Frågor och svar

Med MyToyota blir livet med bilen ännu smidigare och bekvämare, och ger dig kontroll över resan oavsett var i världen du kör. Teknologi skall inte vara krångligt. Med Frågor & svar kommer du enkelt igång med MyToyota.

MANUALER

FAQ UPPKOPPLADE TJÄNSTER

Uppkopplade tjänster består av MyToyota-appen och Multimedia. Var och en innehåller sin egen uppsättning funktioner som gör körningen säkrare och roligare, in och ut ur din bil.

Med ett MyToyota-konto hanterar du ditt multimediasystem och får användbar information om din bil genom appen och MyToyota-kundportal.

Samma inlogg ger dig tillgång till både MyToyota-appen och MyToyota kundportal.   

MyToyota-appen låter dig använda följande av MyToyotaUppkopplade tjänster:   

• Hitta min bil 
• Skicka rutt till min bil
• Car-to-Door 
• Hybrid Coaching      
• Körstilsanalys        
• Bokning av service
• Servicehistorik 

MyToyota kundportal ger dig detaljerad information om din bil och låter dig köpa och hantera tjänster. Följande tjänster är tillgängliga i portalen:

• Historik om bilköp, bilägarinformation och orderspårning
• Skicka rutt till min bil
• Bokning av service
• Servicehistorik
• Fordonsinformation
• Ägarmanual
• Kartuppdateringar
• Hantera användarinställningar

Mobilappen är bunden till bilens identifieringsnummer (VIN) och ägare. Du kan alltså bara använda de app-anslutna tjänsterna i just den bilen.

MyToyota Multimedia kan du använda i en annan Toyota, så länge den har aktiverats och fortfarande är inom giltighetsperioden.

Användningen av appen Uppkopplade tjänster är begränsad till bilens ägare, men fordonets identifieringsnummer (VIN) kan läggas till till flera konton.

MyToyota Multimedia kan användas av alla som kör bilen.

MyToyota Uppkopplade tjänster består av MyToyota-appen och MyToyotaMultimedia. Varje enhet är värd för sin egen uppsättning funktioner och måste aktiveras separat.

Är du osäker på om din MyToyota-app Uppkopplade tjänster är aktiverad, gå till MyToyota-appen. Klicka på hjulikonen i övre högra hörnet på startskärmen. Gå till "Inställningar" och välj "Bil". Ser du meddelandet "Aktivera anslutna tjänster" betyder det att de ännu inte är aktiverade. För att aktivera MyToyota-appen Uppkopplade tjänster behöver du besöka din återförsäljare.

Ett snabbt sätt att kontrollera om appens tjänster är på, är att kontrollera om dina senaste resedetaljer visas på appens hemskärm.

För att aktivera MyToyota Multimedia uppkopplade navigationstjänster; anslut din smartphone till din bil – antingen med Bluetooth eller wi-fi – och klicka sedan på fliken "Setup". Därifrån klickar du på "Online", sedan "Toyota Online" och väljer ett befintligt konto. Ange dina MyToyota-kontouppgifter. När du anger dina uppgifter startar dina 3 års gratis service. Du kan kontrollera utgångsdatumet för din MyToyota Multimedia-prenumeration i Min Toyota kundportal.

Om du inte har ett befintligt konto kan du direkt skapa ett i din bil genom att välja alternativet "Nytt konto".


Ladda ned
 

Du kan ändra ditt lösenord i appen. Gå till hjulikonen i övre högra hörnet på hemskärmen, klicka på "Inställningar". Välj ändra lösenord, fyll i det aktuella, bekräfta det nya lösenordet och spara.

Har du glömt ditt lösenord kan du begära ett nytt på inloggningsskärmen genom att ange din e-postadress.

Nej. MyToyota är kopplat till bilägaren och bilens chassinummer (VIN). Endast ett konto kan användas med de uppkopplade tjänsterna.

FAQ MOBILAPPEN

MyToyota-appen kan användas på både iOS- och Android-enheter.

MyToyota Uppkopplade tjänster finns för följande Toyota-bilar:

• Nya RAV4 (från november 2018 produktion)
• Nya Corolla (från och med januari 2019 produktion)
• Nya Corolla Touring Sports (från och med januari 2019 produktion)
• Nya Camry (från januari 2019 produktion)
• Nya Toyota C-HR (från oktober 2019 produktion)

Aktiveringsperioden beror på vilken typ av uppkopplad tjänst. Vänligen se i My Toyota-appen hur länge dina tjänster är aktiva.

Köper du en begagnad Toyota som stöder MyToyota-appens Uppkopplade tjänster, måste du besöka din återförsäljare för att bekräfta att du är ägare till bilen. Därefter kan du aktivera MyToyota-appens Uppkopplade tjänster.

Så här gör du för att kontrollera versionsnummer:

      iPhone: öppna ”Inställningar”, tryck på ”Allmänt” och ”Lagringsutrymme”. Välj MyToyota-appen i listan för att se versionsnummer.

       Android: öppna ”Inställningar” och tryck på ”Appar och notiser”. Gå till listan över installerade appar på din enhet. Välj MyToyota-appen för att se versionsnummer.

Vi rekommenderar att du aktiverar automatisk uppdatering av MyToyota-appen då vi kontinuerligt lägger till nya funktioner.

Gå till iOS App Store eller Google Play Store och sök efter ”Toyota MyToyota App”. Appen kostar ingenting att hämta.

Skapa ett konto direkt i MyToyota-appen enligt instruktionerna.

Aktivera ditt konto med hjälp av det meddelande du får via e-post för att komma igång. För att använda Uppkopplade tjänster måste också din återförsäljare registrera dig som ägare till bilen.

Klicka på hjulikonen i över höga hörnet på startskärmen. Gå till ”Inställningar” och välj ”Bil”, klicka därefter på ”Aktivera uppkopplade tjänster”.

• Om du får meddelandet ”Ansluter” kommer du att kunna använda uppkopplade tjänster efter att du gjort två resor med bilen i över 10 km/h.
• Om du får meddelandet ”Kontakta din Toyotaåterförsäljare för hjälp med att slutföra processen” måste du besöka din återförsäljare för att bekräfta att du är bilens ägare.
Mer information finns i vår användarguide.


Ladda ned

Får du meddelandet ”Besök din återförsäljare” när du försöker aktivera MyToyota Uppkopplade tjänster betyder det att du måste besöka din återförsäljare för att bekräfta att du är ägare till bilen.

För att slutföra aktiveringen måste två resor i 10 km/h göras. Då detta är gjort aktiveras och tillgängliggörs Uppkopplade tjänster i appen.

Du kan använda dem dygnet runt. Data från bilen skickas till appen när motorn stängs av och du kan se uppgifter om din senaste resa efter att du stängt av motorn. Då mobilmottagning krävs för att skicka data fungerar det kanske inte i t.ex. underjordiska parkeringsgarage.

Gå till ”Tjänster” och välj ”Körstilsanalys”. Välj ”Alla resor” för att se tidigare resor och klicka på valfri resa för att se körstilsanalysen. Du kan också se uppgifter om din senaste resa på startskärmen.

Ange dina användaruppgifter i bilens multimediasystem som måste vara kopplat till din bils chassinummer (VIN). Mer information finns i vår användarguide nedan.

Koppla upp multimediasystemet till internet via Bluetooth så fungerar funktionen Skicka resa till bil. Mer information finns i vår användarguide nedan.


Ladda ned

Skicka resa till bil kräver ett navigationssystem för att fungera.

Vägledning efter parkering finns på appens startsida. Den är tillgänglig i bilens navigationssystem när du parkerar en bit från ditt resmål.

Mer information finns i vår användarguide.


Ladda ned

Privat läge finns i appen under ”Inställningar”, där kan du enkelt aktivera eller stänga av funktionen. När privat läge aktiveras, stängs GPS-funktionen av och vi kan inte längre spåra din bils position. Mer information finns i vår användarguide nedan.


Ladda ned

Ta bort bilen från ditt MyToyota-konto. Avbryt inte ditt konto, eftersom alla framtida Toyota-bilar som du äger kan läggas till på kontot. Kom ihåg att informera den nya ägaren om att bilen är utrustad med MyToyota-appen uppkopplade navigationstjänster .

Om du tillfälligt vill stänga av Uppkopplade tjänster kan du aktivera Privat läge för att stänga av GPS-funktionen.

Om du vill avsluta Uppkopplade tjänster permanent, klickar du på hjulikonen. Välj "Inställningar” och gå till ”Bil”. Där kan du stänga av Uppkopplade tjänster permanent.

Uppkopplade tjänster fungerar inte om du tar bort bilens chassinummer (VIN) från ditt konto.

De tjänsterna är inte tillgängliga för tillfället, men vi arbetar ständigt med att lägga till nya uppkopplade tjänster i MyToyota-appen. Vi uppdaterar appen regelbundet, så se till att du alltid har den senaste versionen. Det enklaste sättet är att aktivera automatisk uppdatering i din appbutik.

FAQ MULTIMEDIA

MyToyota Multimedia innehåller flera navigeringstjänster online, som tillhandahåller användbar information i realtid, till exempel trafikinfo och varning om hastighetskameror på vägen.

Dessa funktioner kräver ett fungerande internet och du måste ansluta din mobila enhet via Bluetooth eller Wi-Fi.

Varje ny Toyota har tre års gratis kartuppdateringar för navigationssystemet, liksom andra tjänster som:

• Realtidtrafik
• Coyote
• Google Streetview
• Sevärdhet
• Bränsle
• Parkering
• Väder


Mer information finns i våra instruktioner för hur du aktiverar anslutna tjänster för online-navigering och hur du använder dem. Infoga länkar till Hur man aktiverar anslutna tjänster för online-navigering och hur man använder anslutna tjänster för online-navigering.

MyToyota Multimedia innehåller även smartphone integration. Det gör att du kan ansluta din smartphone (kompatibelt med iOS & Android) i din bil. Du kan ansluta och använda favorit appar, som t ex Spotify, WhatsApp, Audible, Google Maps och Waze, och kontrolleras via Siri Voice Assist eller OK Google.

Vissa modeller (den nya C-HR, Yaris och AYGO, beroende på vilka betyg/alternativ som tas (NMSC: s lokalisering för klasskompatibilitet), den nya Supra *) är kompatibla med Apple CarPlay och Android Auto.
*Bara kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto


Ladda ned

Inbyggda navigationssystem tar emot data från en GPS-satellitsignal. MyToyota Multimedia kräver en online-anslutning för att ta emot nödvändig data för realtidstrafik, Coyote (där det finns tillgängligt), Google Streetview (där det finns tillgängligt), väder, bränsle, parkering och online POI.

Alla Toyota-modeller som för närvarande är till försäljning använder navigeringstjänster online. Aygo och Supra har dock sin egen uppsättning anslutna tjänster.

Smarttelefonintegration är den bästa på vissa nuvarande generationers Aygo- och Yaris-modeller. Nya Supra fungerar bara med Apple CarPlay och nya C-HR-modeller från och med 19 oktober-produktion. Kontrollera med din återförsäljare för att se om smarttelefonintegration är tillgänglig.

De första tre åren är gratis. Efter det kan du teckna en prenumeration. Vårt Map Care-paket innehåller alla våra kartuppdateringar och relaterade onlinetjänster och servicepaketet innehåller våra onlinetjänstfunktioner. Du kan teckna en prenumeration i vår e-butik. Gå in på e-Store för de senaste priserna.

Du får ett meddelande för ditt multimediasystem på skärmen i bilen, 30 dagar innan den fria treårsperioden slutar.
I e-Store kan du förnya Map Care-paketet för antingen ett eller tre år. När du förnyar vårt Service Pack kan du välja mellan ett, två eller tre år. Gå in på e-Store för priser.

Du kan nå e-Store via multimediasystemet i din bil eller på Min Toyota. Besöker du e-Store via MyToyota kundportal kan du köpa de tjänster som MyToyota Multimedia erbjuder. Du kan också kontrollera statusen för dina befintliga prenumerationer i e-butiken. Välj ”Köpt” i e-butiken för att se vilka prenumerationer som är aktiva och hur lång tid som återstår av dem.
Om du besöker e-Store via multimediasystemet i din bil kan du ladda ned tjänster som Coyote (om du tidigare köpt den via portalen). För att komma till e-Store klickar du på menyn, går till apparna och väljer ”I bilen”.

Du kan köpa tjänster från My Toyota kundportal. För att se vilka tjänster du redan har, klicka på "Köpt".

Du kan använda tjänsten direkt, bara du kommer ihåg att dela din internetuppkoppling via Bluetooth. Vi rekommenderar dock att du anger dina användaruppgifter för MyToyota för att koppla multimediasystemet till ditt konto. Då kan du också köpa tjänster eller kartpaket från portalen och använda Skicka resa till bil från MyToyota-appen.

Samma konto används för både MyToyota-appen och MyToyota kundportal. Om du inte har ett konto, rekommenderar vi att du laddar ner appen och skapar ett därifrån.
Du kan också skapa ett konto via multimedia. Kom ihåg att du måste acceptera användarvillkoren inom 14 dagar i MyToyota kundportal.

Du kan aktivera det via multimediasystemet i din bil. Eftersom de tjänster som erbjuds av MyToyota Multimedia är internetbaserade måste din bil vara ansluten till internet; antingen genom Bluetooth, Wi-Fi eller till och med genom att använda Wi-Fi från ditt hem (om din bil är parkerad inom räckvidden). För en stegvis beskrivning, läs guiden.
När du är ansluten börjar de tre gratisåren för navigering online-anslutna tjänster. Du måste aktivera multimediasystemet för att kunna använda de här tjänsterna.

Alla nya Toyota-bilar är inte kompatibla med Wi-Fi-uppkoppling, dock är alla nya modeller kompatibla med Bluetooth-uppkoppling.

Gå till menyn för ditt multimediasystem och tryck på 'Setup', sedan 'Wi-Fi' och 'Slå på Wi-Fi power'. Välj ditt nätverk, ange lösenordet och välj 'OK'. När det är klart får du ett meddelande om att navigationssystemet är anslutet sig till hotspot.
Du hittar en steg-för-steg-guide nedan.


Ladda ned

Gå till menyn för ditt multimediasystem och välj "Inställningar". Välj sedan 'Bluetooth-anslutning' och följ stegen för att ställa in nätverksanslutningen. Aktivera sedan Bluetooth-anslutning på din smarttelefon. Du hittar en steg-för-steg-guide nedan.


Ladda ned

Apple CarPlay kan aktiveras genom att ansluta din iOS-enhet till bilens USB-port. I infotainment-enheten klickar du på "meny"-knappen och sedan på "CarPlay".

Android Auto kan aktiveras genom att först ladda ner Android Auto-appen. Anslut sedan din Android-enhet till bilens USB-port. Klicka på "meny"-knappen i infotainment-enheten och sedan på "Android Auto".

Detta förutsätter att du har en online-anslutning med din smarttelefon. Du behöver också en kabel för att ansluta den till din bil. Om du har en Android-telefon måste du installera Android Auto-appen. Apparna kommer då att vara tillgängliga via menyn 'Android Auto/Apple Car Play' på infotainment-skärmen.

Nya Toyota C-HR, nuvarande generationen av Yaris (vissa modeller), nuvarande generationen av AYGO (vissa modeller) och Supra (endast med Apple bilspel) erbjuder smarttelefon-integration.

Med funktionen "Resor som skickas till bil" kan du i förväg förbereda dig för din resa genom att söka efter vägbeskrivning på din mobila enhet och sedan skicka den till din bil. Du behöver en bil med navigationsfunktionen in-car och ett MyToyota-konto med din bil registrerad på ditt konto.

För att aktivera den här funktionen måste du koppla din bil till ditt MyToyota-konto.

Du kan göra detta på två sätt:

• I din bil, med Bluetooth eller trådlöst nätverk aktivt, klicka på 'Set-Up' i multimedia. Gå till fliken "Online" och välj "Toyota online" och sedan "Befintligt konto". Ange dina MyToyota-referenser. Du måste sedan gå till MyToyota-kundportalen. Du har fått meddelandet "vi hittade ett nytt enhets-ID". Bekräfta, så är du klar.
• Du kan också aktivera funktionen "Resor som skickas till bil" direkt i appen genom att gå till bilmenyn, välja hjulikonen, gå till "Inställningar" och sedan välja fliken "Bil" och registrera ett multimediaenhetsalternativ. Följ instruktionerna i din app och notera att du måste vara i bilen för att slutföra anslutningssprocessen.

För mer information, besök vår guide.


Ladda ned

Uppdateringar av kartor är möjliga med de senaste multimedia-systemen för 2019, aktiverade i e-Store för de senaste kompatibla modellerna. För mer information, se vår instruktionsguide.
Du kan också uppdatera ditt system manuellt genom att ladda ner uppdateringar från MyToyota kundportal e-Store, spara dem på ett USB-minne och ansluta det till din bil.


Ladda ned

Du kan använda funktionen "Resor som skickas till bil" i MyToyota-appen för att planera din rutt. Gå först till fliken "Tjänster", välj "Dela till bil", klicka på vart du vill åka och ange adressen, sedan kan du programmera en resa med upp till 9 stopp och en slutdestination genom att klicka på knappen "+". Tryck sedan på "skicka till bil".

När du är i bilen; se till att du har en Wi-Fi-anslutning. Det enklaste sättet är att koppla Bluetooth till din smartphone. När en internetanslutning har upprättats i din bil kan du ladda ner resan. Gå till favoritdestinationerna i multimediaenheten, så hittar du din förplanerade resa.

För nya modeller som RAV4, Corolla, Camry och C-HR kan resan/rutten hittas under favoritmenyn. För mer information, se våra instruktionsguider för how-to på How to Share to car och How to find in-car och Share to car journeys.


Ladda ned

Din treårsperiod startar då du lägger in MyToyota-referenser i infotainment-enheten.

Du får ett meddelande på skärmen för din multimedia i bilen, varje vecka under 30 dagar innan den kostnadsfria treårsperioden upphör. 15 dagar innan den fria treårsperioden slutar får du samma meddelande varje dag. När din treårsperiod är slut visas ett meddelande varje gång du försöker använda appen.

FAQ Smart Digital Nyckel

Du kan använda din smartphone som en nyckel för att få åtkomst till och köra fordonet. Vissa fordonsmodeller är utrustade med funktionen Smart Digital Nyckel (kontakta din lokala auktoriserade återförsäljare för mer information), vilket gör det möjligt att registrera funktionen via smarttelefonens Bluetooth genom MyToyota-appen.

 

En smartphone som är inställd för Smart Digital Nyckel, med aktiverad Bluetooth och MyToyota-appen öppen eller körande i bakgrunden, känns igen och ansluts till fordonet på nära håll. Detta möjliggör upplåsning, start och låsning av fordonet på distans med din smartphone eller genom att bara röra vid dörrhandtaget.

 

Observera: Ha Smart Nyckel/fysisk nyckel eller nyckelkort som backup för åtkomst till fordonet.

 

Smart Digital Nyckel kräver en aktiv testperiod/prenumeration på Toyota Smart Digital Nyckel.

Registrera ett konto via MyToyota-appen för att påbörja din Digital Nyckel-inställning*. Se till att du har aktiv Standard Connectivity med en testperiod/prenumeration för Smart Digital Nyckel.

 

Följ stegen i MyToyota-appen för att ställa in Smart Digital Nyckel till din smartphone och ditt fordon. Testa upplåsnings-, start- och låsfunktionerna för att bekräfta att installationsprocessen lyckades.

 

Du kan granska ditt fordons funktioner och kapaciteter i MyToyota-appen eller kontakta din lokala auktoriserade återförsäljare för mer information.

För att komma igång med inställningen av Digital Nyckel, se till att du har den fysiska nyckeln och tillgång till fordonet.

 

1) I MyToyota-appen, säkerställ att en testperiod eller betald prenumeration på Smart Digital Nyckel är aktiv och att Standard Connectivity är operativ.

  

2) Tryck på "Ställ in min Digital Nyckel" på hemskärmen i MyToyota-appen.

 

3) Aktivera Bluetooth och biometrisk verifiering på din smartphone. Detta steg kommer att hoppas över om Bluetooth och biometrisk verifiering har aktiverats tidigare.

 

4) Verifiera ditt telefonnummer genom att ange den 6-siffriga koden som mottagits via SMS. Detta steg hoppas över om telefonnumret har verifierats tidigare.

 

5) Aktivera endast en datakoppling, antingen Wi-Fi eller mobil, innan du går vidare till nästa steg.

 

6) Tillåt din smartphone att ladda ner Digital Nyckel.

 

7) Granska informationen om parkopplingsprocessen i MyToyota-appen.

 

8) Med fordonet påslaget, placera den fysiska nyckeln över "Start"-knappen tills två signaler hörs.

 

9) Tillåt att Toyota-appen får tillgång till din Bluetooth och tryck på "Parkoppla".

 

10) Låt anslutningen slutföras.

 

11) En lyckad installation kommer att visa meddelandet "Digital Nyckel-installationen är klar".

 

Se "How to"-materialet för mer detaljerad information.

Se till att en testperiod eller betald prenumeration på Smart Digital Nyckel är aktiv.

 

1) Tryck på "Inställningar för Digital Nyckel" på hemskärmen i MyToyota-appen. Du kan dela upp till 4 Digital Nyckels via Toyota-appen.

 

2) Tryck på "Dela Digital Nyckel".

 

3) Ange den nya användarens förnamn, efternamn och telefonnummer, eller lägg till från dina kontakter i smarttelefonen.

 

4) Tryck på "Dela" och bekräfta "Dela nyckel".

 

Du kommer att få en avisering om svaret på inbjudan till Digital Nyckel. Du kan när som helst ta bort åtkomsten till den delade Digital Nyckel.

 

Se "How to"-materialet för mer detaljerad information.

Du kan dela upp till 4 Digital Nyckels (utöver ägarens åtkomst) via MyToyota-appen.

En inbjudan för en delad Digital Nyckel kommer att mottas i form av ett SMS med en länk till MyToyota-appen.

 

1) Tryck på länken i SMS:et.

  

2) MyToyota-appen öppnas och uppmanar dig att "Acceptera" eller "Avböja" inbjudan till Digital Nyckel*.

 

3) Tryck på "Acceptera" för att ta emot den delade Digital Nyckel.

 

4) Aktivera Bluetooth och biometrisk verifiering på din smartphone. Detta steg hoppas över om Bluetooth och biometrisk verifiering har aktiverats tidigare.

 

5) Verifiera ditt telefonnummer genom att ange den 6-siffriga koden som mottagits via SMS. Detta steg hoppas över om telefonnumret har verifierats tidigare.

 

6) Aktivera endast en datakoppling, antingen Wi-Fi eller mobil, innan du går vidare till nästa steg.

 

7) Tillåt att din smartphone laddar ner Digital Nyckel.

 

8) En lyckad installation kommer att visa "Digital Nyckel-installationen är klar".

 

*Observera: Nya användare av MyToyota-appen måste slutföra registreringsprocessen och skapa ett konto innan de kan acceptera en inbjudan till Digital Nyckel.

Vänligen kontakta din lokala kundsupport.

Smart Digital Nyckel erbjuder två metoder för upplåsning/låsning:

 

i) Fjärrupplåsning/låsning --> Tillgänglig när smarttelefonen är inom 10 meters räckvidd  

Tryck på ikonerna för "lås upp" eller "lås" på startsidan i MyToyota-appen.

 

ii) Passiv upplåsning/låsning* --> Tillgänglig när smarttelefonen är inom 3 meters räckvidd  

Rör vid dörrhandtaget för att låsa upp och låsa ditt fordon.

 

*OBS: Det är inte möjligt att låsa fordonet om telefonen är kvar inuti. Ett akustiskt signal meddelar dig om detta.

 

Om du vill lämna din telefon i bilen och Smart Digital Nyckel är aktiv, se till att du har med dig din fysiska nyckel och att du kopplar bort din smartphones Bluetooth innan du låser ditt fordon.

När den digitala nyckeln är ansluten till din smartphone kan den inte användas av någon annan eller manipuleras. Bilens system säkerställer att nyckeln är starkt knuten till din telefon och inte kan stjälas eller avlyssnas.

 

BLE-kommunikationsteknologin som används för Smart Digital Nyckel är mer modern och därför mer robust mot stölder än klassiska fysiska nycklar:

 

- Krypterad kommunikation för en säker anslutning.

  

- Engångsnycklar används för att skydda varje kommunikationsutbyte.

Om ditt fordon är utrustat med Smart Digital Nyckel, kommer funktionen att vara tillgänglig som en tjänst i din MyToyota/Lexus Link+ app.

 

Observera att tillgången till funktionen kan variera beroende på fordonsmodell, version och marknadens tillgänglighet. Kontakta din lokala Toyota/Lexus-återförsäljare för ytterligare information.

Smart Digital Nyckel har tre närhetsdetekteringsområden:

 

1) Fjärrupplåsning/låsning är tillgänglig när Smart Digital Nyckel upptäcks inom 10 meters räckvidd.

 

2) Passiv upplåsning/låsning* är tillgänglig när Smart Digital Nyckel upptäcks inom 3 meters räckvidd.

 

3) Motorstart är tillgänglig när Smart Digital Nyckel upptäcks inne i fordonet.

 

*OBS: Du måste röra vid dörrhandtaget för att låsa upp och låsa ditt fordon.

Smart Digital Nyckel stöds på:

 

- iOS-enheter med version 15.0 eller högre

- Android-enheter med version 11.0 eller högre, men inte från märket Huawei (Huawei lanserade sitt eget operativsystem HarmonyOS i juni 2021)

Smart Digital Nyckel använder Bluetooth-anslutning med MyToyota-appen som körs i bakgrunden och när din telefon är nära fordonet för åtkomst. Å andra sidan låter fjärrkontroll via MyToyota-appen dig låsa/låsa upp fordonet på distans via internet, men kräver en fysisk nyckel för att kunna köra iväg.

Nej*, en smartphone som är inställd för Smart Digital Nyckel, med aktiverad Bluetooth och MyToyota-appen öppen eller körande i bakgrunden, känns igen och ansluts till fordonet på nära håll. Detta möjliggör upplåsning, start och låsning av fordonet medan din smartphone förblir i fickan eller väskan.

 

*OBS: Av säkerhetsskäl krävs biometrisk verifiering var 48:e timme.

 

Du kan utföra den biometriska verifieringen genom att logga in i MyToyota-appen. Om den biometriska verifieringen inte görs efter 48 timmar kommer Smart Digital Nyckel-funktionerna att låsas, och för att låsa upp dem behöver du bara genomföra den biometriska verifieringen.

Installera MyToyota-appen på din nya smartphone och logga in med ditt befintliga konto.

 

Du kommer att se att knappen "Inställningar för Digital Nyckel" på MyToyota-appens startsida nu har ersatts av "Ställ in min Digital Nyckel". 

 

Tryck på "Ställ in min Digital Nyckel" och följ samma steg som du gjorde vid den första installationen av din Smart Digital Nyckel.

 

OBS: För att överföra din Smart Digital Nyckel till en ny smartphone får du inte inaktivera Smart Digital Nyckel från din tidigare smartphone och din testperiod eller prenumeration på Smart Digital Nyckel måste vara aktiv.

i) Ta bort åtkomsten för en inbjuden förare* som ägare av Smart Digital Nyckel:

 

1) Tryck på "Inställningar för Digital Nyckel" på startsidan i MyToyota-appen.  

2) Svep vänster över namnet på den inbjudna föraren som du vill ta bort och tryck på papperskorgsikonen.  

3) Bekräfta "Ta bort".

 

Du och den inbjudna föraren kommer att få en avisering om att Digital Nyckel har tagits bort.

 

*OBS: Om den inbjudna föraren kör när åtkomsten tas bort, stannar inte fordonet. Åtkomstborttagningen blir giltig när fordonet stängs av.

 

ii) Ta bort åtkomsten som inbjuden förare:

 

1) Tryck på "Inställningar för Digital Nyckel" på startsidan i MyToyota-appen.  

2) Tryck på "Ta bort Digital Nyckel" och bekräfta "Ta bort".

 

Du och ägaren kommer att få en avisering om att Digital Nyckel har tagits bort.

 

Se "How to"-materialet för mer detaljerad information.

För att påbörja avaktiveringen av Digital Nyckel, se till att du har den fysiska nyckeln och tillgång till fordonet.

 

1) Tryck på "Inställningar för Digital Nyckel" på startsidan i MyToyota-appen.

 

2) Tryck på "Avaktivera Digital Nyckel" och bekräfta "Avaktivera".

 

3) Granska informationen om avaktiveringsprocessen i MyToyota-appen.

 

4) En lyckad avaktivering kommer att visa meddelandet "Digital Nyckel avaktiverad".

 

Se "How to"-materialet för mer detaljerad information.

Att göra anspråk på fordonsrättigheter som inbjuden förare för Smart Digital Nyckel kommer att avaktivera Smart Digital Nyckel och ta bort alla Digital Nyckels (ägare och delade)!!

 

Om du gör det av misstag eller med avsikt måste du följa installationsprocessen för att återaktivera din Smart Digital Nyckel.

Smart Digital Nyckel-funktionerna fungerar inte när telefonens batteri är urladdat.

Upplåsnings- och låsningsfunktionerna för Smart Digital Nyckel fungerar när din bil är utrustad med en eftermarknadsimmobilizer.

 

Motorstartfunktionen för Smart Digital Nyckel fungerar inte när din bil är utrustad med en eftermarknadsimmobilizer.

 

Om du vill använda Smart Digital Nyckel i kombination med din eftermarknadsimmobilizer, se till att ha med dig immobilizertranspondern.

När Smart Digital Nyckel har konfigurerats kan du ta bort den från fordonets multimediasystem.

 

1) På multimediasystemets huvudskärm, gå till inställningsikonen, scrolla ner och tryck på "Info & säkerhet".  

Här kommer du att kunna se om Digital Nyckel är aktiv under inställningarna för Digital Nyckel.

 

2) Tryck på "Ta bort digitala nycklar", detta påbörjar borttagningsprocessen.

 

3) Du måste bekräfta din avsikt att ta bort din Digital Nyckel och placera din nyckelbricka på Start-knappen.

 

4) En lyckad avaktivering kommer att visa meddelandet "Digital Nyckel avaktiverad".

 

Se "How to"-materialet för mer detaljerad information.

Om du upplever att Digital Nyckel inte upptäcks tillräckligt väl när du är utanför eller inne i fordonet, är det möjligt att anpassa nyckelns detekteringsräckvidd.

 

1) Tryck på "Inställningar för Digital Nyckel" på startsidan i MyToyota-appen.

 

2) Tryck på "Anpassa räckvidd".

 

Digital Nyckel har redan fabriksinställningar som bör passa de flesta förare. Det som kan påverka detekteringen är hur du bär din smartphone – i en bakficka? I en väska? Eller bara i handen?

 

3) Välj mellan tre olika känslighetsnivåer beroende på dina personliga preferenser och tryck på "Spara".

 

4) Ett meddelande om en lyckad uppdatering av känsligheten kommer att visas.

 

Se "How to"-materialet för mer detaljerad information.

Det kan vara så att din Smart Digital Nyckel inte är inom räckvidd, att signalstyrkan inte är tillräcklig för att möjliggöra fjärrupplåsning/låsning, eller att Bluetooth på din smartphone är avstängd.

 

1. Gå till inställningarna på din smartphone och kontrollera att Bluetooth är påslagen.

 

2. Ta ut din smartphone ur fickan eller väskan och rör vid dörrhandtaget för att låsa upp eller låsa ditt fordon.

Smart Digital Nyckel är inte inom räckvidd eller signalstyrkan är inte tillräcklig för att möjliggöra fjärrupplåsning/låsning.

 

Placera din smartphone på mittkonsolens förvaringsfack eller den trådlösa laddaren.

Symptom Orsak Hur man åtgärdar det
Problem med att låsa upp, låsa eller starta ditt fordon. Smart Digital Nyckel testperiod eller prenumeration har gått ut. Gå till MyToyota-appen och teckna en ny prenumeration på Smart Digital Nyckel.
Smart Digital Nyckel är inte inställd. På startsidan i MyToyota-appen kommer du att se "Ställ in min Digital Nyckel", tryck på den och följ installationsstegen.
Smart Digital Nyckel raderad eller åtkomst borttagen för inbjuden förare.

Om du är ägaren av Smart Digital Nyckel:  

På startsidan i MyToyota-appen kommer du att se "Ställ in min Digital Nyckel", tryck på den och följ installationsstegen.

Om du är en inbjuden förare:  

Be ägaren att dela en inbjudan till Smart Digital Nyckel med dig och följ installationsstegen för inbjudna förare.

Fordonsrättigheter har krävts av en annan förare med åtkomst till fordonet.

Du måste gå till ditt fordon och göra anspråk på fordonsrättigheterna.  

När fordonsrättigheten har slutförts, kommer du på startsidan i MyToyota-appen att se "Ställ in min Digital Nyckel", tryck på den och följ installationsstegen.

Bluetooth på din smartphone är avstängd. Gå till inställningarna på din smartphone och slå på Bluetooth.
Du har inte utfört den biometriska verifieringen som krävs var 48:e timme. Logga in på MyToyota-appen.
MyToyota-appen är stängd och körs inte i bakgrunden. Logga in på MyToyota-appen och stäng den inte, utan låt den fortsätta köra i bakgrunden.
Problem med att låsa upp eller låsa ditt fordon på distans med Smart Digital Nyckel. Smart Digital Nyckel är inte inom räckvidd eller signalstyrkan är inte tillräcklig för att möjliggöra fjärrupplåsning/låsning. Flytta närmare ditt fordon tills ikonerna för upplåsning och låsning på startsidan i MyToyota-appen blir blå.
The Bluetooth of your smartphone is switched off Gå till inställningarna på din smartphone och slå på Bluetooth.
Problem med att låsa upp eller låsa ditt fordon när du rör vid dörrhandtaget. Smart Digital Key is not in range or signal stregth is not enough to allow remote unlock/lock Ta ut din smartphone ur fickan eller väskan och rör vid dörrhandtaget för att låsa upp eller låsa ditt fordon.
Bluetooth på din smartphone är avstängd. Gå till inställningarna på din smartphone och slå på Bluetooth.
Problem med att starta ditt fordon. Bluetooth på din smartphone är avstängd. Gå till inställningarna på din smartphone och slå på Bluetooth.
Smart Digital Nyckel är inte inom räckvidd eller signalstyrkan är inte tillräcklig för att möjliggöra fjärrupplåsning/låsning. Placera din smartphone på mittkonsolens förvaringsfack eller den trådlösa laddaren.