Hitta närmaste återförsäljare Boka provkörning Bygg din Toyota Begagnade bilar Min Toyota

Däck och fälg

Toyota Verkstad hjälper dig

Bilens säkerhet, prestanda och komfort påverkas av vilka däck och fälgar du väljer. Så tveka inte att höra av dig om du behöver råd kring vilka däck och fälgar som är lämpligast för din bilmodell och dina behov.

På Toyota Verkstad kan vi hjälpa dig med allt som rör både däck och fälg. Vi hjälper dig att balansera hjulen och skiftar hjulparen när det är dags för vinter- eller sommardäck.

Däckhotell
Behöver du förvaring så ordnar vi det också. Du är alltid välkommen. De flesta Toyotaverkstäder erbjuder däckförvaring så att du kan du checka in de däck du inte använder för säsongen.

Fälgar
Från fabrik är din Toyota utrustad med originalfälgar, speciellt framtagna och utprovade för din bil. Vill du sedan hitta ett par nya fräscha fälgar till sommardäcken eller ha ett par kompletta vinterhjul, har vi ett brett utbud av originalfälgar att välja mellan . Samtliga av Toyotas originalfälgar har 3 års garanti avseende material- eller tillverkningsfel.

Däckleverantörer
Vi hjälper dig gärna göra rätt val av däck. Generellt rekommenderar vi Bridgestone, Continental eller Nokian.

TIPS! Förvara däcken torrt, mörkt och svalt så håller de längre. Trava dem på hög, eller häng upp hjulen med fälgar. Tvätta bort smuts och vägsalt.

Ska jag välja dubbat eller friktion?

Det beror på var i landet du bor och vilket underlag du kör på. Kör du en modern bil utrustad med antisladdsystem (VSC) eller om du bor på en plats med lite snö eller där vägarna är bra plogade och saltade, kan du med fördel välja friktionsdäck eftersom de är bättre på blöt och moddig väg. Dessutom är friktionsdäcket betydligt bättre ur miljösynpunkt då det inte river upp lika många skadliga partiklar som ett dubbdäck. Bullernivån är också betydligt lägre jämfört med ett dubbdäck vilket bidrar positivt till trafikmiljön, inte minst i tätort.

I vissa situationer bör du välja dubbdäck. Kör du en äldre bil utan ett modernt antisladdsystem kan dubbade vinterdäck vara viktigt för säkerheten, likaså om du ofta kör på mycket isiga vägar eller vägar med hårt packad snö. Vid val av friktionsdäck, tänk på att det finns två helt olika typer på marknaden. Dels den nordiska typen ”Nordisk friktion” som är optimerad för bra vinteregenskaper, dels friktionsdäck av centraleuropeisk typ som är bra på våt och torr asfalt men har betydligt sämre grepp på is.

Fakta om däck
  • Däcksäkerhet: Använd bra däck som passar din bil, med tillräckligt mönsterdjup, för din och dina passagerares säkerhet på vägen. 
  • Mönsterdjup och väggrepp: Avgörande för väggreppet. Lagen säger att mönsterdjupet ska vara minst 1,6 mm vid sommarväglag och minst 3 mm vid vinterväglag. Vi rekommenderar 3 mm året om då risken för vattenplaning ökar under 3 mm. Mät mönsterdjupet vid byte från sommardäck till vinterdäck och vice versa.
  • Lufttryck: Kontrollera lufttrycket i däcken regelbundet. Är trycket för lågt drar bilen mer bränsle och däcken slits snabbare, vilket kostar pengar och tär på miljön. Det innebär också att bilen blir tungstyrd vilket kan vara farligt. Har du tung last eller extra många passagerare ska du ha extra mycket luft i däcken. För att få veta hur högt lufttryck du ska ha i däcken, läs bilens instruktionsbok eller fråga hos närmaste Toyota-verkstad.
  • Däcktrycksövervakning: Det finns lagkrav från EU om att samtliga biltillverkare måste utrusta nya bilar med ett system som övervakar däckens lufttryck. Genom att försäkra att bilen inte har för lågt lufttryck i däcken minskar CO2-utsläppen. 
  • Balansering: Rätt balansering av hjulen är viktigt för bilens väghållning. Annars slits däcken snabbare och det går hårt åt hjulupphängning och styrleder. Är balansen inte som den ska skakar det i ratten när du kör eller så vibrerar nackstödet på passagerarplatsen. Kan bero på felinställning eller obalans som skapats av att det sitter grus, sten eller is i däckets mönster eller på fälgens insida. Kontrollera och åtgärda själv eller fråga en Toyota-verkstad.
  • Vinterdäck: I Sverige är det lag på att man ska ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars, då det råder vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna generellt mellan 1 oktober och 15 april men får även användas under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Märkning (Exempel: 205/55 R16 T )

205 = däckets bredd i millimeter, 55 = däckets höjd, eller profilförhållande (65% av bredden), R = däckets mönster (R = Radial, D = Diagonal), 16 = däckets innerdiameter, fälgens diameter i tum, T = däcket är avsett för maxhastighet 190 km/h

Hastighetsindex = den maxhastighet däcket är avsett för:
M = max 130 km/h, N= max 140 km/h, P = max 150 km/h, Q = max 160 km/h, R = max 170 km/h, S = max 180 km/h, T = max 190 km/h, H = max 210 km/h, V = max 240 km/h, Z = max 240 km/h och uppåt, W = max 270 km/h, Y = max 300 km/h

Andra beteckningar:
Tubeless = slanglöst däck (de flesta moderna däck), ULW = ultralätta däck, ultra light weight, E5 02052 = däcket är godkänt i Sverige och övriga Europa, DOT = däcket är godkänt i Sverige, övriga Europa och USA, M&S, M-S, MS, M.S. eller M+S: Mud and Snow är den märkning däcken ska ha på vintern, med eller utan dubbar, 1200 = tillverkat vecka 12 år 2000 (exempel på datummärkning), 0902 = tillverkat vecka 9 år 2002 (exempel på datummärkning).

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >