Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmsta återförsäljare Boka service Min Toyota

TOYOTA GAZOO Racingsbilar bland de sex främsta

World Endurance Championship — omgång 4

Under den gångna helgens 6-timmarslopp på Nürnburgring, som markerade halvtid i 2015 års WEC-serie, körde båda bilarna från TOYOTA GAZOO Racing in bland de sex främsta.

Anthony Davidson, Sébastien Buemi och Kazuki Nakajima (TS040 HYBRID #1) var teamets första bil i mål på en femteplats medan Alex Wurz, Stéphane Sarrazin och Mike Conway (TS040 HYBRID #2) slutade som sexa. Nürnburgring ligger bara 9 mil söder om TOYOTA GAZOO Racings bas i Köln, så detta var lite av en hemmamatch för teamet. Den här gången var den första sedan 2001 som LPM1-klassen körde på banan och över 62.000 fans var på plats under tävlingshelgen.

Vädret under de tre dagarna innebar en utmaning för teamen och förarna. Den inledande träningen på fredagen blev en blöt historia, men till eftermiddagens pass hade det hunnit torka upp. "Jag fick uppleva alla typer av väderförhållanden och använde alla fyra tillgängliga uppsättningar av Michelindäck; de för väta, de för fukt samt två varianter av slicks", berättade Anthony framemot slutet av fredagen. "Så jag fick en bra träning med bilen på olika underlag."

Teamet gjorde bra ifrån sig i kvalificeringsheatet och säkrade tredje startled. Anthony och Sébastien i bil #1 kunde således gå ut som femte bil och Alex och Stéphane hade en genomsnittlig varvtid som räckte till en sjätteposition.

/

"Jag är nöjd med vad vi presterade i kvalet och med våra varvtider", sa den regerande världsmästaren Sébastien. "Anthony och jag hade nästan samma varvtider så jag tror inte det fanns så mycket mer att plocka ut ur bilen. Vi gjorde så bra ifrån oss som vi kunde den här dagen och det är viktigt att fortsätta kämpa även om man inte har ett idealiskt utgångsläge.

På tävlingsdagens morgon strålade solen och den stora publiken bidrog till en härlig stämning runt banan. Kazuki och Mike satt vid ratten i sina bilar, båda i tredje startled, och inledde loppet med att hålla sina positioner.

"Det var roligt att få starta loppet för första gången och uppleva hur det känns", berättade Mike. "Jag tryckte på allt jag kunde hela tiden och fokuserade på att få bästa möjliga varvtider." Att hålla koll på övriga bilar var extra viktigt under helgens lopp på Nürnburgrings drygt 5 km långa GP-bana, med sina smala passager och trånga kurvor. Många av förarna fick balansera mellan aggressiv och försiktig körning när man skulle navigera sig förbi bilar ur de långsammare klasserna.

"Vi gjorde vårt bästa", sa Sébastien. "Vi satsade allt vi hade och hoppades hela tiden på öppningar. Vi körde fullt, utan att göra några misstag."

/

Under loppets tredje timme visades gul flagg p.g.a. skräp på banan, men de 1.000 hk starka Toyota-hybriderna kunde hålla ett jämnt tempo. Det blev ett stabilt lopp för de båda bilarna ur TOYOTA GAZOO-teamet och efter halva loppet kändes det sannolikt att femte- och sjätteplatserna skulle behållas loppet ut.

"Det var inte det allra mest spännande loppet och i praktiken var det bara en fight mellan två bilar", sa Kazuki. "Vi gav aldrig upp och jag tror att vi fick ut det mesta möjliga. Jag är nöjd med dagen och med mina varvtider. Vi ska fortsätta kämpa och göra allt vi kan." De båda TS040 HYBRID-bilarna #1 och #2 var tillförlitliga under hela loppet och passerade målflaggan med Anthony respektive Alex bakom ratten. Loppet vanns av Porsche med bil #17 före systerbilen #18.

"Vi gjorde ett perfekt jobb i dag från vårt håll", kommenterade Anthony. "Det fanns inget mer vi kunde göra. Tack till våra ingenjörer och mekaniker för en bra dag utan tekniska problem. Nu ser vi fram emot kommande lopp för att se om vi har någon chans att förbättra oss ytterligare. Vi kommer inte ge upp."

Resultatet innebär att regerande världsmästaren Toyota behåller tredjeplatsen i fabriks-VM. Alex, Stéphane och Mike är just nu sjua i förar-VM och ligger bäst till bland Toyota-förarna. "Det var roligt att tävla i Tyskland", sa Alex. "Imponerande med så mycket folk. Men loppet gick inte helt perfekt, så vi måste ta reda på var vi förlorade tid. Vi måste vara på topp och hela tiden optimera ekipaget — det är vad det handlar om under resten av säsongen."

/

"Teamet gjorde en professionell prestation under dagens varma förhållanden", summerade Team-chefen Toshio Sato. "Jag var imponerad av att se så många supportrar från Toyota Tyskland och Toyota Europe på läktaren i dag och tackar dem alla för stödet. Nu återstår inga fler europeiska lopp i serien, så nu kommer vi arbeta hårt i Köln och i Japan inför de återstående fyra loppen. Vi kommer ta alla chanser vi får."

Omgång 5 i 2015 års WEC-serie utgörs av 6-timmarsloppet på Circuit of the Americas i Austin, Texas den 19 september. Det är det första av de fyra utomeuropeiska loppen som avslutar säsongen och avgör vilka som erövrar mästerskapstitlarna.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >