TOYOTA GAZOO Racing

Motorsport

Vi tävlar på alla underlag.
Asfalt, grus, sand och is.

Att tävla i de tuffaste motorsporterna i världen för att utveckla tekniken i våra bilar har varit Toyotas motto sedan länge. Med TOYOTA GAZOO Racing fullföljer nu det åtagandet världen över.

- Motorsport är mer än bara underhållning. Det är viktigt för utvecklingen av den japanska bilindustrin. Precis som när atleter testar sin förmåga i de olympiska spelen, måste biltillverkare använda motorsporten som möjlighet att pressa sina fordons prestanda till gränsen för att bli bäst. Alltför att upptäcka nya sätt att utveckla avancerad bilteknik.
- Kiichiro Toyoda, Toyotas grundare, 1952.

WRC

WRC
WRC - World Rally Championship

I över 40 år har biltillverkare, team, förare och co-drivers tävlat i Rally-VM, världen över, inför miljontals fans och publik.

En rallytävling avgörs över ett antal specialsträckor som körs på avlysta vägar med varierande karaktär och underlag. Tiden som respektive bil spenderar ute på sträckorna räknas samman och inte sällan blir det en kamp om sekunder och tiondelar in på mållinjen efter flera dagars tävlande.

2017 gjorde Toyota comeback i WRC efter ett nästan 20 år långt uppehåll. Då med Corolla, men nu med Yaris. Den lilla familjebilen har försetts med bland annat fyrhjulsdrift, 6-växlad låda och extrem aerodynamik för att tygla kraften och de 380 hästkrafterna från den turboförsedda 1.6 litersmotorn. Topphastighet? 201 km/h! Men i rally är acceleration, bromsar och väghållning än viktigare på underlag som grus, is och asfalt.

Redan i den andra deltävlingen 2017 tog den nya Yaris-rallybilen sin första seger när Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila fick kliva högst upp på pallen i Rally Sweden. Samma duo, Jari-Matti och Miikka, säkrade VM-titeln för Toyota och TOYOTA GAZOO Racing i konstruktörsmästerskapet 2018 genom deras seger i säsongens sista deltävling, Rally Australia.

2019 kommer vi till start för att försvara vårt guld, och med förartrion Jari-Matti Latvala, Ott Tänak och nye Kris Meeke.

WEC

WEC
WEC - FIA World Endurance Championship

WEC är racingserien med de extremaste sportbilarna som körs på klassiska banor som belgiska Spa-Francorchamp, engelska Silverstone och framför allt - Le Mans. Loppen körs i sex timmar, förutom Le Mans som avgörs under 24 timmar, och flest antal körda varv vinner.

Bilarna delas in i olika klasser beroende på modell och prestanda, där den snabbaste klassen heter LM P1. Och det är där vi tävlar med våra två TS050 HYBRID.

Med tre förare per bil, där bland den dubble F1-världsmästaren Fernando Alonso, som delar upp loppen på olika pass blir det racing som premierar prestanda lika mycket som uthållighet och taktik.

Hur extrema är då bilarna i LM P1? Med en effekt på 1000 hästkrafter i en bil som väger 875 kilo, det är drygt 300 kilo mindre än en Toyota Yaris, blir prestandan just extrem.

Men det är inte bara att "krama ur" så mycket hästkrafter som möjligt för teamen i WEC, då en viktig regel är begränsad antal liter bränsle under ett lopp. Det tvingar oss att ständigt utveckla och effektivisera bränsleförbränning såväl som vår hybridteknik.

DAKAR

DAKAR
DAKAR - världens tuffaste rally

Dakar är, om inte världens tuffaste, så världens mest kända ökenrally med sina krävande och utmanande bansträckningar för såväl bilar som lastbilar och motorcyklar. 1978 kördes den första upplagan, då hette tävlingen Paris-Dakar och kördes från Europa till Afrika.

Sedan 2009 körs tävlingen i Sydamerika och i länder som Peru, Argentina och Bolivia. 2018 års upplaga hade två stycken Toyota Hilux på pallplats i bilklassen. TOYOTA GAZOO Racing South Africa (TGRSA) med Nasser Al-Attiyah och Matthieu Baumel slutade som tvåa totalt, precis före Ginel de Villiers och Dirk von Zitzewitz. De båda Hilux-bilarna tog flera sträcksegrar men under rallyt i jakten på segern.

2019 års Dakar-rally avgörs i Peru den 6-17 januari. Rallyt är 500 mil långt totalt och består av 10 specialsträckor som sammanlagt mäter 3000 kilometer över sanddynor och strapatsrika ökensträckor. Nasser Al-Attiyah och Ginel de Villiers är med på startlinjen i år igen och de kör för segern!

Inställningar för cookies

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på www.toyota.se och för att optimera och personifiera innehåll på vår webbplats och i vår annonsering. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!