Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmsta återförsäljare Boka service Min Toyota

Pallplats för våra hybridhjältar

Le Mans 24-timmars

I vilket annat race som helst skulle du, om du leder loppet med mindre än halva sträckan kvar, kunna börja tro att du har segern inom räckhåll. Men det här är inte vilket race som helst.

Motgång för Toyota Racing

Alex Wurz, Stéphane Sarrazin och Kazuki Nakajima startade i pole position och kontrollerade loppet med sin #7 TS040 HYBRID, när ett elektriskt fel tvingade dem att bryta. Humöret i teamet höjdes dock igen när Anthony Davidson, Nicolas Lapierre och Sébastien Buemi mot alla odds gick i mål som trea - trots att de förlorade 50 minuter p.g.a. reparationsarbeten efter en kollision i loppets inledning.

En pole position och en tredjeplats betydde trots allt att tävlingshelgen började bra för Toyota Racing. Den positiva drivkraften efter två segrar hittills i år kan fortleva.

Vädret påverkade

Självförtroendet var på topp i teamet och förarna i båda bilarna var inställda på att kämpa för en plats överst på pallen. Sorgligt nog försvann dock hoppet om seger för #8 TS040 HYBRID när det började störtregna efter 90 minuter och Lapierre, som körde på slicks, blev inblandad i en seriekollision på Mulsanne-rakan.

Som tur var kunde Lapierre köra in den svårt skadade bilen i depån där teamet lyckades reparera den så att den kunde fortsätta tävlingen igen.

Olyckan förorsakade ytterligare förseningar när bilens aerodynamik behövde åtgärdas åtta timmar in i loppet.

skadad bil
I täten av fältet

Samtidigt avverkade #7 TS040 HYBRID varv efter varv på de la Sarthe-banan, med hela resten av fältet bakom sig. Allt fungerade som ett urverk.

Plötsligt, 13 timmar och 53 minuter in i loppet, tvingade ett oväntat elfel Nakajima att stanna bilen i Arnage-kurvan. Drömmen om seger gick därmed i kras. Det var ett tufft ögonblick, efter all den tid och det engagemang som alla i teamet lagt ned.

Kampen tillbaka till toppen

Efter besvikelsen över att vår ena bil, den som ledde hela loppet, tvingats bryta tävlingen stod hoppet till #8 TS040 HYBRID. Trots de inledande problemen hade förarna målmedvetet lyckats kämpat sig upp till en position bland de fyra främsta och en pallplats hägrade. Men som alla vet — tills mållinjen har passerats kan vad som helst hända.

racingbil utomhus

Och det gjorde det också. Efter tekniska problem hos en av medtävlarna lyckades Davidson, Lapierre och Buemi nå en välförtjänt tredjeplats. Därmed förstärkte de sin ledning i världsmästerskapen och tog Toyotas femte pallplats i Le Mans.

Efter tävlingen summerade Alex Wurz stämningen i teamet: "Det finns inte mycket att säga utom att vi är besvikna. Som jag sa tidigare i veckan så vinner du inte Le Mans. Det är Le Mans som låter dig vinna. Och i dag lät inte Le Mans oss vinna."

Efter helgens besvikelser har Toyota Racing Team nu chansen att ladda batterierna och se fram mot nästa tävling i Austin den 20 september. Låt oss hoppas att vårt team hittar en vinnande väg igen...

motorsport tävling

Om du vill veta mer om Le Mans så kan du kolla in några roliga faktadetaljer om Toyotas bilar och tävlingsteam i vår Toyota Racing infographic.

Toyota Hybrid vs 24h av Le Mans

Upplev 24 timmar fulla av fart, spänning och dramatik. Allt från en TOYOTA Racingförares sikt i vår TS040 Hybrid på banan av världens tuffaste lopp: 24-timmars Le Mans.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >