Frågor och svar

Med MyT så blir livet med bilen ännu smidigare och bekvämare, och ger dig kontroll över resan oavsett var i världen du kör.
Teknologi skall inte vara krångligt. Med Frågor & Svar så kommer du enkelt igång med MyT.

FAQ Uppkopplade tjänster

Vad är Uppkopplade tjänster?

Uppkopplade tjänster består av MyT-appen och Multimedia. Var och en innehåller sin egen uppsättning funktioner som gör körningen säkrare och roligare, in och ut ur din bil.

Varför ska jag starta ett konto?

Med ett MyT-konto hanterar du ditt multimediasystem och får användbar information om din bil genom appen och Min Toyota kundportal.

Vad är skillnaden mellan att använda MyT-appen och att logga in på MyT på hemsidan?

Samma inlogg ger dig tillgång till både MyT-appen och Min Toyota kundportal.   

MyT-appen låter dig använda följande av MyT Uppkopplade tjänster:   

• Hitta min bil 
• Skicka rutt till min bil
• Car-to-Door 
• Hybrid Coaching      
• Körstilsanalys        
• Bokning av service
• Påminnelse om service
• Servicehistorik 

My Toyota kundportal ger dig detaljerad information om din bil och låter dig köpa och hantera tjänster. Följande tjänster är tillgängliga i portalen:

• Historik om bilköp, bilägarinformation och orderspårning
• Skicka rutt till min bil
• Bokning av service
• Påminnelse om service
• Servicehistorik
• Fordonsinformation
• Ägarmanual
• Kartuppdateringar
• Hantera användarinställningar

Kan jag använda Uppkopplade tjänster i en annan Toyota?

Mobilappen är bunden till bilens identifieringsnummer (VIN) och ägare. Du kan alltså bara använda de app-anslutna tjänsterna i just den bilen.

MyT Multimedia kan du använda i en annan Toyota, så länge den har aktiverats och fortfarande är inom giltighetsperioden.

Kan andra familjemedlemmar använda Uppkopplde tjänster?

Användningen av appen Uppkopplade tjänster är begränsad till bilens ägare, men fordonets identifieringsnummer (VIN) kan läggas till till flera konton.

MyT Multimedia kan användas av alla som kör bilen.

Min bil bör ha MyT Uppkopplade tjänster tillgängliga, men jag tror inte att de är aktiverade. Hur gör jag?

MyT Uppkopplade tjänster består av MyT-appen och MyT Multimedia. Varje enhet är värd för sin egen uppsättning funktioner och måste aktiveras separat.

Är du osäker på om din MyT-app Uppkopplade tjänster är aktiverad, gå till MyT-appen. Klicka på hjulikonen i övre högra hörnet på startskärmen. Gå till "Inställningar" och välj "Bil". Ser du meddelandet "Aktivera anslutna tjänster" betyder det att de ännu inte är aktiverade. För att aktivera MyT-appen Uppkopplade tjänster behöver du besöka din återförsäljare.

Ett snabbt sätt att kontrollera om appens tjänster är på, är att kontrollera om dina senaste resedetaljer visas på appens hemskärm.

För att aktivera MyT Multimedia uppkopplade navigationstjänster; anslut din smartphone till din bil – antingen med Bluetooth eller wi-fi – och klicka sedan på fliken "Setup". Därifrån klickar du på "Online", sedan "Toyota Online" och väljer ett befintligt konto. Ange dina MyT-kontouppgifter. När du anger dina uppgifter startar dina 3 års gratis service. Du kan kontrollera utgångsdatumet för din MyT Multimedia-prenumeration i Min Toyota kundportal.

Om du inte har ett befintligt konto kan du direkt skapa ett i din bil genom att välja alternativet "Nytt konto".

Hur ändrar jag mitt MyT lösenord?

Du kan ändra ditt lösenord i appen. Gå till hjulikonen i övre högra hörnet på hemskärmen, klicka på "Inställningar". Välj ändra lösenord, fyll i det aktuella, bekräfta det nya lösenordet och spara.

Har du glömt ditt lösenord kan du begära ett nytt på inloggningsskärmen genom att ange din e-postadress.

Kan jag ha flera konton?

Nej. MyT är kopplat till bilägaren och bilens chassinummer (VIN). Endast ett konto kan användas med de uppkopplade tjänsterna.

FAQ Mobilappen

Med vilka operativsystem fungerar MyT-appen?

MyT-appen kan användas på både iOS- och Android-enheter.

Finns MyT Uppkopplade tjänster för min bil?

MyT Uppkopplade tjänster finns för följande Toyota-bilar:

• Nya RAV4 (från november 2018 produktion)
• Nya Corolla (från och med januari 2019 produktion)
• Nya Corolla Touring Sports (från och med januari 2019 produktion)
• Nya Camry (från januari 2019 produktion)
• Nya Toyota C-HR (från oktober 2019 produktion)

Hur länge är MyT Uppkopplade tjänster aktiva?

MyT-appens Uppkopplade tjänster fungerar i tio år. Under den perioden står Toyota för kostnaden för de data som används för att tillhandahålla de uppkopplade tjänsterna. Dock fungerar själva MyT-appen utan de uppkopplade tjänsterna.

Fungerar MyT Uppkopplade tjänster om jag köper en begagnad Toyota?

Köper du en begagnad Toyota som stöder MyT-appens Uppkopplade tjänster, måste du besöka din återförsäljare för att bekräfta att du är ägare till bilen. Därefter kan du aktivera MyT-appens Uppkopplade tjänster.

Var kan jag se aktuellt versionsnummer för MyT-appen på min mobil?

Så här gör du för att kontrollera versionsnummer:

      iPhone: öppna ”Inställningar”, tryck på ”Allmänt” och ”Lagringsutrymme”. Välj MyT-appen i listan för att se versionsnummer.

       Android: öppna ”Inställningar” och tryck på ”Appar och notiser”. Gå till listan över installerade appar på din enhet. Välj MyT-appen för att se versionsnummer.

Vi rekommenderar att du aktiverar automatisk uppdatering av MyT-appen då vi kontinuerligt lägger till nya funktioner.

Hur laddar jag ner MyT-appen?

Gå till iOS App Store eller Google Play Store och sök efter ”Toyota MyT App”. Appen kostar ingenting att hämta.

Hur skapar jag ett MyT-konto?

Skapa ett konto direkt i MyT-appen enligt instruktionerna.

Aktivera ditt konto med hjälp av det meddelande du får via e-post för att komma igång. För att använda Uppkopplade tjänster måste också din återförsäljare registrera dig som ägare till bilen.

Hur aktiverar jag MyT-appen från min bil?

Klicka på hjulikonen i över höga hörnet på startskärmen. Gå till ”Inställningar” och välj ”Bil”, klicka därefter på ”Aktivera uppkopplade tjänster”.

• Om du får meddelandet ”Ansluter” kommer du att kunna använda uppkopplade tjänster efter att du gjort två resor med bilen i över 10 km/h.
• Om du får meddelandet ”Kontakta din Toyotaåterförsäljare för hjälp med att slutföra processen” måste du besöka din återförsäljare för att bekräfta att du är bilens ägare.
Mer information finns i vår användarguide.

Varför får jag meddelandet "Besök din återförsäljare"?

Får du meddelandet ”Besök din återförsäljare” när du försöker aktivera MyT Uppkopplade tjänster betyder det att du måste besöka din återförsäljare för att bekräfta att du är ägare till bilen.

Varför säger MyT-appen att jag måste vänta på aktiveringen trots att jag godkänt alla integritetsvillkor?

För att slutföra aktiveringen måste två resor i 10 km/h göras. Då detta är gjort aktiveras och tillgängliggörs Uppkopplade tjänster i appen.

När kan jag använda MyT-appens Uppkopplade tjänster?

Du kan använda dem dygnet runt. Data från bilen skickas till appen när motorn stängs av och du kan se uppgifter om din senaste resa efter att du stängt av motorn. Då mobilmottagning krävs för att skicka data fungerar det kanske inte i t.ex. underjordiska parkeringsgarage.

Var i appen hittar jag alla mina resor ?

Gå till ”Tjänster” och välj ”Körstilsanalys”. Välj ”Alla resor” för att se tidigare resor och klicka på valfri resa för att se körstilsanalysen. Du kan också se uppgifter om din senaste resa på startskärmen.

Skicka resa till bil fungerar inte och resmålen överförs inte till navigationssystemet. Hur ställer jag in det?

Går Skicka resa till bil att använda utan navigationssystem i bilen?

Skicka resa till bil kräver ett navigationssystem för att fungera.

Hur fungerar Vägledning efter parkering?

Vägledning efter parkering finns på appens startsida. Den är tillgänglig i bilens navigationssystem när du parkerar en bit från ditt resmål.

Mer information finns i vår användarguide.

Hur fungerar Privat läge?

Privat läge finns i appen under ”Inställningar”, där kan du enkelt aktivera eller stänga av funktionen. När privat läge aktiveras, stängs GPS-funktionen av och vi kan inte längre spåra din bils position. Mer information finns i vår användarguide nedan.

Vad gör jag om jag säljer min Toyota?

Ta bort bilen från ditt MyT-konto. Avbryt inte ditt konto, eftersom alla framtida Toyota-bilar som du äger kan läggas till på kontot. Kom ihåg att informera den nya ägaren om att bilen är utrustad med MyT-appen uppkopplade navigationstjänster .

Hur stänger jag av Uppkopplade tjänster?

Om du tillfälligt vill stänga av Uppkopplade tjänster kan du aktivera Privat läge för att stänga av GPS-funktionen.

Om du vill avsluta Uppkopplade tjänster permanent, klickar du på hjulikonen. Välj "Inställningar” och gå till ”Bil”. Där kan du stänga av Uppkopplade tjänster permanent.

Slutar tjänsterna fungera om jag tar bort bilens chassinummer från mitt MyT-konto?

Uppkopplade tjänster fungerar inte om du tar bort bilens chassinummer (VIN) från ditt konto.

Kan jag ta emot data som återstående bränslemängd? Eller se om dörrarna är låsta?

De tjänsterna är inte tillgängliga för tillfället, men vi arbetar ständigt med att lägga till nya uppkopplade tjänster i MyT-appen. Vi uppdaterar appen regelbundet, så se till att du alltid har den senaste versionen. Det enklaste sättet är att aktivera automatisk uppdatering i din appbutik.

FAQ Multimedia

Vad är MyT Multimedia och vad erbjuder den?

MyT Multimedia innehåller flera navigeringstjänster online, som tillhandahåller användbar information i realtid, till exempel trafikinfo och varning om hastighetskameror på vägen.

Dessa funktioner kräver ett fungerande internet och du måste ansluta din mobila enhet via Bluetooth eller Wi-Fi.

Varje ny Toyota har tre års gratis kartuppdateringar för navigationssystemet, liksom andra tjänster som:

• Realtidtrafik
• Coyote
• Google Streetview
• Sevärdhet
• Bränsle
• Parkering
• Väder


Mer information finns i våra instruktioner för hur du aktiverar anslutna tjänster för online-navigering och hur du använder dem. Infoga länkar till Hur man aktiverar anslutna tjänster för online-navigering och hur man använder anslutna tjänster för online-navigering.

MyT Multimedia innehåller även smartphone integration. Det gör att du kan ansluta din smartphone (kompatibelt med iOS & Android) i din bil. Du kan ansluta och använda favorit appar, som t ex Spotify, WhatsApp, Audible, Google Maps och Waze, och kontrolleras via Siri Voice Assist eller OK Google.

Vissa modeller (den nya C-HR, Yaris och AYGO, beroende på vilka betyg/alternativ som tas (NMSC: s lokalisering för klasskompatibilitet), den nya Supra *) är kompatibla med Apple CarPlay och Android Auto.
*Bara kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto

Varför behöver jag en internetanslutning för MyT Multimedia online-anslutna tjänster? Hur skiljer det sig från normal navigering?

Inbyggda navigationssystem tar emot data från en GPS-satellitsignal. MyT Multimedia kräver en online-anslutning för att ta emot nödvändig data för realtidstrafik, Coyote (där det finns tillgängligt), Google Streetview (där det finns tillgängligt), väder, bränsle, parkering och online POI.

Är min bil kompatibel med MyT Multimedia?

Alla Toyota-modeller som för närvarande är till försäljning använder navigeringstjänster online. Aygo och Supra har dock sin egen uppsättning anslutna tjänster.

Smarttelefonintegration är den bästa på vissa nuvarande generationers Aygo- och Yaris-modeller. Nya Supra fungerar bara med Apple CarPlay och nya C-HR-modeller från och med 19 oktober-produktion. Kontrollera med din återförsäljare för att se om smarttelefonintegration är tillgänglig.

Hur mycket kostar MyT Multimedia?

De första tre åren är gratis. Efter det kan du teckna en prenumeration. Vårt Map Care-paket innehåller alla våra kartuppdateringar och relaterade onlinetjänster och servicepaketet innehåller våra onlinetjänstfunktioner. Du kan teckna en prenumeration i vår e-butik. Gå in på e-Store för de senaste priserna.

Vad händer efter de tre åren med gratis MyT Multimedia?

Du får ett meddelande för ditt multimediasystem på skärmen i bilen, 30 dagar innan den fria treårsperioden slutar.
I e-Store kan du förnya Map Care-paketet för antingen ett eller tre år. När du förnyar vårt Service Pack kan du välja mellan ett, två eller tre år. Gå in på e-Store för priser.

Vad är e-Store och var hittar jag den?

Du kan nå e-Store via multimediasystemet i din bil eller på Min Toyota. Besöker du e-Store via kundportal en Min Toyota kan du köpa de tjänster som MyT Multimedia erbjuder. Du kan också kontrollera statusen för dina befintliga prenumerationer i e-butiken. Välj ”Köpt” i e-butiken för att se vilka prenumerationer som är aktiva och hur lång tid som återstår av dem.
Om du besöker e-Store via multimediasystemet i din bil kan du ladda ned tjänster som Coyote (om du tidigare köpt den via portalen). För att komma till e-Store klickar du på menyn, går till apparna och väljer ”I bilen”.

Hur köper jag tjänster från My T Multimedia?

Du kan köpa tjänster från My Toyota kundportal. För att se vilka tjänster du redan har, klicka på "Köpt".

Jag har köpt en begagnad Toyota. MyT Multimedia och uppkopplade tjänster är redan aktiverade. Behöver jag återaktivera dem?

Du kan använda tjänsten direkt, bara du kommer ihåg att dela din internetuppkoppling via Bluetooth. Vi rekommenderar dock att du anger dina användaruppgifter för MyT/Min Toyota för att koppla multimediasystemet till ditt konto. Då kan du också köpa tjänster eller kartpaket från portalen och använda Skicka resa till bil från MyT-appen.

Hur skapar jag ett My T Multimedia-konto?

Samma konto används för både MyT-appen och Min Toyota Portal. Om du inte har ett konto, rekommenderar vi att du laddar ner appen och skapar ett därifrån.
Du kan också skapa ett konto via multimedia. Kom ihåg att du måste acceptera användarvillkoren inom 14 dagar i Min Toyota Portal.

Hur aktiverar jag MyT Multimedia och uppkopplade navigationstjänster ?

Du kan aktivera det via multimediasystemet i din bil. Eftersom de tjänster som erbjuds av MyT Multimedia är internetbaserade måste din bil vara ansluten till internet; antingen genom Bluetooth, Wi-Fi eller till och med genom att använda Wi-Fi från ditt hem (om din bil är parkerad inom räckvidden). För en stegvis beskrivning, läs guiden.
När du är ansluten börjar de tre gratisåren för navigering online-anslutna tjänster. Du måste aktivera multimediasystemet för att kunna använda de här tjänsterna.

Ställa in Wi-Fi-anslutning genom att ansluta bilen till Wi-Fi

Alla nya Toyota-bilar är inte kompatibla med Wi-Fi-uppkoppling, dock är alla nya modeller kompatibla med Bluetooth-uppkoppling.

Gå till menyn för ditt multimediasystem och tryck på 'Setup', sedan 'Wi-Fi' och 'Slå på Wi-Fi power'. Välj ditt nätverk, ange lösenordet och välj 'OK'. När det är klart får du ett meddelande om att navigationssystemet är anslutet sig till hotspot.
Du hittar en steg-för-steg-guide nedan.

Ansluta Bluetooth

Gå till menyn för ditt multimediasystem och välj "Inställningar". Välj sedan 'Bluetooth-anslutning' och följ stegen för att ställa in nätverksanslutningen. Aktivera sedan Bluetooth-anslutning på din smarttelefon. Du hittar en steg-för-steg-guide nedan.

Hur fungerar Apple CarPlay och Android Auto?

Apple CarPlay kan aktiveras genom att ansluta din iOS-enhet till bilens USB-port. I infotainment-enheten klickar du på "meny"-knappen och sedan på "CarPlay".

Android Auto kan aktiveras genom att först ladda ner Android Auto-appen. Anslut sedan din Android-enhet till bilens USB-port. Klicka på "meny"-knappen i infotainment-enheten och sedan på "Android Auto".

Kan jag använda Google Maps, Waze eller Spotify i min bil?

Detta förutsätter att du har en online-anslutning med din smarttelefon. Du behöver också en kabel för att ansluta den till din bil. Om du har en Android-telefon måste du installera Android Auto-appen. Apparna kommer då att vara tillgängliga via menyn 'Android Auto/Apple Car Play' på infotainment-skärmen.

Nya Toyota C-HR, nuvarande generationen av Yaris (vissa modeller), nuvarande generationen av AYGO (vissa modeller) och Supra (endast med Apple bilspel) erbjuder smarttelefon-integration.

Aktivera Resor som skickas till bil från MyT-appen

Med funktionen "Resor som skickas till bil" kan du i förväg förbereda dig för din resa genom att söka efter vägbeskrivning på din mobila enhet och sedan skicka den till din bil. Du behöver en bil med navigationsfunktionen in-car och ett MyT-konto med din bil registrerad på ditt konto.

För att aktivera den här funktionen måste du koppla din bil till ditt MyT-konto.

Du kan göra detta på två sätt:

• I din bil, med Bluetooth eller trådlöst nätverk aktivt, klicka på 'Set-Up' i multimedia. Gå till fliken "Online" och välj "Toyota online" och sedan "Befintligt konto". Ange dina MyT-referenser. Du måste sedan gå till MyT-kundportalen. Du har fått meddelandet "vi hittade ett nytt enhets-ID". Bekräfta, så är du klar.
• Du kan också aktivera funktionen "Resor som skickas till bil" direkt i appen genom att gå till bilmenyn, välja hjulikonen, gå till "Inställningar" och sedan välja fliken "Bil" och registrera ett multimediaenhetsalternativ. Följ instruktionerna i din app och notera att du måste vara i bilen för att slutföra anslutningssprocessen.

För mer information, besök vår guide.

Hur uppdaterar jag mjukvara och kartor? Sker det automatiskt?

Uppdateringar av kartor är möjliga med de senaste multimedia-systemen för 2019, aktiverade i e-Store för de senaste kompatibla modellerna. För mer information, se vår instruktionsguide.
Du kan också uppdatera ditt system manuellt genom att ladda ner uppdateringar från My Toyota Portal e-Store, spara dem på ett USB-minne och ansluta det till din bil.

Bästa sättet att planera en resa

Du kan använda funktionen "Resor som skickas till bil" i MyT-appen för att planera din rutt. Gå först till fliken "Tjänster", välj "Dela till bil", klicka på vart du vill åka och ange adressen, sedan kan du programmera en resa med upp till 9 stopp och en slutdestination genom att klicka på knappen "+". Tryck sedan på "skicka till bil".

När du är i bilen; se till att du har en Wi-Fi-anslutning. Det enklaste sättet är att koppla Bluetooth till din smartphone. När en internetanslutning har upprättats i din bil kan du ladda ner resan. Gå till favoritdestinationerna i multimediaenheten, så hittar du din förplanerade resa.

För nya modeller som RAV4, Corolla, Camry och C-HR kan resan/rutten hittas under favoritmenyn. För mer information, se våra instruktionsguider för how-to på How to Share to car och How to find in-car och Share to car journeys.

När startar min kostnadsfria treårsperiod i MyT Multimedia?

Din treårsperiod startar då du lägger in MyT-referenser i infotainment-enheten.

Kontrollera utgångsdatumet för mina abonnemang för Map Care och MyT multimedia-tjänster

Du får ett meddelande på skärmen för din multimedia i bilen, varje vecka under 30 dagar innan den kostnadsfria treårsperioden upphör. 15 dagar innan den fria treårsperioden slutar får du samma meddelande varje dag. När din treårsperiod är slut visas ett meddelande varje gång du försöker använda appen.

Läs mer om ...

Uppgradering av antisladdsystem (VSC) för Hilux D-Cab Uppgradering av antisladdsystem (VSC) för Hilux D-Cab För ägare av Hilux D-Cab av senaste modell (2016 – 17) finns en uppgradering av antisladdsystemet tillgänglig. Kontakta din återförsäljare för ytterligare information. Toyota Instruktionsfilmer Instruktionsfilmer Vill du lära dig hur du får ut det mesta av våra tillbehör och andra produkter? Våra instruktionsfilmer hjälper dig med allt från att kolla torkarbladen till att byta däck. Bättre samhälle Bättre samhälle Toyotas engagemang för miljön har alltid sträckt sig utanför den egna verksamheten. Som samhällsmedborgare har vi ett ansvar mot planeten vi bor på, och vill bidra till ett hållbart samhälle i samklang med naturen. Toyota Miljöledarskap Miljöledarskap Vi bryr oss om miljön, det är grundläggande för oss och vår verksamhet. Vi strävar efter att ständigt minska den påverkan vår verksamhet har på omvärlden och har konsekvent banat väg för ny teknologi, samt nya produkter och arbetssätt som är snällare mot miljön och bidrar till ett mer hållbart samhälle.