Långkörning

med vätgas i tanken

Nätverket av vätgasstationer i Europa expanderar hela tiden. Men är det verkligen möjligt att köra en vätgasdriven bränslecellsbil från norra till södra Europa? Jacob Krogsgaard på H2 Logic bestämde sig för att testa saken med sin Toyota Mirai.

Bilen

Jacob Krogsgaard är en av grundarna till H2 Logic, ledande tillverkare av vätgasstationer i Danmark (10 stationer i nuläget och fler är på gång). Och som en sann bränslecellsentusiast syns Jacob aldrig bakom ratten i en bil som inte drivs med vätgas.

I oktober 2015 blev Jacob den första personen i Danmark att äga en Toyota Mirai. När han fick nycklarna i sin hand sa han: "Jag är stolt över att vara Danmarks första Mirai-ägare. Detta är tveklöst en framtidsbil och jag ser fram emot att köra runt i den med familjen och veta att allt den släpper ut är vattenånga."

Frågan är bara om Jacob insåg att "köra runt med familjen" även inkluderade att han skulle köra med sin Mirai ända till Italien?

/

Idén

Idén att genomföra detta originella test kom från Jacobs fru Rikke.

Eftersom Rikke är mån om att minska familjens avtryck i miljön föreslog hon Jacob att de skulle ta sin Mirai till Italien på den årligen återkommande sommarledigheten, i stället för att flyga som de alltid gör annars.

Till och med en så passionerad vätgasambassadör som Jacob blev tvungen att fundera över om en sådan bilresa vore praktisk möjlig.

/

Planeringen

/



Först beräknade Jacob avståndet från Holstebro i Danmark till Gardasjön i Norditalien och kom fram till en körsträcka på runt 180 mil. Sedan bedömde han hur många gånger de skulle behöva fylla vätgas under resan, givet Mirais räckvidd på upp till cirka 50 mil per tankning. Till slut tog han reda på var vätgasstationerna längs färdvägen fanns, liksom i närheten av Gardasjön för utflykter i området.

Slutsatsen? Att denna bilresa var fullt genomförbar! Förutom en liten omväg via tyska Wuppertal skulle rutten vara precis den samma som med en konventionell bil. Därmed var saken klar!

Upplevelsen

Lördagen den 17 juli 2016 lastade Jacob in familjens bagage i sin Mirai och så bar det i väg. De hade en härlig semester i Italien och resan både dit och hem var problemfri.

Bilen fungerade som väntat perfekt och de tankade sammanlagt cirka 40 kg vätgas vid 11 olika stationer under den 350 mil långa resan Holstebro-Gardasjön tur och retur. Jacob och Rikke turades om att fylla vätgas och det var lika enkelt som att tanka en konventionell bil. Det tog aldrig mer än fem minuter. Ett pumphandtag, ett munstycke, en knappsats och en informationsskärm — precis som vanligt.

/

Framtiden

Bilresan som Jacob och hans familj gjorde visade att det utan tvekan är fullt möjligt att göra en långresa genom Europa med en vätgasbil. Och ännu enklare blir det i takt med att antalet vätgasstationer ökar.

När du befinner dig i till exempel Danmark — än så länge det enda landet i världen med ett rikstäckande nät av vätgasstationer — är chansen 50 % att närmaste vätgasstation finns bara 1,5 mil bort.

I övriga Europa har Tyskland 20 allmänna vätgasstationer och ytterligare 50 ska öppna till 2018 — och år 2023 ska landet ha 400 stationer. Storbritannien har 8 stationer, Danmark 10 och Norge 6. Då har vi inte räknat in alla privata vätgasstationer och inte heller de som är avsedda för bussar. Antalet tankställen för vätgas förväntas öka stort under de närmaste åren och år 2020 kommer de vara långt över 200.

Den nya tiden med vätgasdrivna bränslecellsbilar fortsätter att vinna mark!

/
Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >