Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmaste återförsäljare Boka service Min Toyota

Historien om RAV4

Bilen som skapade en ny klass

Hur många gånger har man inte tänkt "varför har ingen kommit på detta långt tidigare" när en ny revolutionerande uppfinning sett dagens ljus?

På Tokyos bilsalong 1989 avtäcktes ett helt nytt bilkoncept inför hela bilvärlden. Den dagen föddes en ny bilklass som blivit en av de mest dominerande; den kompakta fyrhjulsdrivna stadsjeepen för folk med en aktiv livsstil. Turligt nog för oss, och för alla som köpte bilen när den kom i serieproduktion, hette den Toyota RAV4.

/
Den första SUV:en i kompaktformat

Innan RAV4 lanserades verkade folk nöjda med de alternativ som stod till buds när de skulle byta bil. Kanske ville man ha en större kombi eller en sportkupé, eller en av de stora fyrhjulsdrivna bilar som fanns att välja på. Så snart RAV4 lanserades i maj 1994 fick bilköparna plötsligt ännu ett val, tack vare att Toyota helt enkelt hade skapat en ny bilklass; den kompakta SUV:en.

/

Nu kunde bilköparen få det bästa av två världar. Dels en praktisk bil med bekväm plats för minst 4 personer och väghållning som hos en modern personbil. Dels hög markfrigång, hög sittposition och framkomlighet som hos en stor fyrhjulsdriven terrängbil. RAV4 blev en omedelbar succé. Folk älskade såväl bilens utseende som dess köregenskaper. Med sin säregna, robusta utstrålning och en kraftfull 2-litersmotor som kunde mäta sig med flertalet personbilar i prestanda, dröjde det inte länge innan Toyota fick dubblera produktionstakten för att kunna möta efterfrågan.

Ökat modellutbud

Inledningsvis erbjöds RAV4 bara med tre dörrar. Efter två år, 1996, följde 5-dörrarsversionen med samma 2-litersmotor och med möjlighet att välja mellan 5-växlad manuell eller 4-stegad automatlåda. I samband med en mindre uppdatering av utbudet 1998 kom, på vissa marknader, den första och enda RAV4-modellen med sufflett. Med den vände sig Toyota till dem som älskar att köra bil med vinden i håret. När den av så många efterlängtade nästa generationen av RAV4 kom fanns dock ingen cabriolet med i modellprogrammet.

/
Nytt århundrade, nya modellversioner

När andra generationens RAV4 lanserades år 2000 var marknaden för segmentet tuffare. Andra biltillverkare hade sett RAV4:s framgångssaga världen över och kopierat konceptet. Med den nya modellen antog Toyota konkurrenternas utmaning bl.a. genom att göra 70 % av bilens delar unika för RAV4. Dessutom blev bilen rymligare och fick en styvare kaross som bidrog till en ännu tystare färd och högre åkkomfort.

/

För att RAV4 skulle kunna stå fortsatt stark i den hårdnande konkurrensen inom sitt segment blev uppdateringen inför den tredje generationen 2006 mer omfattande. Vibrationerna blev än mindre märkbara och ljudisoleringen ännu effektivare, men den största förändringen var lanseringen av icke-permanent fyrhjulsdrift, som bara aktiverades när den behövdes. Vid alla övriga tillfällen drev RAV4 på framhjulen. Detta gjorde RAV4 till den första bil i klassen som förenade antisladd- och antispinnsystemen till ett enda system, samtidigt som såväl bränsleförbrukningen som utsläppen kunde sänkas.

/
Elektrisk kraft

1997 introducerades en helt eldriven version av första generationens RAV4 exklusivt i Kalifornien. Som en uppföljning lanserades 2010 en ny elbilsversion av RAV4 i ett samarbete mellan Tesla Motors och Toyota Technical Centre i Michigan, USA. Den nye elversionen, som lämpade sig för Kaliforniens stränga utsläppsregler och främst såldes till leasingföretag, utrustades med ett modernt litiumjonbatteri. Elmotorn gav 154 hk och räckvidden var över 18 mil - ett rejält tekniskt framsteg vid denna tid.

/
I originalets anda

RAV4 har förnyats i takt med tiden och 2013 var det dags för den fjärde generationen. Trots den slankare och förfinade exteriören råder inget tvivel om att det fortfarande är en RAV4. Originalets känsla av "bilen som klarar allt" lever kvar.

/

Även den lekfulla körkänslan från den innovativa första generationen av RAV4 är bevarad. Vare sig du kör på asfaltsvägar eller ger dig ut på tuffare underlag lever körglädjen kvar. Lanseringen av en ny inredning med premiumkänsla, i kombination med avancerade körsystem såsom Integrated Dynamic Drive System som anpassar styrning och fjädring till underlaget, gör det lätt att tro att du sitter i en betydligt dyrare bil än RAV4.

/
/

För över 20 år sedan bidrog RAV4 till att förändra folks uppfattning om vardagsbilen. Plötsligt fanns en bil som erbjöd en frihet och flexibilitet som tidigare bara betydligt större, tyngre och dyrare bilar kunnat ge. Nu behövde inte längre valet stå mellan en kombi, halvkombi eller stor och tung fyrhjulsdriven terrängbil (eller vilka alternativ man nu övervägde). Nu fanns också RAV4. Den första SUV:en i kompaktformat.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >