Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmsta återförsäljare Boka service Min Toyota

WEC omgång 2

ännu en dramatisk omgång

Den legendariska racingbanan Spa-Francorchamps i Belgien stod under den gångna helgen värd för ännu en dramatisk omgång av World Endurance Championship.

Här på den 7004 meter långa banan hade Toyota-teamet en lyckad dag för ett år sedan, då vi tog hem både segern och tredjeplatsen. Den här gången körde TS040 HYBRID #2 in på en femteplats, medan vår bil #1 fick nöja sig med en åttondeplats efter tekniska problem halvvägs in i tävlingen.

Denna tävlingsomgång inleddes på sämsta möjliga sätt. Redan under den allra första träningen på torsdagen skadades Toyota-föraren Kazuki Nakajima i en våldsam olycka på en svårkörd blöt bana. Efter kraschen fördes Kazuki till ett lokalt sjukhus i Verviers med en ryggradsfraktur som stoppade honom från att starta i helgens tävling. En strid ström av stöd såväl från den nära WEC-gemenskapen som från fans världen över välkomnades av teamet och av Kazuki, men händelsen överskuggade ändå tävlingshelgen för Toyota-teamet.

"Det har var en tuff omgång för oss", förklarade teamets president Toshio Sato. "Vi hade velat nå ett mycket bättre resultat, särskilt för Kazukis skull. Precis som på Silverstone senast åstadkom vi snabbare varvtider än förra året, men det räckte inte för att utmana Audi eller Porsche som båda har gjort ett imponerande jobb."

/

Vårt team började som sjätte respektive sjunde bil och fick en bra start med Alex Wurz i bil #2 bland topp fyra innan man började tappa. Österrikaren genomförde snart en av loppets mest spektakulära omkörningsmanövrar som en del av en thrillerartad kamp om sjätteplatsen. "Det var en svår tävling eftersom vi inte lyckades hålla uppe farten", kommenterade Alex. "Jag hade flera härliga fighter och sammantaget så blev det en spännande WEC-tävling för fansen. Men vi var inte med i toppen och därför måste vi jobba stenhårt för att hitta möjligheter till förbättringar."

Upprepade incidenter skakade om ordningsföljden bland bilarna och bidrog till att båda våra bilar fanns med bland de sex främsta efter de första förarbytena. Tyvärr råkade vår bil #1 ut för problem med elen som tvingade den till ett över 20 minuter långt depåstopp. Medan bil #2 körde problemfritt bland topp fem hamnade nu bil #1 hela 14 varv bakom.

Världsmästarna Anthony Davidson och Sébastien Buemi såg dock snart till att ta sig upp bland topp tio igen med sin bil #1. "Uppriktigt sagt så har det här varit en av våra sämsta tävlingshelger", medgav Sébastien. "Det var länge sedan vi inte fanns med på pallen. Vi hade problem i loppet och var inte tillräckligt snabba. Nu måste vi komma igen och ge allt vi kan."

Bil #2 gjorde ett mer problemfritt lopp men var inte tillräckligt snabb för att tävla om en plats på prispallen. Alex slutade femma tillsammans med Stéphane Sarrazin och Mike Conway, tre varv bakom — men såg ändå det stundande Le Mans 24-timmars framför sig. "Vi gjorde så gott vi kunde och tyvärr räckte det bara till en femteplacering i dag", sa Mike. Den innebar ytterligare några poäng för oss. Men nästa race är Le Mans, och det är det stora eventet. Till dess måste vi samla oss och jobba stenhårt för att stå med bästa möjliga ekipage på startlinjen.

/

Prioriteringen är solklar för Toshio Sato: "Vi måste genomföra en detaljerad utredning såväl om tekniska problem som om det försprång som uppstått för våra konkurrenter. Därefter ska vi koncentrera oss på att utveckla en bil speciellt för Le Mans. Toyota Gazoo Racing återfinns nu på fjärdeplats i fabriksmästerskapen, med 47 poäng efter två omgångar. Bil #2, med Alex, Stéphane och Mike, ligger trea i förar-VM. Förberedelserna inför 24-timmars på Le Mans är redan i gång. Den första öppna träningsdagen är den 31 maj på Circuit de la Sarthe.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >