Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmaste återförsäljare Boka service Min Toyota

TOYOTA GAZOO Racing trotsade regnet i Shanghai

i WEC 2015 omgång 7

Under ett envist regnande tog sig TOYOTA GAZOO Racing igenom 6-timmars i Shanghai i den sista omgången av 2015 års WEC-serie. Ännu en gång placerade sig båda bilarna bland topp-6.

De båda TS040-hybriderna kämpade tappert och tog sig till slut i mål som femma (bil #2 med Alex Wurz, Stéphane Sarrazin och Mike Conway) och sexa (bil #1 med Anthony Davidson och Sébastien Buemi vid sidan av Kazuki Nakajima).

Toyota-teamet har tidigare gjort bra ifrån sig på Shanghai International Circuit och vann här både 2012 och 2014. Året däremellan, 2013, var det bara ett tekniskt fel som hindrade Toyota från att vinna i Shanghai. Denna sjunde omgång i årets serie började med hektisk träning. Det var regn på torsdagen, men torr bana på fredagen. Båda Toyota-hybriderna genomförde problemfria 90-minutersrundor och slutade på femte respektive sjätte plats. Teamet jobbade hårt på att justera bilarna optimalt inför söndagens race på den knappt 5,5 km långa banan.

"Jag är nöjd med dagen", berättade Sébastien vid slutet av den andra träningsomgången. "Vi körde många varv, vilket är bra." Mike höll med: "Vi fick köra mycket i dag och det ger oss att bra underlag att arbeta vidare på. Jag förväntar mig att kvalet blir tufft, men vi ska kämpa på."

Gazoo i Shanghai

I lördagens kval kunde de regerande världsmästarna inte matcha konkurrenternas tempo. Trots att de lyckades kapa drygt 1,6 sekunder på den snabbaste varvtiden i förra årets kval hamnade båda bilarna bakom sin rivaler. Sébastien, som passade på att fylla 27 år denna dag, var den som började bakom ratten i bil #1, medan Alex, som vann i Shanghai 2012, började i bil #2. Sébastien gjorde ett flying lap innan han lämnade över bilen till Anthony. Alex bestämde sig för att förbättra sin tid genom att köra ytterligare ett varv innan Mike tog över.

I samband med att Anthony plötsligt tappade väggreppet skedde en omkastning i Toyota-bilarnas placering, men vid målflaggan var bil #1 femma med knappt 0,2 sekunder till godo. Därmed var startpositionen i tredje raden klar inför racet. "Vi befinner oss där vi förväntade oss att vara", sa Anthony. "Vi tryckte på allt vi kunde. Nu återstår bara att se hur morgondagen utvecklar sig."

Förarna i bil #2 insåg att de inte hade någon realistisk chans att utmana och utnyttjade i stället tiden till annat: "Vi bestämde oss för att göra ett däcktest för att skaffa oss lite mer information inför morgondagen."

På själva tävlingsdagen vräkte regnet ned och starten fick ske med säkerhetsbil. Efter en del positionsväxlingar under första varvet etablerade sig Anthony på femte plats med bil #1, framför Mike i bil #2. Placeringarna bibehölls tills en punktering efter ungefär 90 minuter tvingade in Anthony i depån bara några varv in på hans andra session bakom ratten. Därmed hamnade Alex femma i bil #2, före Kazuki i #1.

TS040-hybrid

Det kraftiga regnet gjorde banan förrädisk. När Alex i bil #2 fick spinn och snurrade runt i loppets andra timme kunde Kazuki i #1 tillfälligt gå upp på femte plats innan han själv spann runt och körde ut i gruset. Bilen lagades och Kazuki kom ut på banan igen, nu åter på sjätte plats.

"Det blev jobbigt för mig i dag", medgav Kazuki. "Jag gjorde ett misstag och tappade tid där i gruset. Jag tycker synd om teamet och särskilt de som jobbar med bilen. Men man lär sig av misstag och jag kommer igen i nästa lopp." När banan började torka upp under andra halvan av loppet gjorde bil #1 en chansning att som första bil byta däck. Det visade sig dock fortfarande vara alltför halt.

Under de två sista timmarna tog Alex in bil #2 i depån för däcksbyte och Stéphane höll sig kvar på femteplatsen. Varven kördes allt snabbare i takt med att banan torkade upp och under sista timmen bytte Stéphane till slicks. Sébastien var ytterligare ett varv bakom på sjätte plats, men gjorde nära nog samma varvtider som bilarna i täten. Till slut körde Stéphane med bil #2 förbi målflaggan som femma, medan Sébastien blev sexa.

De båda Toyota-hybriderna var fyra respektive fem varv efter den segrande Porschen #17. "Det finns inget särskilt att säga om det här racet", menade Stéphane som skulle fylla 40 är dagen efter loppet. "Vi kom i alla fall före den andra Toyota-bilen." "Det här var en besvikelsens dag", tyckte stallchefen Toshio Sato.

"Vi kom aldrig riktigt överens med förhållandena där ute på banan och vi råkade ut för några incidenter — däribland punkteringen på bil #1. Vädret var tufft för alla, så ett stort tack till hela teamet för ett professionellt arbete. Vi kämpade på, men femma och sexa var det bästa vi förmådde."

Förare Gazoo

I och med 6-timmarsloppet i Shanghai står det klart att förra årets världsmästare Toyota måste lämna över VM-titeln i fabriksmästerskapen till Porsche. "Vi har varit stolta över att få köra med #1 på vår bil detta år", sa Toshio Sato. Men Porsche är värdiga mästare. Nästa är ska vi ge dem en tuff match."

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >