Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmsta återförsäljare Boka service Min Toyota

COTA bjöd på ett utmanande lopp

WEC 2015 — omgång 5

TOYOTA GAZOO Racing upplevde ett svårt 6-timmarslopp på COTA (Circuit of the Americas) i Texas, men lyckades ändå avsluta dagen med sitt bästa resultat sedan säsongens första WEC-lopp.

TS040 HYBRID #1 med Anthony Davidson, Sébastien Buemi och Kazuki Nakajima gick i mål som fjärde bil totalt. "Det var tufft och fjärdeplatsen kändes som en bonus", sa Anthony. "Bilen var svårkörd den här veckan och förhållandena var svåra. Men vi är fortsatt motiverade — särskilt inför det stundande racet på vår hemmabana i Fuji." TS040 HYBRID #2 med Alex Wurz, Stéphane Sarrazin och Mike Conway blev dessvärre tvungna att bryta efter en olycka.

"Ibland händer det att man måste bryta", sa Stéphane. "Det är en del av spelet. Vi gjorde bra ifrån oss och bilen gick fint. Vi gjorde det bästa vi kunde, men det räckte inte."

Sextimmarsloppet på COTA började i 33-gradig värme under Texas brännande sol och avslutades i kolsvart mörker. Detta bidrog till att göra loppet svårt för förarna. Vårt depåteam kämpade för att minimera tiden i depån under de många förar- och däckbytena och jobbade utan misstag i sina tjocka brandsäkra overaller.

Sébastien och Alex startade loppet som femte respektive sjätte bil. Sébastien gick upp på fjärde plats, men efter en stund stabiliserades loppet med bil #1 på femte plats och bil #2 direkt bakom. "Det här blev ännu en jobbig vecka men det hade vi väntat oss", menade Sébastien. "Vi försökte lära oss allt vi kunde om banan, bilen, däcken. Vi vill vara säkra på att vara tillbaka i toppskiktet nästa år."

/

Efter ungefär en tredjedel av distansen fick båda bilarna lite problem. Anthony missade infarten till depån och trillade ned till sjätteplatsen när han fick sakta in för att spara bränsle. Mike fick spinn på sin bil efter att ha fastnat mellan två GT-bilar och tappade åter kontrollen halvvägs in i loppet. Det gick inte att fortsätta köra med bilen och loppet fick brytas. "Vi gjorde ett skapligt race", sa Mike. "Men sedan gjorde jag de där misstagen. Jag är så ledsen för teamets skull."

Bil #1 straffades för incidenten vid ingången till depån men kunde sedan slutföra loppet utan några fler missöden — och klättrade till och med upp ett pinnhål i resultatlistan sedan Porsche #18 fick tekniska problem. "Jag tryckte på allt jag hade på slutet, men det var svårt", berättade Kazuki som körde över mållinjen som bil nummer fyra, två varv bakom den segrande Porschen. "Fjärde plats var faktiskt bättre än vi hade förväntat oss tidigare i veckan. Jag hoppas att farten finns kvar när vi kommer till Fuji."

Med tre lopp kvar i årets WEC ligger de regerande världsmästarna TOYOTA nu trea i fabriksmästerskapen, 119 poäng efter det ledande Porsche-teamet. "Det här var ännu ett varmt och svårt lopp", kommenterade teamchefen Toshio Sato. "Men det slutade med ett rimligt resultat för vår bil #1. Dock var det en besvikelse att en av bilarna tvingades bryta. Det var första gången det skedde sedan Le Mans 2014, och första gången sedan jag kom med i teamet.

Vi gratulerar Porsche som visade upp imponerande prestanda och var värda att vinna i dag. Nu laddar vi inför hemmaracet på Fuji Speedway som blir en av våra höjdpunkter under säsongen. Vi kommer vara väl förberedda och försöka göra en stark insats."

/

Nu beger sig WEC-cirkusen till Asien där första tävlingen den 11 oktober blir 6-timmars i Fuji — Toyotas hemmaplan. Därefter väntar ytterligare två 6-timmarslopp; i Shanghai i Kina den 1 november och i Bahrain den 21 november.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >