Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmaste återförsäljare Boka service Min Toyota

Dakar-rallyt: Bara de bästa överlever

Toyota säkrar sin andra totalseger samt titeln i produktionsklassen

Efter 14 stentuffa dagar och 900 mil av krävande terräng har Dakar-rallyt 2015 avslutats. Det blev två lyckosamma veckor för Toyota-teamen, med tre stycken Hilux bland topp 10.

I den trettiosjunde upplagan av rallyt var det sydafrikanska teamet Imperial Toyota, med föraren Giniel De Villiers och kartläsaren Dirk von Zitzewitz, nära att ta hem totalsegern. De fick dock se sig knappt slagna av 2011 års vinnare Nasser Al-Attiyah i Qatar Rally Team Mini. I produktionsklassen säkrade Team Land Cruisers fyrfaldiga Dakar-segrare Jun Mitsuhashi ännu en förstaplacering, med Nicolas Gibon närmast bakom sig. Alejandro Yacopini kom trea och säkrade därmed en fantastisk trippelseger för Toyota.

Snabb start

Årets "Grand Start" ägde rum framför presidentpalatset i Buenos Aires. Allt eftersom tävlingsekipagen introducerades vid starten steg stämningen i publiken. Säkert sattes även tävlingsnerverna på prov hos många av deltagarna i takt med att morgondagen - då allvaret skulle börja på riktigt - ryckte allt närmare.

/

Första dagen omfattade en kort specialsträcka på 17 mil till Villa Carlos Paz. De snabbaste ekipagen noterade här en genomsnittsfart på 140 km/t - trots många skarpa kurvor. De Villiers klarade delsträckan galant och kom i mål som trea. Lite senare sa han: "Jag får bra vibbar av min Hilux. Den är klart konkurrenskraftig." I produktionsklassen kom Team Land Cruiser både etta och tvåa med sina Land Cruiser 200.

Dag 2 bjöd på en längre specialsträcka på 52 mil med tuff och tekniskt utmanande körning på slingrande bergsvägar och vägar med sikten förstörd av virvlande sand (kallat Fesh Fesh). Här hade förarna inte råd att tappa koncentrationen för en enda sekund.

/

De Villiers kompis i Imperial Toyota-teamet Leeroy Poulter satt hög fart från start, men ett misstag som kostade honom en skadad stötdämpare sände ned honom till en tolfteplats. De Villiers kom på en fin andraplats, med Overdrive Toyota-teamets Bernhard ten Brinke närmast bakom sig. Den senare låg därmed totalt tvåa efter De Villiers. De båda ekipagen från Team Land Cruiser lyckades undvika större dramatik och upprepade sin bedrift från första dagen med ännu en ny dubbelseger.

Dag 3 bestod av en kortare sträcka över flodbäddar och genom dalgångar, Den steniga sträckan var allt annat än snäll mot däcken - men De Villiers gasade på lite extra och gick på attack. Vid kontrollen efter halva delsträckan var han i ledning, men hoppet om en etappseger grusades av en punktering. Trots det slutade han dagen som tvåa. "Dagens etapp var kort, så jag körde aggressivt" sa De Villiers efter loppet.

Närmast bakom sig i mål hade han en annan Hilux, körd av Yazeed AlRajhi. Detta var hans första Dakar-rally, men hans erfarenhet från rally-VM hjälpte honom att klara dagen och komma in på en fin tredjeplats.

/

I produktionsklassen höll Mitsuhashi stilen genom att komma först i mål med sin Land Cruiser, medans hans teamkompis Gibon hade oturen att få kylaren skadad av en sten och förlorade dyrbar tid.

/
Ny dag, nytt land

Dag 4 innebar tidig start och en klättring ända upp till 4.800 meter genom bergskedjan Anderna och in i Chile. Efter den första delen på nära sju timmar återstod en specialsträcka på 31,5 mil.

Specialsträckan bjöd på både steniga underlag och svårforcerade sanddyner - inte direkt någon favoritkombination för den som vill undvika skador på sin bil. Ändå körde De Villiers aggressivt redan från start. Han drog nytta av spåren som den ledande Orlando Terranova lämnade bakom sig och höll god fart. När Terranova fick problem hade han inte längre några spår att följa och fick kämpa ensam i sanddynerna. Efter fin körning kom han in som trea på sträckan med AlRajhi tätt bakom sig, inför en entusiastisk publik som uppskattade den spännande målgången.

/
/

Efter en lång och tröttande dag hade deltagarna kanske behövt lite vila. Men icke. Dag 5 innebar visserligen en förhållandevis flack sträcka, men det betydde å andra sidan höga farter. Debutanten AlRajhi väckte förvåning genom att komma först till kontrollen 3 mil före mål. Till slut fick han se sig slagen med ynka 20 sekunder, men det var ändå en otrolig bedrift av någon som aldrig hade kört en Hilux innan tävlingen startade. De Villiers hade en "lugnare" dag och kom in som sexa och ten Brinke som nr 13.

/

Ordet för dagen under den sjätte tävlingsdagen var Överlevnad. En kombination av till synes släta men förrädiska vägar, potthål och Fesh Fesh betydde att förarna inte kunde koppla av ens när de nådde den mjuka ökensanden mot slutet av delsträckan. Under dessa krävande körförhållanden, där deltagarna utmanades maximalt, bjöd Toyota-bilarna upp till dans. Fyra Hilux bland topp 10, av vilka De Villiers var först med sin andraplats. I produktionsklassen kom Team Land Cruiser ännu en gång etta och tvåa.

Som om inte rallyt redan varit tillräckligt tufft mot både förare och kartläsare, väntade nu ännu ett par prövande tävlingsdagar under den s.k. Maraton-sträckan. Sträckan varade i två dagar och en natt vilket innebar att deltagarna inte kunde räkna med hjälp från sina team. De skulle själva bli tvungna att fixa alla problem och göra allt underhåll som kunde komma att behövas.

Medan man navigerade sig från havsnivån och ända upp till en höjd av 3.700 meter över havet körde tävlingsekipagen nu in i Bolivia. Banan gick genom områden som är tillräckligt krävande att klara av även i vanliga fall. Nu vidtog ett regn som gjorde förhållandena ännu värre. Trots det, eller kanske just därför, gick det bra för Toyota-bilarna över potthålsvägarna. AlRajhi tog ännu en imponerande andraplacering medan De Villiers kom sexa.

/

Dag 8 blev en vattendelare för Toyota. Inte så mycket för att ekipagen instruerades att korsa en uttorkad saltvattensjö med fem bilar i taget, som för att Yazeed AlRajhi med sin snabba och disciplinerade körning säkrade Toyotas första delsträcksseger i bilklassen. "Vår bil når inte samma toppfart som konkurrenterna framför oss, men vi klarar att köra disciplinerat och det räckte i dag" sa AlRajhi efter loppet.

De Villiers var frustrerad efter sin fjärdeplats sedan han dels haft problem med bakbromsarna och dels hade en helikopter som flög nära och rörde upp ännu mer sand än den som redan störde hans sikt.

/
Vilodag

En dags välbehövlig vila gav deltagarna möjlighet att koppla av och förbereda sig på andra halvan av rallyt, som började i dur för de ledande Toyota-ekipagen.

/

Fram till kontrollen halvvägs in på sträckan såg allting bra ut för den nyblivne delsträckssegraren AlRajhi och De Villiers, men lyckan skulle snart vända sig mot dem. En olycklig AlRajhi blev tvungen att köra 20 mil i stort sett utan bromsar, men lyckades ändå komma i mål som femma. De Villiers och von Zitzewitz klarade sig utan tekniska problem men förlorade dyrbar tid sedan de kört fel efter en navigeringsmiss. Misstaget betydde att de, frustrerande nog för hela teamet, slutade dagens delsträcka hela 23 minuter efter ledande ekipage.

I produktionsklassen hade Mitsuhashi en händelserik dag när han välte med sin Land Cruiser i de branta sanddynorna. Men tack vare den kraftfulla konstruktionen fick bilen bara småskador och Mitsuhashi kunde ta sig i mål.

/

Med Bolivias och Chiles delsträckor bakom sig var det nu dags att ta sig tillbaka till Argentina och delsträcka 10. Ingen sträcka är lätt i Dakar-rallyt, men bortsett från en smal bergspassage med branta stup på ena sidan var nog denna dag avgjort mer behaglig än några av de föregående. AlRajhi körde i mål på en solid tredjeplats och sa efter målgången: "Jag är glad för ännu en dag utan några misstag och nöjd över att vara bland topp 5 i mitt första Dakar-rally." Även De Villiers var felfri i dag och kom in som femma.

Efter sina sensationella resultat dittills i rallyt, vände lyckan för AlRajhi på delsträcka 11 från Salta till Termas Rio Honda. Här satte avgasproblem stopp för hans vidare medverkan i rallyt. Både De Villiers och den ledande Al-Attiyah var snabba att hylla Dakar-debutanten för hans fina insats i loppet. Att delsträckan var späckad med faror som svårforcerade flodövergångar och vägar dränkta i lera hindrade inte att det blev en bra dag för många av Toyota-ekipagen.

De Villiers säkrade tredjeplatsen och även Benediktas Vanagas, ten Brinkes och Christian Lavieilles Hilux-bilar kom alla tre in bland topp 10. I produktionsklassen höll Mitsuhashi fast vid sin förstaplats och sa senare: "Maratonsträckan var tuff, men nu har vi klarat oss så här långt. Nu ska vi bara se till att komma i mål."

/
Slutet i sikte

Med bara en dag kvar av rallyt står deltagarna inför utmaningen att gå ut hårt och försöka avancera i fältet utan att öka risken för en olycka eller för att skada bilen och förlora tid. På väg i sydostlig riktning mot Buenos Aires körde bilarna den över 100 mil långa sträckan till Rosario, där 2014 års Dakar-rally startade. Förutom ett par branta bandelar där varje litet misstag kunde stå sig dyrt var körförhållandena nu lättare för förare och kartläsare.

/

Overdrive Toyotas ten Brinke avslutade dagen med att komma in som femma medan de Villiers kom in först som tolva - ändå kunde han därmed säkra sin andraplacering i den totala sammanräkningen. "Jag bestämde mig för att köra säkert i dag, för vi måste upp på pallen i Buenos Aires" deklarerade de Villiers.

/
Final

Med tusentals km av lera, grus och sand bakom sig påbörjade de som ännu var kvar i loppet den sista delsträckan i 2015 års Dakar-rally. Kraftiga regnväder gjorde dock att sträckan kortades från de planerade dryga 17 milen till bara 3,4 mil. Förra året slutade de fyra.

I år genomförde De Villiers och von Zitzewitz rallyt på ett ännu säkrare sätt och blev totalt tvåa. Lite retfullt var det nog att inte få ställa sig allra högst upp på pallen - men De Villiers lugnande besked löd: "Hilux har bara blivit bättre och bättre. Jag är säker på att vi närmar oss den dag då Hilux blir en vinnare.

Imperial Toyota på prispallen

Ytterligare tre Hilux slutade bland topp 10, inklusive Lavieille på sjätte plats och ten Brinke på sjunde. Och med Toyota-bilar på samtliga tre pallplatser i produktionsklassen kommer 2015 års rally att bli ihågkommet som en i hög grad lyckosam tillställning för Toyota. 22 av de 67 bilar som fullföljde rallyts samtliga delsträckor var en Toyota. Och fler Toyota-bilar än något annat bilmärke slutförde hela tävlingen utan att bryta. Det säger en hel del om Toyota-bilarnas tillförlitlighet.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >