Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmsta återförsäljare Boka service Min Toyota

Historien om Hilux

Legenden

Tack vare sin förmåga att tackla alla typer av tuffa terrängförhållanden har Hilux för många blivit ett självklart val när man behöver en kraftfull arbetshäst.

Hilux världsrykte har byggts upp genom ständig utveckling och otaliga tester i stentuff terräng under alla de sju generationer av modellen som hittills har sett dagens ljus. Från att forcera förrädiska isvallar till att köra in i en aktiv vulkan. Vi har hela tiden skjutit gränsen för vad som är möjligt framför oss. Men för att förstå hela legenden måste vi först gräva oss tillbaka till där allting började.

Starten

Den ursprungliga konstruktionen från Hino Motors 1968 var baserad på en bils funktionalitet. Men detta synsätt fick snart revideras för att man skulle kunna nå ut till alla de företagare som efterfrågade ett tillförlitligt, slitstarkt och bekvämt transportsätt. Det började med en fyrcylindrig 1,5-liters bensinmotor ur R-serien, som gav en toppfart på ca 130 km/t. Den blev senare uppgraderad till en vassare motor på 1,6 liter.

Som ett resultat av den ökande efterfrågan på mer kraft och större mångsidighet, introducerades den första fyrhjulsdrivna modellen 1979. Den möjliggjorde för folk att lämna allfartsvägarna och prova på lite mer äventyrlig körning på gropiga skogsstigar och i steniga bergsområden, och allting däremellan.

/
/

Hela tiden fortsatte Hilux (namnet är en kombination av High och Luxury) att utvecklas för att möta moderna transportbehov. Trots att den i första hand var framtagen för företag blev Hilux också en populär vardagsbil för familjer. 1983 lanserades därför en version med dubbelcab (kupé med baksäte) för familjer som ville ha den moderna bilens komfort, kombinerat med kapaciteten hos en konventionell terränggående bil. Bilens storlek gjorde det möjligt att ta med det mesta från firmans verktyg till familjens sportutrustning.

Så småningom introducerades sportigare och ännu mer mångsidiga modeller som även var avsedda för fritidsbruk. Dessa fick längre kupéutrymmen och förbättrad ljudisolering, vilket bidrog till att minska skillnaden mellan arbetsbil och familjebil.

/
Top Gear testar Hilux

Det dröjde inte länge innan Hilux fick rykte om sig att vara bilen som klarade allt. Detta fick Top Gear — den kända brittiska TV-showen om bilar — att testa bilens egenskaper på ett extremt utmanande sätt. Deras mål var att ta livet av en Hilux från 1988 som redan hade över 30.000 mil på mätaren.

Bilen utsattes för alla tänkbara former av biltortyr, från att doppa den i havet och krossa den med en blykula (en sådan som man river hus med) till att släppa ned en husvagn på bilen rakt uppifrån och till och med sätta eld på bilen. Trots stora skador kunde Hiluxen köra vidare efter en snabb reparation med enkla verktyg.

/

Top Gear nöjde sig inte med detta. År 2007 utsatte de en bara två år gammal Hilux för det ultimata testet genom att köra bilen till den magnetiska Nordpolen. Denna Hilux blev därmed det första motorfordon någonsin att göra denna resa. Bilen var endast minimalt modifierad med bl.a. större hjul, bredare däck och ett oljetrågsskydd.

Härifrån var det ett naturligt steg från is till eld när programledaren James May körde sin Hilux rakt in i gapet på en aktiv vulkan på Island och hämtade lavaprover. Bedriften stärkte ännu mer Hilux rykte såsom varande oövervinnerlig, generation efter generation.

/
/
Extrem terräng

Arctic Trucks — ett isländskt företag som specialiserar sig på att anpassa fordon till tuff körning — modifierade år 2008 fyra stycken Toyota Hilux att användas som följebilar under Amundsen Omega 3 Pole Race till Sydpolen. Bilarna utrustades med modern teknik som utnyttjade värmen från motorn för att smälta snö för att säkerställa bilarna skulle fungera i de rådande temperaturerna på runt 30 minusgrader.

På det svårgenomträngliga underlaget med isvallar, djupsnö och dolda sprickor trivdes Hilux-bilarna betydligt bättre än de traditionella bandvagnarna som är avsedda för att ploga och flytta snömassor. Hilux visade sig vara både snabbare och bränslesnålare och släppte dessutom ut mindre koldioxid. Hilux testas kontinuerligt i några av världens mest extrema miljöer — och det finns få körförhållanden som är mer krävande än Dakar-rallyt. I denna extremt tuffa uthållighetstävling måste fordonen ta sig igenom sanddyner, steniga flodbäddar och djup lera — allt i extrem värme.

/

2014 tog sig bara 204 ekipage i mål, av totalt 450. Den storslagna, 950 mil långa resan genom Argentina, Bolivia och Chile inkluderade 500 mils tävling fördelat på 13 delsträckor. Giniel de Villiers och Dirk von Zitzewitz slutade som fyra totalt och segrade i klassen för bensindrivna fyrhjulsdrivna modifierade terrängfordon. Hilux tog hela sex av de 30 första placeringarna.

Hilux har erövrat världen och allt som kommit i dess väg. Efter sju generationer har den påverkat folks sätt att ta sig fram. Den är byggd för att överleva såväl extrem hetta som bitande kyla och Top Gears TV-show visar att den uppenbarligen klarar bra mycket mer än så. Allt det där är Hilux i ett nötskal. Det är helt enkelt en extremt tålig bil. Men för de flesta förblir den en robust, pålitlig och bekväm vardagsbil.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >