Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmsta återförsäljare Boka service Min Toyota

Toyotas motorsportshistoria

En motorsportstradition som varat i 57 år.

Det började 1957 med rallyt Australien Runt. Sedan dess har vi deltagit i tävlingar ända upp till Formel 1 och tagit många segrar och andra fina placeringar.

Den första Toyota Crown-modellen tog sig över mållinjen i Australien efter att på 19 dagar ha avverkat hela 1.700 mils utmanande och tröttande körning. Allt sedan den dagen har vårt engagemang inom motorsporten visat sig vara den perfekta provbänken för nya tekniska lösningar och material. Det har gett oss ett kunnande som även du som kör en serietillverkad Toyota på vanliga vägar har glädje av.

Toyopet Crown Deluxe
Toyopet Crown Deluxe
De tidiga åren

Bara 12 år efter andra världskrigets slut var Japan mitt uppe i en sällan skådad ekonomisk återhämtning. Bilindustrin var i sin linda, med långt fler importerade bilar än inhemska. Kvaliteten vid tillverkning lämnade fortfarande en del övrigt att önska. Det var därför inte så konstigt att så få människor i Japan var intresserade av motorsport.

Trots detta framställdes, via utrikesdepartementet, ett önskemål från det japanska konsultatet i Austrailen om att en japansk biltillverkare skulle deltaga i 1957 års Austrailen Runt. Toyota svarade och Kunio Kaminomura, med co-drivern Koujiro Kondo, ställde upp i rallyt med en obeprövad Crown Saloon. De hade 19 plågsamma dagar framför sig.

Anmärkningsvärt nog kunde bilen, nedtyngd av extra bensin och reservdelar och med bara 48 hk under huven, fullfölja det stentuffa rallyt utan några allvarliga problem. Bilen körde i mål på en hedrande 47:e plats av 86 startande bilar. Långt över en tredjedel av medtävlarna bröt loppet. Genom att medverka i detta rally blev Toyota den första japanska biltillverkare som gjorde entré i den världsomspännande motorsporten.

Rallytävlingen Austrailen Runt
Toyopet Crown fullföljer rallytävlingen Austrailen Runt
Grunden läggs

Det glada 1960-talet var en spännande tid för Toyota och för japanska racingfans, med en ökande entusiasm för motorsport och ett Toyota som syntes allt mer på racingbanor runt om i världen.

Mot slutet av 60-talet förändrades motorsporten. Bilarna fick allt större motorer och för att kunna möta konkurrensen producerade vi 1968 vår första renodlade racingbil — Toyota 7. Den första versionen, med en mittmonterad 3-liters V8, ersattes snart av en bil med 5-litersmotor. Den nya bilen kom 1969 trea i Japans Grand Prix.

Sedan kom 70-talet och biltillverkarnas fokus på racing avtog. Nu stod frågor om utsläppsbegränsning högt upp på tillverkarnas agenda, något som ledde till att 1970 års GP-lopp i Japan ställdes in. Därmed upphörde också vår utveckling av sportbilar med stora motorer. Detta var en stor besvikelse för Toyotas racingfans över hela världen, särskilt som vi just hade lanserat världens första turbomatade racingbil — Toyota 7 Turbo.

Ännu värre blev det 1973, när kriget i Mellanöstern orsakade en internationell oljekris som tvingade många biltillverkare att upphöra med racing. Toyota hade vid det här laget tävlat med standardbilar i 15 år och denna tävlingskategori kom nu i fokus. Bland annat tog vi fram fler standardbilar för tävlingsbruk såsom Corolla Levin, Starlet och Celica Turbo som 1973 vann "The Fuji 100 km race".

Toyota 7 Turbo
Toyota 7 Turbo
Steget upp på världsscenen

Efter en svår och instabil tid i början av 1970-talet hade japansk racing mycket att se fram mot. Japans första GP-lopp i Formel 1 gick av stapeln 1976 och 1977 på Fuji Speedway-banan. Vidare blev Formel 2 och Group C-serierna väletablerade i landet.

Under det tidiga 1980-talet bestod Toyotas inhemska racingaktiviteter mest av att stödja privata team och klubbracing. Men det var på andra sidan världshaven som vår allt ökande drivkraft märktes.

I rally-VM visade sig våra Corolla- och Celica-modeller vara verkligt konkurrenskraftiga. Segrar i lopp som Safarirallyt och dubbelseger i Nya Zeeland blev grunden till ett framgångsrikt rallydecennium.

1982 började vi tävla i de Nordamerikabaserade IMSA-serierna där Celica Turbo vann GT-klassen 1987.

Celica Twin-cam Turbo
Celica Twin-cam Turbo

I japan hade en ny InterTEC-serie för Grupp A-bilar etablerats, med stort deltagande från Toyota-anslutna team. Vår Supra Turbo gjorde här stor succé med t.ex. TOMS-teamet, som även medverkade i Le Mans 24-timmars 1985.

En skur av mästerskap

Det sena 1980-talet och tidiga 90-talet var en populär tid för internationella rallytävlingar. Fansen älskade att se sina idoler fara fram i rallybilar som i grunden var serieproducerade bilar som fanns till försäljning i bilhallarna. Toyota gjorde entré i Grupp A med Celica GT-four som blev mycket framgångsrik och bl.a. vann förar-VM 1990 och 1992 och såväl märkes-VM som förar-VM 1993 och 1994.

Förutom Rally-VM (WRC) tävlade vi på båda sidor av Atlanten på bana i Endurance och IMSA-GTP. 1989 började vi tävla i Prototyp-VM (World Sport Prototype Championship) och hade tuffa uppgörelser med Peugeot på banor världen över. Värd att nämna är också andraplatsen 1993 i Le Mans 24-timmars.

Celica GT-Four
Celica GT-Four

Under perioden 1992-1993 dominerades Nordamerikanska IMSA-GTP-serien av Dan Gurneys AAR Eagle Toyota som kämpade hårt mot bilar från andra stora biltillverkare.

Tillbaka i Japan. Det nya mästerskapet All Japan Touring Car Championship började 1994 med 4-dörrars sedanmodeller med tvålitersmotorer. Tävlingarna bestod av två korta sprintlopp. Toyota vann första mästerskapet med en Corona och även det sista 1998 med en Chaser.

Prestigefyllda titlar

Från 1975 hade Toyota Team Europe (TTE), under ledning av svensken Ove "Påven" Andersson, varit ansvarig för Toyotas satsning på värlsmästerskapen i rally. 1998 bytte TTE fokus mot Le Mans 24-timmars — men Toyota vann ändå sin tredje titel i märkes-VM 1999.

Efter en imponerande debut 1998 var det nära att den innovativa TS020 segrade 1999. Efter att ha startat i pole position blev det dock en hedrande andraplacering. TS020 var en av världens allra mest avancerade racingbilar, helt utvecklad i datorbaserade designprogram.

Toyota TS020 GT1
Toyota TS020 GT1

Några år tidigare, 1996, blev Toyota en av motorleverantörerna till tävlingsklassen CART Champ Car i Nordamerika. Den första segern kom 2000. Sedan tog det ytterligare två år innan Cristiano Da Matta tog hem våra första förar- och märkestitlar i serien. Ett år senare, 2003, gjorde vi entré i den konkurrerande Indy Racing League och gjorde omedelbar succé genom att vinna förartiteln.

Pricken över i:et under ett framgångsrikt 2002 var Gil de Ferras seger i det prestigefyllda Indy 500-racet på Indianapolis Motor Speedway — den första för en japansk motortillverkare.

En ny utmaning

Efter våra framgångar i några av världens mest prestigefyllda motorsportstävlingar beslutade vi oss i januari 1999 för att börja tävla i världsmästerskapens världsmästerskap — Formel 1.

Efterföljaren till TTE, Toyota Motorsport GmbH (TMG), utsågs att leda Toyotas Formel 1-satsning från sin bas i Köln i Tyskland. All konstruktion av chassin och motorer skedde inledningsvis i Köln, men snart påbörjades ett nära samarbete även med våra ingenjörer i Japan.

Racingbilar på bana

Under nio tuffa säsonger i F1 fick Toyota flera pole positions och pallplatser, men dessvärre nådde vi inte någon seger. Eftersom vi tävlade mot ett stort antal stall med både lång erfarenhet och de bästa förarna, innebar varje poäng en stor kämpainsats av hela vårt F1-team.

Våra nio Formel 1-säsonger innehöll flera höjdpunkter. Från Mika Salos sjätteplats i vårt allra första GP-lopp och Cristiano da Mattas ledning i Storbritanniens GP-lopp året efter, till båda bilarnas tredjeplacering i kvalet under samma år. Men det var under 2005, med förarna Ralf Schumacher and Jarno Trulli, som de bästa resultaten kom. Vår första pole position, poäng i många av loppen och en imponerande fjärdeplats i märkes-VM visade att vi inte deltog i F1-cirkusen utan skäl.

Toyota TF107
Toyota TF107

Vår F1-bil TF109 från 2009 visade sig vara snabb från allra första början. Ändå blev det den sista bilen i vår F1-satsning. Nu vände Toyota fokus mot uthållighetstävlingar och 2012 års World Endurance Championship (WEC).

En ny era inom motorsporten

Att återvända till ett mästerskap som bl.a. omfattade legendariska Le Mans var stort. Men att bygga en bil som visade upp Toyotas banbrytande hybridteknik betydde dessutom att vår comeback i WEC på ett perfekt sätt matchade vårt nya racingangagemang.

Under skepnad av Toyota Racing charmades fansen under säsongerna 2012 och 2013 av vår nya TS030 HYBRID. Med sin förmåga att ta till vara röreleenergi under bromsning och lagra den som elektricitet, fick bilen hela 300 hk som komplement till kraften från bensinmotorn vid accelerationer.


Genom att testas i TMG:s vindtunnel kunde TS030 HYBRID konstrueras så att varje liten del på bilen fick så god aerodynamisk prestanda som möjligt. Att tävla på en lång rad olika banor under säsongen, från farter upp till 330 km/t i Le Mans till under 100 km/t på Interlagos, kräver att bilen levererar sitt bästa under vitt skilda förutsättningar. Att bilen suger fast i underlaget med bästa möjliga grepp är avgörande.

TOYOTA Racing TS030 HYBRID
TOYOTA Racing TS030 HYBRID

Nu är det 2014. Efter 57 år i motorsportens hetluft finner vi oss själva i framkanten av en nya era. En era som bygger på den hybridteknik som flera miljoner Toyota-förare världen över har glädje av varje dag.

Efter två framgångsrika säsonger i WEC — med hela fem segrar, sex pole positions och fyra varvrekord — inledde vi med stor tillförlit 2014 års säsong med vår nya utmanare TS040 HYBRID.

480 hk 4-hjulsdriven hybridkraft i kombination med 520 hk från den 3,7 liter stora bensinmotorn innebär världens mest avancerade hybridteknik för racing. Våra förare har nu en maximal motorstyrka på 1.000 hk till sitt förfogande.

Våra fans världen över fick se bästa möjliga start för Toyota på 2014 års säsong i FIA WEC, med seger i de två första tävlingarna. Efter det har Toyota Racing hunnit med ännu en pallplats genom sin tredjeplats i säsongens största tävling, det stentuffa Le Mans 24-timmars.

TS040 HYBRID racingbil
TOYOTA Racing TS040 HYBRID

Låt oss hoppas att dessa framgångar är de första av många för vårt team när vi nu är i början av ett nytt kapitel inom Toyotas motorsporthistoria.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >