Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmsta återförsäljare Boka service Min Toyota

Starkt hemmastöd för Toyota i Fujis tuffa 6-timmarslopp

WEC 2015 — omgång 6

TOYOTA GAZOO Racing fick upp farten i kampen mot sina konkurrenter i förra helgens 6-timmarslopp på hemmabanan i Fuji, men fick till slut nöja sig med att passera målflaggan som femte och sjätte bil.

Den sjätte omgången av 2015 års World Endurance Championship kördes med Mount Fujis betagande bergsmassiv som bakgrund. Tusentals passionerade japanska fans och anställda på Toyota Motor Corporation gav vårt team ett varmt välkomnande och ett härligt stöd.

Fuji Speedway ligger bara två mil från Higashi-Fuji Technical Centre och är i hög grad en hemmabana för Toyota. Banan bär på ett rikt motorsportsarv och har stått värd för över 40 stora uthållighetstävlingar sedan premiärloppet 1967 som vanns av en Toyota 2000GT. Den här tävlingshelgen fick Fuji-banan visa upp sig från sin bästa sida i varmt och soligt väder — åtminstone under den inledande träningen. Det var också första gången som Toyota-teamet fick visa upp det eftertraktade #1 på sina bilar för hemma publiken, i kraft av förra årets segrar i både fabriks- och förar-VM.

Med en av motorsportens längsta huvudrakor att se fram emot var fokus under träningen riktat mot att hitta rätt inställningar på de båda TS040-hybriderna

/

"Det var en givande dag med tanke på hur vi arbetade oss igenom schemat", förklarade Anthony Davidson som kör bil #1. "När vi var klara hade vi fått bra balans på bilen." Mike Conway i bil #2 tillade: "Båda passen handlade om att jobba med bilens balans och försöka ta vara på det som vi lärde oss i Austin. Med vetskap om att det kan regna under helgen så måste vi vara beredda på allt."

Mikes förebådande ord om regn visade sig stämma för själva tävlingen, men kvalet startade på torr asfalt. Toyota-teamet, som varit obesegrat i Fuji sedan WEC-serien återvände hit 2012, var helt inställt på kämpa hårt för sina japanska fans. Morgonens problemfria träning gav mersmak inför det 20 minuter långa kvalet.

Hemmahjälten Kazuki Nakajima inledde bakom ratten i bil #1 och Stèphane Sarrazin i #2. Både körde felfritt innan de lämnade över till Sèbastien Buemi respektive Mike Conway. Bilarnas startposition i tävlingsloppet avgörs av ett genomsnitt av varje förares snabbaste kvalvarv, vilket placerade TS040-hybriderna i startfältets tredje rad. "Vi gjorde så bra vi kunde", sa Sèbastien. "Ärligt talat så höll vi inte riktigt samma nivå i kvalet som vi hade hoppats. Det kändes bättre på träningen. Men vi är optimister, nu får vi se vad vädret har att erbjuda oss i morgon."

/

Söndagen blev som utlovat regnig. Ändå strömmade folk i mängder till banan för att stödja vårt team. Det viftades med Toyota-flaggor överallt och den speciellt inrättade zonen för Toyota-fans blev välbesökt. För att förgylla tävlingens inramning fanns här också ett stycke bilhistoria i form av ett antal av Toyotas tidigare tävlingsbilar. På grund av regnet startade loppet med säkerhetsbilen ute på banan under de första 40 minuterna. Därefter kunde 6-timmarsloppet komma i gång på riktigt.

Båda Toyota-hybriderna startade i god fart. Kazuki bakom ratten i #1 låg på tredje plats och höll elegant Porsche #17 bakom sig. "Jag fick uppleva en rolig kamp i början av loppet", sa Kazuki om sin första timme på banan — ett av loppets höjdpunkter. "Jag lyckades hålla stånd tills det var dags att gå in i depån, det var spännande." Även Alex började starkt och höll fjärdeplatsen innan han föll tillbaka längre fram i loppet.

Trots att prestandan hos de båda TS040-hybriderna var lovande bidrog upprepade incidenter till att förarna inte fullt ut kunde utnyttja bilarnas kapacitet. Bil #1 råkade ut för ett drive-through-straff och halkade ned till femte plats, medan #2 tvingades till ett längre uppehåll efter att ha sammanstött med en GT-bil. Förarna i bil #2 lyckades dock sakta men säkert kämpa sig upp från 19:e plats och kunde passera målflaggan som sexa.

"Vi upplevde ett tufft race, men vi hade roligt också", berättade Anthony medan teamkompisen Sèbastien redan blickade framåt: " "Jag hoppas att vi kommer igen och tar hem segerbucklan såsom vi gjorde under de tre senaste säsongerna."

/

Oavsett resultatet så var denna tävlingshelg ett speciellt event för Toyota och för alla fans. Stödet bland publiken var mycket uppskattat av såväl förarna som resten av teamet. "Tack alla fans", utropade Alex. "De är de bästa fans man kan ha. Efter 20 år inom professionell motorsport ser jag fortfarande lika mycket fram emot att möta dem."

"Väderförhållandena gav oss chansen att visa upp bättre prestanda", sa teamchefen Toshio Sato. "Vi var mycket starkare än i de föregående tävlingarna." Han upprepade också förarnas uppskattning gentemot alla lojala fans. "Ett stort tack till alla fans och till våra arbetskamrater på TMC för ert stora och viktiga stöd." Nu ser TOYOTA GAZOO Racing fram emot Shanghai där den sjunde omgången i årets FIA WEC-serie äger rum den 1 november. Därefter avslutas säsongen i Bahrain tre veckor senare.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >