Provkör en Toyota
Bygg din Toyota
Hitta närmaste återförsäljare!
Boka service
Min Toyota

Tidigare Konceptbilar

Återupplev våra skapelser

Våra konceptbilar är en mycket viktig uppvisning i framtida teknik och design. Här lyfter vi fram ett urval av våra tidigare skapelser.

Toyota FT-Bh

På Genève­salongen 2011 visades FT-Bh upp. En kompakt ultralätt citymodell med fullhybriddrift och fokus på mycket låga utsläpp.

Fokus i utvecklingsarbetet har legat på att ta fram en bil som har så låga utsläpp som möjligt genom bland annat låg vikt, bra aerodynamik, effektiv drivlina och energiåtervinning. Bilen väger mindre än 800 kg och ska ha bara hälften så stora CO2-utsläpp som en genomsnittlig femdörrars kompaktbil. Den är vidare uppbyggd utan dyra och exotiska material eller komplicerade konstruktioner. I stället används mycket av dagens befintliga teknik och tanken är att FT-Bh ska vara fullt realistisk som produktionsbil.

Toyota FT-Bh bakifrån
Toyota FT-Bh interiör
Toyota FT-Bh

På Genève­salongen 2011 visades FT-Bh upp. En kompakt ultralätt citymodell med fullhybriddrift och låga utsläpp. Bilen väger mindre än 800 kg och ska ha bara hälften så stora CO2-utsläpp som en genomsnittlig femdörrars kompaktbil. Den är vidare uppbyggd utan dyra och exotiska material eller komplicerade konstruktioner.

/
Toyota FCV-R

FCV-R premiärvisades på bilmässan i Tokyo 2011. FCV-R är en bränslecellsdriven sedan­modell med gott om plats och bra räckvidd. Den visar också hur en kommande nollutsläppsbil från Toyota kan komma att se ut.

Den vätgasdrivna konceptbilen FCV-R är ytterligare ett steg på vägen mot den planerade kommersiella lanseringen av en vätgasbil år 2015. Bilen är en fyradörrars sedan­modell med utrymme för såväl fyra personer som bagage.

Räckvidden är ca 70 mil utan utsläpp av vare sig koldioxid, kväveoxider eller partiklar. Den enda restprodukten från bilen är vattenånga. Vätgassystemet ska fungera i temperaturer ner till -30°C.

Toyota FCV-R
Toyota FCV-R interiör
Toyota FCV-R

En bränslecellsdriven sedan­modell med gott om plats och bra räckvidd. En nollutsläppsbil som  premiärvisades på bilmässan i Tokyo 2011.
Ett steg på vägen mot den planerade kommersiella lanseringen av en vätgasbil år 2015.

Räckvidden är ca 70 mil utan utsläpp av vare sig koldioxid, kväveoxider eller partiklar. Enda restprodukten är vattenånga och systemet ska fungera i temperaturer ner till -30°C.

/
Toyota NS4

På Nord Amerikas bilmässa 2012 kunde man se Toyota NS4, en avancerad konceptbil med nästa generation laddhybridsystem. Bilen är en vidareutveckling av Toyotas nya designspråk, omfattande säkerhetsteknik samt en långtgående uppkoppling mellan både passagerarna, bilen och omvärlden. Drivkällan i NS4 är mindre och lättare än dagens laddhybrid­system med bättre bränsleekonomi, bättre acceleration och längre räckvidd med ren eldrift.

Toyota NS4
Toyota NS4

På Nord Amerikas bilmässa 2012 kunde man se en ny typ av mellanklassbil, Toyota NS4. Drivkällan är mindre och lättare än dagens laddhybrid­system med bättre bränsleekonomi, bättre acceleration och längre räckvidd med ren eldrift.

Olika typer av glas i vindrutan och övriga glasytor bidrar till både bättre säkerhet och högre komfort. De flesta funktionerna i bilen styrs med en pekskärm som en smartphone.

/

Toyota NS4 representerar en ny inriktning för framtida modeller med stort fokus på säkerhet och anslutning. Olika typer av glas i vindrutan och övriga glasytor bidrar till både bättre säkerhet och högre komfort. De flesta funktionerna i bilen styrs med en pekskärm på samma enkla och intuitiva sätt som en smartphone. Målsättningen vid utvecklingen av NS4 har varit att ta fram en helt ny typ av mellanklassbil som skulle kunna lanseras på marknaden redan 2015.

Toyota NS4 interiör
Toyota diji

Den uppmärksammade konceptmodellen diji har tidigare visats i Japan (som Fun-Vii) och fick Europapremiär i Genève 2012. Bilen bygger på en studie om Toyotas tankar kring en framtid där människor inte bara samverkar i allt större utsträckning med sina bilar, utan också med varandra genom sina bilar.

Toyota diji

Toyota diji kan presentera meddelanden och bilder såväl på utsidan som inne i kupén. Hela karossen fungerar som en projektionsyta där man enkelt kan byta färg och budskap efter behov. Bilen kan också kommunicera med andra bilar och med trafiksystem för att i god tid upptäcka och undvika eventuella faror. Den är även ständigt uppkopplad så att bilens alla system alltid är uppdaterade med den senaste programvaran.

Toyota diji interiör
Toyota diji

Diji har tidigare visats i Japan (som Fun-Vii) och hade Europapremiär i Genève 2012. Bilen kan presentera meddelanden och bilder såväl på utsidan som inne i kupén. Hela karossen är en projektionsyta där man enkelt kan byta färg och budskap efter behov. Bilen kan också kommunicera med andra bilar och med trafiksystem för att i god tid upptäcka och undvika eventuella faror. Den är ständigt uppkopplad så att bilens alla system alltid är uppdaterade med den senaste programvaran.

/

Läs mer om ...

Toyota FCV Toyota FCV Toyota FCV är en bränslecellsdriven konceptmodell med en räckvidd på över 500 km och laddtid på tre minuter, som drivs med vätgas och avger vatten. Toyota FV2 Toyota FV2 En annorlunda och kompakt bil som illustrerar Toyotas ”Fun to Drive”-filosofi. Bilen styrs genom att föraren lutar sig framåt, bakåt och åt sidorna. Toyota Konceptbilar Konceptbilar Toyotas konceptbilar är ett uttryck för drömmar, känslor och inspiration och en vision om hur man ska vidareutveckla verkligheten. Se våra innovationer här. Toyota i-ROAD i-ROAD Toyota i-ROAD har komfort som en bil, framkomlighet som en motorcykel, plats för två personer och noll­utsläpp tack var eldrift, perfekt för stadskörning.