Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmsta återförsäljare Boka service Min Toyota

Välförtjänt pallplats för Toyota i Bahrain

World Endurance Championship 2015 — omgång 8

TOYOTA GAZOO Racing avslutade 2015 års WEC-serie i stil, med TS040 HYBRID #2 på prispallen efter 6-timmarsloppet i Bahrain.

Detta var teamets andra pallplats för säsongen, men den här gången kändes det extra roligt då det var den sista WEC-tävlingen för våra TS040-hybrider och även för Alex Wurz — föraren som innan loppet hade meddelat sitt beslut att dra sig tillbaka från tävlandet.

I det thrillerartade 6-timmarsloppet på Bahrain International Circuit gjorde även vår TS040 HYBRID #1 bra ifrån sig med en fjärdeplats. Det betyder att teamet kunde avsluta säsongen i medvind. Det var på den här banan som Toyota vann två år i rad — såväl 2013 som 2014. Men den här gången hade teamet mer realistiska förväntningar inför första dagens fria träning.

Bil #1 med Anthony Davidson, Sébastien Buemi och Kazuki Nakajima kom femma när de förberedde sig inför tävlingen på den första träningen, med Alex Wurz, Stéphane Sarrazin och Mike Conway i bil #2 precis bakom sig. I den andra 90-minutersperioden bytte de båda Toyota-bilarna placering med varandra.

"Det gick fint i dag", tyckte Sébastien mot slutet av torsdagen. "Vi hade en bra dag utan tekniska problem, så vi kunde köra många varv och samla mycket information." Samtidigt var det en produktiv dag även för bil #2. Alex, som fått en inramad tävlingsoverall i avskedspresent från teamet, berättade: "Vi tog ett stort steg framåt mellan de båda träningstillfällena och nu befinner vi oss där vi har förväntat oss att vara."

Racingbilar i Baharain

Under fredagskvällens kval i mörker och värme kördes bil #1 av Anthony och Kazuki medan bil #2 rattades av Alex och Stéphane. För femte tävlingen i följd inledde Toyota-bilarna från femte och sjätte startposition på startgriden, med bil #1 på den bästa positionen.

"Det blev ett tufft kval när man ser till kampen mellan de två Toyota-bilarna", menade Kazuki. "Vi hade en bra bil i kvalet och Anthony gjorde en mycket imponerande varvtid." Stéphane la till: "Det kändes speciellt att få vara en del av Alex sista kvaltävling. Bilen är klar för tävling som den är nu, så låt oss se vad vi kan åstadkomma. För Alex skull hoppas jag att vi kan göra en stark insats."

Loppet inleddes i solsken och Sébastien etablerade sig på femte plats med bil #1, medan Alex i sin sista start låg sexa med bil #2. Båda bilarna avancerade en placering när Porsches bil #17 tillbringade nio minuter i depån bara en halvtimme in i sextimmarsloppet.

Efter 2,5 timmar fick Kazuki närkontakt med en LMP2-bil och fick göra ett reparationsbesök i depån varvid bil #1 hamnade bakom systerbilen i stället för framför. När halva loppet körts tvingades Audis bil #8, som då låg på andra plats, till 15 minuters depåstopp.

Detta betydde att Toyota-teamets bil #2 kunde gå upp på pallplats, tätt följd av bil #1. Båda TS040-hybriderna höll ett bra tempo, med #2 i täten och #1 som tryckte på ända in i mål där det endast skiljde en dryg sekund mellan bilarna. Det blev ett känslosamt ögonblick när Alex i sitt sista race fick stå på prispallen bredvid Stéphane och Mike — hans tolfte pallplats totalt i Toyotas overall.

Toyota på racingbana

"Vår bil hade en felfri dag i dag", sa Alex. "Vi utkämpade en tuff strid med vår systerbil. Det var nervpirrande. Jag är otroligt glad för teamets skull som äntligen fick lön för all nedlagd möda." "Det känns stort att stå på pallen och ge Alex en trofé som han kan dra sig tillbaka med", tillade Mike. Tredje- och fjärdeplatserna i årets sista lopp markerade finalen för Toyotas tävlingsbil TS040 HYBRID.

Bilen har kört 16 lopp under två säsonger, tagit 14 pallplatser och vunnit fem gånger. De flesta framgångarna skedde under 2014 när Toyota blev dubbel världsmästare (förar- och fabriks-VM). Nu flyttar Toyota fokus mot 2016 års säsong då en helt ny bil väntar. Den nya bilen ska börja testköras i början av året och gör sitt första officiella framträdande i den traditionella försäsongsträningen Prologue på Paul Ricard-banan i mars.

Efter tävlingen i Bahrain kommenterade teamchefen Toshio Sato resultatet: "Det kändes bra att äntligen få kämpa om en pallplats igen — och att lyckas ta den. Det blev en bra avslutning på en jobbig säsong och gav oss ytterligare en dos motivation inför vintern. Vi vill slåss i täten i varje lopp — det är vår ambition inför nästa år och hela teamet jobbar redan hårt för att vi ska nå dit."

"Till slut vill jag säga att jag är glad att Alex fick avsluta sin karriär på det här positiva sättet. Jag vill ännu en gång tacka honom för hans fantastiska betydelse för vårt team. Han är ett verkligt proffs. Tack också till hela teamet för ett perfekt jobb som gav oss den här säsongsavslutningen."

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >