Racing på alla vägunderlag

Från racing till rally

Det finns många olika former av bilsport som med sin mix av hisnande fart, härligt motorljud och spännande dueller fascinerar stora publikskaror världen över. Toyotas långa historia inom motorsport sträcker sig över sju decennier. Nu har vi samlat alla våra tävlingsengagemang under ett och samma namn. TOYOTA GAZOO Racing.

Pushing the limits for Better

TOYOTA GAZOO Racing embodies
TOYOTA’s commitment to overcoming
every limit to make “ever-better’ cars.
To forge new technologies and solutions
under the extreme conditions of motorsports,
we will never stop innovating.
We race our cars to push ourselves to learn
from the toughest challenges.
Competing on every kind of road,
no matter what the challenge,
inspires us to build "ever-better" cars.
We’re engineering TOYOTA’s future DNA.
We’ll keep competing to bring the freedom,
adventure and joy of driving to everyone.

Nytt namn. Samma mål.

Redan på 1950-talet var vår grundare Kiichiro Toyoda så övertygad om betydelsen av att vara med i biltävlingar att han en gång sa:
 
"Motorsporten är mer än underhållning. Den är avgörande för utvecklingen av japansk bilindustri. Precis som idrottsmännen testar sin kapacitet genom att använda all sin kraft när de tävlar i de olympiska spelen så använder biltillverkare motorsporten för att pressa bilens prestanda till det yttersta och försöka bli överlägsna konkurrenterna i tävlingen. På så sätt upptäcker de nya sätt att utveckla bilteknologin.

Det handlar inte bara om forskning. För att maskiner ska kunna utnyttjas till sin fulla kapacitet måste de verka i harmoni med människorna. Det är precis som med hjulen på en bil — motorsporten och japansk bilindustri kan bara göra framsteg tillsammans."

 
/

I dag kopplas "GAZOO" till ordet "garage" — en intim plats där människor jobbar tillsammans för att utveckla de allra minsta detaljerna, med målet att ta fram ännu bättre bilar och tjänster till varje kund i varje garage. Namnet är ett uttryck för den anda som driver TOYOTA GAZOO Racing.

De motorsportsengagemang som huserar under den gemensamma flaggen TOYOTA GAZOO Racing inkluderar vår medverkan i WEC-serien (World Endurance Championship), comebacken i Rally-VM 2017 (World Rally Championship), 24-timmars på Nürburgring (som Toyota i år körde för tionde året i följd) samt inte att förglömma det redan påbörjade Five Continents Drive Project där Toyotas egna medarbetare fram till år 2020 ska korsa fem världsdelar med sina Toyota-bilar. Syftet är inte bara att Toyota ska bygga ännu bättre bilar, utan också att "utveckla människor" som stödjer deras tillverkning.

Vi utvecklar Toyotas framtida DNA

World Endurance Championship (WEC) står för många av motorsportens höjdpunkter när det handlar om innovation, tillförlitlighet och teamwork. WEC-serien omfattar nio lopp över hela världen, inklusive det världsberömda 24-timmarsloppet på Le Mans. TOYOTA GAZOO Racing gjorde comeback i serien 2012 och har deltagit i Le Mans sedan 1985. Årets Le Mans-lopp var Toyotas artonde och snöpligt nog missade vi segern med bara några få minuter. Men vi kommer igen.

/

Utmaningen att prestera bra resultat i uthållighetstävlingar på mellan 6 och 24 timmar kräver en bil man kan lita på. TOYOTA GAZOO Racing har 2 st TS050 HYBRID som ger närapå 1.000 hk var. För att möjliggöra explosiv acceleration och kunna nå farter på mer än 330 km/t med optimal effektivitet använder vi hybridteknik vilken, precis som våra serietillverkade hybrider, tillvaratar den rörelseenergi som uppstår vid bromsning och återför den till batterierna som elektrisk energi.

 
/

Toyota körde sitt första WEC-lopp 2012 och vann världsmästerskapet två år senare, 2014. Under den tiden drog vi erfarenheter som bidrog till utvecklingen av hybridtekniken även i våra serieproducerade hybridbilar, som t.ex. förbättrad kylning och kompaktare batteripaket — helt i linje med vår mission att bygga ännu bättre bilar och erbjuda körglädje till alla.

De svåraste utmaningarna är vår bästa skola

Att bygga bilar för rally-VM är mycket mer än teori. Det handlar om att ta fram en bil som klarar att pressas stenhårt på alla typer av underlag. Arbetet grundar sig till stor del på våra egna erfarenheter och kunskaper. Så när Toyota snart, efter 17 års uppehåll, ska göra comeback i det prestigefyllda World Rally Championship (WRC) är det minst sagt en spännande utmaning.

I rally-VM får du se bilar du känner igen, som t.ex. Yaris, rusa fram i extremt hög fart på allt från kurviga skogsvägar till slingrande bergsvägar och på alla typer av underlag — från sand och grus till is och asfalt. Det är det som gör rally-VM så omväxlande och spännande.

Efter många månaders intensiva tester kastar sig nya Yaris WRC rätt ut i hetluften i Monte Carlo-rallyt. Loppet går av stapeln i januari 2017 och markerar starten på ett hektiskt rallyår. Under huven finns den helt nya turboladdade och direktinsprutade 1,6-litersmotorn på 380 hk. Chassit är fininställt med hjälp av sofistikerade simulatorer, tuffa tester och avancerad produktionsteknik.

/

För att tackla snäva hårnålskurvor, hisnande flygturer över backkrönen och snötäckta skogsvägar krävs inte bara en snabb och tillförlitlig bil, utan också ett ambitiöst och kunnigt team. TOYOTA GAZOO Racings WRC-team, med bas i finländska Puuppola, leds av den fyrfaldiga rallyvärldsmästaren Tommi Mäkinen. Teamet består av ett gäng verkligt engagerade specialister och passionerade rallyentusiaster.
 
Tillsammans med nya Yaris WRC bildar de ett kraftfullt inslag i 2017 års rally-VM.
 

Världens tuffaste lopp

GAZOO Racing gjorde sin debut i tyska Nürburgrings 24-timmars uthållighetslopp år 2007. Loppet brukar kallas världens tuffaste och lockar varje år såväl fabriksteam som privata team från hela världen att testa om de klarar 24-timmarsutmaningen på den 25 km långa banan.

/

Till denna 44:e upplaga av loppet — varav vi deltagit 10 gånger — kom TOYOTA GAZOO Racing med tre bilar: Helt nya Toyota C-HR Racing, Lexus RC samt Lexus RC F. Toyota C-HR Racing — en tävlingsutrustad version av den kommande crossovern Toyota C-HR — kördes av ett team på fyra förare. Efter 24 utmattande timmar körde C-HR:n in på en godkänd 84:e plats och slutade trea i sin klass.

 
/

24-timmarsloppet ger oss ovärderliga erfarenheter för vårt ständigt pågående arbete att göra våra serieproducerade bilar ännu bättre. Tävlingen möjliggör också för oss att träna våra medarbetare och skapa ett allt bättre team. Varje år medverkar våra egna ingenjörer och tekniska specialister i hela utvecklingen av det årets tävlingsbil. Under själva loppen inhämtar de ovärderlig information som de delar med sig av till sina kolleger för att de ska kunna förbättra våra serietillverkade bilar ytterligare.

Idén till Toyota 5 Continents Drive Project kommer ur en gemensam passion för motorsportens utmaningar. Toyota-medarbetare ska med sina Toyota-bilar korsa fem världsdelar fram till år 2020. Projektet har redan inletts och blir en enastående resa genom vitt skilda kulturer och klimat. Det kommer ge våra medarbetare erfarenheter som vi kommer ha stor glädje av i vårt arbete att bygga ännu bättre bilar.

Vi har ett antal mål att uppnå på relativt kort tid — som t.ex. att vinna Le Mans 24-timmars efter att ha varit så nära i år och inte minst att göra bra ifrån oss vid vår comeback i rally-VM 2017. Därför är det viktigt att vi fortsätter att värna om Gazoo-andan i allt vi gör och delar med oss av våra upplevelser till våra kunder och fans — människor som delar vår passion för motorsport.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >