Berättelsen bakom

FOUR

GT - FOUR

GT-FOUR är synonymt med maximal prestanda på vanliga vägar och är en ikon i 1980- och 90-talets rallyvärld med sin kraft, precision och förtroendeingivande vägegenskaper. Idag är det över 20 år sedan Celica GT-FOUR lämnade rallyscenen men arvet lever vidare än idag. Nu som GR-FOUR, ett 4WD-system i världsklass i nya GR-Yaris.

Framgångar på alla underlag


Legendariska GT-FOUR var och är den ultimata Celican. Den skapades inte bara för att förföra motorentusiaster på vindlande landsvägar, utan också för att dominera motorsportvärlden. Upptäck några av höjdpunkterna i dess fantastiska historia.

Celica ST165 GT-FOUR sportbil


1986 – 1989

Motor
2,0 l DOHC Turbo (3S-GTE)
Maxeffekt
185 hk
Vridmoment
249 Nm
Vikt
1 480 kg

ST165 GT-FOUR baserades på fjärde generationens Celica kombisedan och kunde skryta med fyrhjulsdrift och dåtidens mest kraftfulla japanska 2,0-litersmotor. GT-FOUR kännetecknades av den främre stötfångarens stora luftintag och väl synliga dekaler, och var den perfekta grunden för Toyota Team Europes satsning på WRC-titeln.

Celica ST165 GT-FOUR rallybil


1988–1991

WRC-debut
Tour De Corse 1988
Första WRC-segern
Rally Australia1989
WRC-segrar
13
WRC-titlar
Förar-VM 1990

ST165 Celica GT-FOUR var inte bara Toyotas första fyrhjulsdrivna tävlingsbil, utan också den första Toyotan som på allvar kunde utmana de bästa i WRC-cirkusen. Efter ett stabilt debutår 1998 och en första seger 1989 kunde Carlos Sainz till slut säkra förarmästerskapet 1990 bakom ratten på en ST165 GT-FOUR.

Celica ST185 GT-FOUR sportbil


1989–1993

Motor
2,0 l DOHC Turbo (3S-GTE)
Maxeffekt
225 hk
Vridmoment
304 Nm
Vikt
1 390–1 520 kg

ST185 GT-FOUR byggde på femte generationens Celica kombisedan. GT-FOUR RC, eller Carlos Sainz Limited Edition som den kallades i Europa, kännetecknades av ett luftintag på motorhuven och stötfångare i lättviktsmaterial. Homologiseringsmodellen av ST185 GT-FOUR tillverkades bara i 5 000 extremt eftertraktade exemplar.

Celica ST185 GT-FOUR sportbil


1992 – 1994

WRC-debut
Monte Carlo-rallyt 1992
Första WRC-segern
Safari-rallyt 1992
WRC-vinster
16
WRC-titlar
Vinnare av förar-VM 1992, 1993 och 1994, samt konstruktörsmästerskapet 1993 och 1994

ST185 Celica GT-FOUR är Toyotas mest framgångsrika rallybil hittills. Under tre år samlade den på sig 16 WRC-vinster, vann förar-VM tre gånger och kammade hem konstruktörsmästerskapet två gånger. ST185 GT-FOUR är lätt att känna igen med sin vita, gröna och röda Castroldekor och körde hem VM-titlar till Carlos Sainz, Juha Kankkunen och Didier Auriol.

Celica ST205 GT-FOUR sportbil


1994–1999

Motor
2,0 l DOHC Turbo (3S-GTE)
Maxeffekt
255 hk
Vridmoment
304 Nm
Vikt
1 390 –1 440 kg

Celica ST205 baserades på den sjätte generationen av Toyotas karaktäristiska kombisedan med fasta strålkastare och var när den lanserades den mest kraftfulla GT-FOUR-modellen någonsin. Den tillverkades i en begränsad upplaga på 2 500 exemplar och homologiseringsmodellen hade en motorhuv i aluminium för att spara vikt, vässade fyrkolvsbromsar och 30 extra hästkrafter tack vare en förbättrad turbo och intercooler. Målet var förstås ännu en WRC-titel.

Celica ST205 GT-FOUR rallybil


1994–1997

WRC-debut
Rally GB 1994
Första WRC-segern
Tour De Corse 1995
WRC-segrar
1
WRC-titlar
0

På pappret hade ST205 GT-FOUR allt som krävdes för att vinna: världsmästar-DNA, överlägsna aerodynamiska egenskaper och ett unikt antilagg-system. Med undantag för Auriols seger på Korsika och höjdpunkter som andra, tredje och fjärde plats i Nya Zeeland lyckades den tyvärr inte förverkliga sin potential, och 1998 vände teamet i stället blicken mot nya Corolla.

Vi använder cookies på vår webbplats

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats, för att leverera tjänster och verktyg från tredje part, för att hjälpa oss förstå och förbättra hur webbplatsen fungerar och för annonsering. Vi rekommenderar att du behåller alla dessa cookies, men om du inte samtycker kan du enkelt ändra det genom att klicka på valet av cookieinställningar nedan. Fullständiga uppgifter finns i vår cookiepolicy.