Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmaste återförsäljare Boka service Min Toyota

En ny era för Toyotas världsmästare

i World Endurance Championship

Toyota Racing säkrade en pallplacering i säsongsdebuten av uthållighetsmästerskapen WEC på Silverstone den 12 april och var bara 14 sekunder från en seger.

Tillsammans med teammedlemmen Kazuki Nakajima såg de regerande världsmästarna Anthony Davidson och Sébastien Buemi till att Toyotas bil TS040 HYBRID #1 var med i hetluften under hela 6-timmarsloppet på Silverstone och jagade segern ända fram till slutet.

“Det här var svårt” sa Sébastien efter målgången. “Vi körde hårt från start och provade lite olika saker som t.ex. ändrad däcktaktik för att verkligen kunna maxa. På slutet försökte jag köra i kapp Porschen, men lyckades inte fullt ut med gamla däck.”
45.000 åskådare hade vallfärdat till den berömda brittiska racingbanan inför säsongsöppningen av WEC-mästerskapen 2015. De fick se ett thrillerbetonat lopp med ett flertal bilar som slogs om segern. Toyotas TS040 HYBRID #2, rattad av Alex Wurz, Stéphane Sarrazin och Mike Conway, missade precis prispallen med sin fjärdeplacering. Tillsammans med tredjeplaceringen betyder det ändå att Toyotas båda bilar tog hem 27 poäng i fabriks-VM.

Under en nästan andlös första halvtimme fick publiken uppleva ett högintensivt lopp där bilarna nosade på varandra gång efter annan. Porsche-bilarna gick tidigt upp i ledning och strax bakom kämpade Toyotas hybrider med Audis båda bilar.
När Toyota låg trea (bil #1 med Sébastien) och sexa (bil #2 med Alex) flaggades ”full course yellow” varpå bilarna fick ligga på rad i max 80 km/t och passade på att gå in i depå för tankning och däckbyte. Vid nästa gula flagg 30 minuter senare gick Toyotas bil #2 in för tankning igen och bytte därmed taktik inför loppets fortsättning.

Efter förarbytet i samband med att en fjärdedel av loppet hade klarats av kunde konkurrenterna se de båda Toyota-bilarna avancera till tredje och fjärde plats. Anthony tog kontroll över Toyotas bil #1 och sparade inte på krafterna för att komma ikapp de ledande bilarna. Vid nästkommande obligatoriska depåstopp valde han att fortsätta på samma däck för att spara tid och kunde därmed gå upp i täten. Nu toppade Toyotas båda hybrider loppet som etta och tvåa, med britten Anthonys landsman Mike Conway bakom ratten i Toyotas bil #2.

Halvvägs in i loppet fick Anthony släppa ifrån sig ledningen samtidigt som Mike halkade ned till en fjärdeplats efter att något fastnat under främre delen av bilen och bromsat hans framfart.
Silverstone
“Det var ett tufft race” berättade Mike. “Ett föremål fastnade under framvagnen och jag tappade en hel del tid. Jag förlorade mycket downforce och allt blev med ens oförutsägbart. Efter depåstoppet fungerade allt bra igen och jag drog på för att ta igen den förlorade tiden så gott det gick. Men fjärdeplatsen var det bästa vi kunde ordna i dag och den gav i alla fall några fina poäng.”
Kazuki Nakajima tog över ratten i bil #1 från Anthony Davidson medan Stéphane Sarrazin hoppade in i bil #2. Med ny däcktaktik för båda bilarna tätnade loppet igen. Bil #1 påbörjade en spännande jakt på andraplatsen och bil #2 låg nu fyra.

Ingen manusförfattare i världen skulle kunna åstadkomma en mer spännande final än den som utspelades framför Silverstone-publiken. Inför loppets avslutning återvände Sébastien och Alex till förarplatsen i sina respektive Toyota-hybrider. Bil #1 pressade på i jakten på Porschen på andraplatsen, och Porschen i sin tur knaprade in på gapet fram till den ledande Audin.
Tre bilmärken, tre strategier och tre olika LPM1-bilar – och alla tre gav allt för en seger. Under de sista varven tappade Toyotas Hybrid #1 något men tog till slut en välförtjänt tredjeplacering. Detta blev Toyota-teamets fjärde raka pallplats på Silverstone-banan och innebar en fortsättning på den oavbrutna sviten av pallplatser i WEC-mästerskapen som varat ända sedan Sao Paulos 6-timmars i augusti 2013.
“Det blev ett tätt och tufft lopp” tyckte Kazuki Nakajima i bil #1. Det var trångt mellan bilarna och vi fick anstränga oss till det yttersta hela tiden under de sex timmarna. Att vara på pallen känns godkänt. Vi förväntade oss ett hårt race och vi gjorde ett bra jobb, utan några misstag. En skaplig säsongsstart, kort sagt.”
Toyota Racings stallchef Toshio Sato summerade dagen: “Jag blev mycket imponerad av att se bataljen mellan de tre biltillverkarna. De tre ledande bilarna, en från varje fabrik, körde väldigt nära varandra ända till slutet. Detta var som ett 6-timmars sprintlopp – jätteroligt för publiken. Grattis Audi, som gjorde verkligt bra ifrån sig i dag.
Vi tryckte på allt vi kunde och var nära. Visst hade det varit roligare att vinna, men våra konkurrenter har utvecklats mycket under vintern och kampen var hård. Vi är redo för deras utmaning och kommer tillbaka ännu starkare till nästa omgång, det är jag säker på.”
Silverstone
Säsongens andra lopp i WEC-mästerskapen äger rum den 2 maj på legendariska Spa-Francorchamps i Belgien.
Nu börjar Toyota racings arbete med att försvara vm-titlarna
Toyota blev under 2014 års succékantade tävlingssäsong det första japanska bilföretag som har vunnit fabrikstiteln i detta stentuffa uthållighetsmästerskap, samtidigt som Anthony Davidson och Sébastien Buemi kunde avsluta säsongen som världsmästare i förar-VM.
I en tid när energieffektiv prestanda är en viktig nyckel till framgång har Toyotas bil TS040 HYBRID visat sig stå i en klass för sig, med hela fem segrar av åtta möjliga. Världsmästarbilen har inför säsongen 2015 uppdaterats med förfinad aerodynamik, reviderad front inklusive utökat kollisionsskydd och ny kinematik till hjulupphängningen för att optimera däckens livslängd. Dessutom har vårt team jobbat på att sänka bilens vikt ytterligare.
TS040 HYBRID kommer även denna säsong att vara utrustad med Toyotas racinganpassade hybriddrivlina – ett system som ger utsökta termiska egenskaper och som levererar en sammanlagd maxeffekt på mer än 1000 hk. Precis som förra säsongen kommer TS040 HYBRID att tävla i hybridklassen 6MJ med förbättringar såsom modifierad konstruktion av kondensatorn för att öka prestandan. Teamet har inför säsongen laddat med två olika aerodynamiska uppsättningar som har testats på Paul Ricard-banan inför säsongsstart. Le Mans-versionen lämpar sig bättre på högfartsbanan La Sarthe, medan sprintversionen ger mer downforce tack vare uppdateringar av bakvinge, motorskydd och den främre delen av karossen.
Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >