och har kvar den än i dag.

Generation 2 av Prius var först i världen med en rad finesser som till exempel Intelligent Park Assist (IPA) som togs fram för att hjälpa föraren att fickparkera, Steering Assisted Vehicle Stability Control (S-VSC) som sammanförde förarens kontroll över både antisladdsystemet och servostyrningen och elektrisk luftkonditionering som fungerade även när motorn stängdes av automatiskt vid stillastående.

Prius Utrustning

I kupén fanns nu ännu mer plats för en familj på fem att bre ut sig. De centralt placerade instrumenten blev större och i mitten av den futuristiskt utformade instrumentbrädan monterades en multimediaskärm i färg. Oavsett utrustningsversion var Prius försedd med sådant som möjligen kunde återfinnas på premiumbilar. Bland de saker som fick ägarna att känna sig utvalda fanns farthållare, förstklassig ljudanläggning, gps-navigator, hands-free (telefonsamtal) och backkamera.

Under de fem år som denna andra generationens Prius fanns till försäljning stod det snart klart att Toyotas hybridsystem kommit för att stanna. Parallellt med stadigt ökande försäljningssiffror presenterades över hela världen kundundersökningar, såsom JD Powers, som visade att Prius-köparna verkligen var nöjda med sina hybridbilar.

Redan första månadens beställningar överträffade alla förhoppningar med en orderstock på 180.000 bilar mot förväntade 10.000, samtidigt som väntelistorna uppgick till sju månader.

Prius 2009
Dags för en ännu bättre Prius

Under 2009 rullade tredje generationens Prius ut på vägarna. Redan första månadens beställningar överträffade alla förhoppningar med en orderstock på 180.000 bilar mot förväntade 10.000, samtidigt som väntelistorna steg till sju månader. Människor världen över tog den nya modellen till sina hjärtan — och inte blev det sämre av att bilköpare i många länder erbjöds olika former av miljöbilspremier och skattelättnader.

Även om linjerna hos trean påminde om föregående generation så fick den nya modellen en mer självsäker och sportig framtoning. Med sin skarpare linjeföring var det nu dags för världens i särklass mest sålda hybridbil att erövra ett nytt årtionde.

Inte heller när det gällde interiören vilade Prius ingenjörer på lagrarna. Varenda liten detalj finslipades och förbättrades. För att öka bränsleeffektiviteten i hög fart och även förbättra vridmomentet i lägre farter ökades motorvolymen till 1,8 liter och 90 % av hybridsystemets delar byttes ut för att spara vikt och utrymme.

Prius Solpanel
Återigen visade Prius prov på genuint innovativa lösningar. Toyotas första elektriska vattenpump minskade tillsammans med systemet för återcirkulation av avgaserna (EGR) friktionen i motorn, något som i sin tur minskade bränsleförbrukningen. Den tekniskt sinnade uppskattade säkert solpanelerna på taket som höll i gång luftkonditioneringen för att motverka överhettning i kupén när bilen stod parkerad i gassande sol.
Inredning Prius
Elförbrukningen minskade med 30 % tack vare en omfattande användning av LED-lampor. För att ytterligare bidra till sänkta utsläpp och en hållbar miljö var Prius den första bilen någonsin med formsprutad återvunnen plast (i stället för petroleum) i delar av inredningen.
Priusbilar
/
/
/
En växande familj

2012 utökades Prius-familjen med två nya medlemmar; Prius+ och Prius Plug-in laddhybrid. Med nya och kraftfullare litiumjonbatterier började ett nytt kapitel i historien om Prius, med siktet inställt på att nå en bredare målgrupp och få allt fler att upptäcka de unika kvalitéerna med Toyotas hybridsystem.

Prius-Plug-in

Laddhybridversionen av Prius fick i stort sett samma utformning som generation 3. Den stora skillnaden var att batterierna nu kunde laddas från en extern strömkälla. Laddhybriden var lösningen för dem som ville kunna köra längre sträckor med enbart eldrift, utan att behöva oroa sig för att bli stående vid vägkanten utan ström. Större batterier gjorde det möjligt att köra upp till 25 km på enbart el i farter upp till 80 km/h — helt utsläppsfritt och utan räckviddsångest.

Prius+

Prius+, med sitt förlängda och kombiliknande bakparti, rymde 7 personer och erbjöd mer plats för bagage. Den blev ett välkommet tillskott i Prius modellutbud för växande familjer som ville ha mer utrymme i bilen utan att behöva göra avkall på miljöhänsynen. Tack vare kraftfulla batterier uppvisade Prius+, trots sin större vikt, samma prestanda som "vanliga" Prius.

En blick in i framtiden

Det är ingen överdrift att säga att Prius sedan 1995 har betytt tillräckligt mycket för bilhistorien att den förtjänar en plats i historieböckerna som en av de viktigaste bilarna under de senaste 100 åren. I början fanns det många som tvivlade på att hybridbilar kunde få någon nämnvärd betydelse för människors rörlighet och för miljön på vår jord. I dag medger de allra flesta att såväl Prius som hybridtekniken i stort är ett mycket viktigt steg på vägen mot en helt utsläppsfri bilism.

Varje ny modell av Prius har inneburit allt mindre utsläpp, liksom förbättrad bränsleeffektivitet, nya innovativa tekniska lösningar och — inte minst viktigt — en plattform för vidare utveckling inom miljösmart bilkörning i många år framöver.

Prius+ 2015

Upptäck mer om hybrid

Visa alla (8)
Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >