Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmsta återförsäljare Boka service Min Toyota

Le Mans 24-timmar

Toyota Gazoo Racing

Den 83:e upplagan av 24-timmarsloppet i Le Mans slutade med stor besvikelse för Toyota Gazoo Racing vars båda TS040 HYBRID #1 och #2 körde in på sjätte resp. åttonde plats.

Även om farten inte räckte till för att matcha konkurrenterna Audi och Porsche visade teamet professionalism i sann Le Mans-anda. "Vår bil var inte snabb nog för att kriga om en pallplats", medgav teamchefen Toshio Sata. "Vi är naturligtvis inte tillfredsställda med detta resultat, men jag är nöjd med teamets professionella och hängivna engagemang. Det var tufft, men vi gav aldrig upp. Nu laddar vi för att komma tillbaka betydligt starkare till 2016 års Le Mans."

De regerande världsmästarna i FIA World Endurance Championship anlände till Sarthe-banan fulla av motivation och förväntan, i hopp om att bygga vidare på förra årets tredjeplacering. Men de visste att det skulle bli tufft. Det stod snabbt klart att Audi- och Porsche-bilarna skulle visa sig svårslagna.

Under kvalet prioriterade vårt team därför att justera bilarna inför själva racet, framför att jobba på att få bästa möjliga startpositioner. Resultatet av denna taktik blev att TS040 HYBRID #1, med Anthony Davidson, Sébastien Buemi och Kazuki Nakajima fick nöja sig med att gå ut som bil nummer åtta medan bil # 2, med Alex Wurz, Stéphane Sarrazin och Mike Conway startade som nummer sju. "Vi kämpade inte för att nå pole position" sa Stéphane efter kvalet — det var inte möjligt den här gången. Så vi ägnade all energi på att få en stark bil till racet."

/

Det rådde perfekta förhållanden vid tävlingsstart, med sol och 20 grader varmt. Tävlingen blev i stort sett problemfri för vårt team, förutom en kollision under loppets femte timme som gjorde att bil #1 förlorade sin placering bland topp-6. "Jag kom i närkontakt med en Ferrari när jag försökte hålla uppe farten genom Porsche-kurvorna", förklarade Anthony. "Det var kaross mot kaross, hörn mot hörn. Den lilla missbedömningen gjorde att karossen lossnade framme till höger, vilket i sin tur förstörde bilens balans.

Bilen blev understyrd och i sjätte kurvan körde jag över gräset och slog med sidan mot barriären, med en skada på hjulupphängningen på vänster bak som resultat. Tack vare depåteamet kunde bilen repareras snabbt så att vi kunde ge oss ut på banan igen."

Vid midnatt låg TS040-hybriderna på sjunde och åttonde plats och teamet fokuserade på att hålla en jämn hög fart, med målet att behålla sina positioner och inte råka ut för några fler missöden. 20 timmars körning på torr asfalt gav begränsade taktiska möjligheter för teamet. De båda Toyota-hybriderna höll jämn fart och fungerade väl. När Audis bil #9 fick tekniska problem mot slutet av loppet kunde TS040 HYBRID #2 köra in som sexa medan #1 slutade på åttonde plats.

"Det var mitt första Le Mans i LMP1-klassen och med Toyota Gazoo Racing", berättade Mike. "Jag lärde mig mycket. Vi hängde med och försökte att inte göra några misstag. Vi tryckte på vad vi kunde och sen blev det spännande mot slutet när den tredje Audi-bilen började komma i kapp. Då fick vi gasa ännu mer för att hålla avståndet bakåt." En förbättring av bästa varvtid med en sekund hjälpte inte för teamet att nå pallen. Ändå slog båda bilarna Toyotas tidigare distansrekord på Sarthe-banan — ett bevis för tillförlitligheten hos våra TS040-hybrider.

Teamet

"Hög tillförlitlighet och inga tekniska missöden. Och teamet gjorde ett kanonjobb i depån, inte minst när de fick ut oss på banan igen efter olyckan", sa Sébastien. "Jag tycker att vi fick den placering vi förtjänade, baserat på vår fart." Le Mans-veckan är alltid en fantastisk upplevelse, både för förarna och alla fans, med massor av happenings förutom själva loppet. Denna gång var det dessutom 30 år sedan Toyota första gången gjorde sin officiella debut på denna klassiska bana, vilket uppmärksammades med olika aktiviteter.

Många av våra fans ville ha autografer, ta bilder med förarna och se den legendariska TS020 som var med i Le Mans på det sena 90-talet och fanns utställd på plats. Paraden med le Mans-förare var lika spännande som alltid, med klassiska öppna sportbilar som kryddade underhållningen för de mer än 100.000 åskådarna. Detta var en vink om vad som komma skulle — en rekordpublik på 263.000 personer såg tävlingen under helgen på den historiska banan.

Vid avslutningen erhöll vår tidigare teamchef Yoshiaki Kinoshita det prestigefyllda Spirit of Le Mans av Automobile Club de I'Ouest. Kinoshitas arbete med teamet kulminerade när världsmästartiteln 2014 säkrades i såväl fabriks-VM som förar-VM. Besvikelse råder nu — men motivationen är stor att åstadkomma förbättringar. Toyota Gazoo Racing återvänder till sin bas i Köln för att ladda såväl inför Le Mans 2016 som inför nästa WEC-lopp — 6-timmars på Nürnbergring den 30 augusti.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >