Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmaste återförsäljare Boka service Min Toyota

Historien om Land Cruiser

Den mest robusta 4x4-bilen av alla

Hur sammanfattar man med ett enda ord en bil som har blivit en legend världen över? Uthållig? Robust? Tillförlitlig? Land Cruiser är allt detta, och mer därtill.

Land Cruiser kom till under de oförlåtande omständigheter som bara kan råda under krig. När Nordkorea invaderade Sydkorea 1950 kom FN och USA till Sydkoreas undsättning varvid Japan, som då fortfarande var ockuperat av USA, fungerade som bas. Strax därefter ombads japanska biltillverkare att ta fram en kompakt fyrhjulsdriven bil till den amerikanska militären. Toyota, med sin erfarenhet av att bygga lastbilar till Japans egna militärstyrkor under 1940-talet, var väl förberedda och fick ett stort antal order från de allierade.

Originalet

I januari 1951, fem månader efter att utvecklingsarbetet påbörjats, hade Toyota producerat den första prototypen. Toyota utnyttjade befintligt material och prototypen bestod av chassiet från 1-tonslastbil typ SB. Drivkällan var en stor 3,4-liters bensinmotor typ B. Eftersom Willys Jeep vid den här tiden var ett så populärt fordon bland de ockuperande styrkorna valde Toyota att kalla prototypen för "the Jeep BJ" (B för motor typ B, J för Jeep 4x4).

/

I juli det året slutförde testföraren Ichiro Taira, under överinseende av representanter för National Police Agency, ett test som gick ut på att ta sig med en BJ ända upp till No. 6 Checkpoint på Mount Fuji - en bedrift som tidigare bara gjorts med häst!

Testet visade kapaciteten hos BJ och redan i augusti samma år antogs bilen som patrullbil hos Japans National Police Agency. Det tog ytterligare två år innan BJ blev klar för fullskalig produktion. Under mellantiden hade även andra myndigheter och energibolag inkommit med beställningar. 1954, efter ett års tillverkning, hävdade Willys Company att Toyota gjort sig skyldigt till varumärkesintrång. BJ döptes då om och fick det passande Toyota Land Cruiser.

Civiliserad förändring

I november 1955, fyra år efter att den första prototypen hade visats, presenterades Land Cruiser nummer två (20-serien). Om förändringarna var små på utsidan så var de desto större under ytan - detta p.g.a. bilens förvandling från militärfordon till ett bekväm civilt fortskaffningsmedel.

Spår av den gamla BJ-modellen gick att urskilja när man betraktade 20-serien, men nu hade bilen fått en mjukare formad kaross, integrerade strålkastare och en rymligare kupé. Även åkkomforten förbättrades med ny bladfjädring både fram och bak som mildrade stötarna. Vibrationerna i passagerarutrymmet minskades med hjälp av nya gummibussningar i hjulupphängningen.

/

Den redan korta hjulbasen gjordes ännu kortare för att bilen skulle bli mer lättkörd. Samtidigt erbjöds en längre hjulbas med större lastkapacitet, lämplig för en rad olika karosser - allt från multi-seat-kupéer till pick-ups.

Under huven fanns nu en ny gjutjärnsmotor med beteckningen F. Den gav föraren 23 % mer kraft än föregående modell och var en vidareutveckling av motorerna ur B-serien som sågs första gången 1948. I princip samma motor monterades i Toyota-bilar ända fram till 1992, när tillverkningen lades ned. Så länge har ingen annan av våra motorer varit i tjänst.

Som ett resultat av fortsatta militära beställningar från länder runt om i världen gjorde 20-serien intryck på många människor såsom varande den första Toyotan de såg i deras land. Exportsuccén för Land Cruiser var tydlig 1957 då den utgjorde 32,8 % av alla exporterade japanska bilar.

/
/
Livet börjar vid 40

Tredje generationens Land Cruiser, 40-serien, lanserades 1960. Modellen blev en ikon. Den tillverkades under 24 år och blev känd för sin kapacitet att bl.a. korsa vattendrag och bemästra steniga underlag. Bilen fick smeknamnet "The Forty". För det Toyota-team som tog fram 40-serien gällde det att föra vidare det vinnande succéreceptet från 20-serien och samtidigt leverera en förfinad och ännu bättre bil.

/
/

Precis som vid det förra generationsskiftet fick 40-serien bara smärre utvändiga förändringar. Exempelvis blev hjulhusen mer rektangulära och körriktningsvisarna flyttades till framskärmen. Men den mest minnesvärda yttre förändringen var tillkomsten av den sarg som omgärdade bilens grill och strålkastare. En av de viktigaste förändringarna var att att 40-serien fick tre olika körlägen; Full, Economy samt Moderate - för att underlätta för föraren vid körning på olika typer av underlag. Den treväxlade lådan kompletterades med en s.k. transfer case som möjliggjorde sex växlar framåt - tre för körning på väg och tre för terrängkörning.

/

Som svar på den allt mer ökande efterfrågan på stationsvagnar med större lastförmåga introducerade Toyota 1967 den nya FJ55. Den fick längre hjulbas (2.700 mm), uppfräschat utseende och en komfort mer lik en personbil. En annan nyhet med FJ55, utöver den ökade lastförmågan, var att köparen kunde välja mellan en bakdörr som var hängd i nederkant (och som kunde öppnas när bakdörrens fönsterruta var nedvevad) eller utsvängbara dubbeldörrar som var sidohängda.

/

1980 ersattes 55-modellen med den större och rymligare 60-serien. Den ökande konkurrensen för denna typ av bilar bidrog till att Toyotas ingenjörer här fokuserade på att ytterligare förbättra åkkomforten och att skapa en mer luxuös interiör, med mjuka material, separata framstolar m.m.

/
En ny era

Efter 24 framgångsrika år (29 om man räknar med originalet från 20-serien) med den till stor del oförändrade 40-serien, såg en ny Land Cruiser dagens ljus 1984. 70-serien var redo för den moderna världen. För Toyota var det viktigt att bygga en helt ny bil från grunden. Nya Land Cruiser skulle marknadsföras på en allt mer konkurrensutsatt marknad, med en ökande efterfrågan på bilar som lämpade sig för kunder med en aktiv fritid.

/
/

Det togs beslut om att erbjuda två grundversioner av Land Cruiser. Dels Heavy Duty för kunder som prioriterade en stentuff arbetshäst framför lyx, och dels Light Duty för dem som framför allt behövde en robust bil för bekväma långfärder med familj och vänner. Även om Heavy Duty fortfarande hade tydliga drag av tidigare modeller, karaktäriserades den av en stor fyrkantig kaross med kantig vindruta. Den erbjöds i hela fem olika hjulbaser och en rad motoralternativ.

/

Vid en snabb blick skiljde det inte mycket mellan de båda grundversionerna. Light Duty hade dock något mjukare linjer, med mer rundade hjulhus. Även grill och stötfångare hade en mjukare utformning än hos Heavy Duty. Det fanns tre hjulbaser att välja på och samtliga motoralternativ var 4-cylindriga.

För att anta utmaningen från konkurrenter som t.ex. Mitsubishi Shogun, särskiljdes år 1990 Land Cruiser Light Duty från sitt mer stryktåliga syskon Heavy Duty genom att ges en ny identitet: Land Cruiser Prado. Prado producerades ända tills den ersattes av 90-serien. 70-serens Heavy Duty fortsatte dock sitt segertåg och fick sin första större förändring först 2007 - hela 23 år efter att de första exemplaren rullade ut från fabriken.

Det finns ett oräkneligt antal berättelser om fantastiska turer som människor har gjort med sina Land Cruisers. En som sticker ut handlar om Paul och Birgitta Bohlen Jüni som körde jorden runt med sin Land Cruiser ur 70-serien. Resan var 28.000 mil lång och gick genom hela 63 länder. Läs mer om varför det bara fanns en tänkbar bil för Paul och Birgitta när de planerade sin utmaning.

/
Den viktiga komforten

1996 lanserades 90-serien. Syftet var att komplettera Land Cruiser-utbudet med en modell för kunder som sökte kapaciteten hos en robust fyrhjulsdriven bil, men utan att behöva göra avkall på komfort och körglädje. 90-serien fick ett nytt och iögonfallande formspråk med bl.a. en högre midja och stora stötfångare av plast. Bilen tillverkades med både 3-dörrars och 5-dörrars karosser. Fortfarande utstrålade den "bilen som klarar vad som helst" - men nu med rundare former och en modernare interiörmiljö.

/

Den nya kuggstångsstyrningen gjorde rattandet av 90-serien mer lik en personbil, samtidigt som den likaledes nya individuella hjulupphängningen gav en klart förbättrad åkkomfort, utan att försämra bilens egenskaper offroad.

Två år senare, 1998, uppdaterades den SUV-modell som föddes med 50-serien 1967 och som efter hand vidareutvecklades genom både 60- och 80-serien. Den nya 100-serien var född. Nya Land Cruiser 100 erbjöd förbättrad 4x4-prestanda och en verkligt avancerad hjulupphängning. Passagerarna kunde njuta av en uppgraderad interiör med trä och skinn. Bilen blev ett självklart val för kunder som sökte lyx och komfort, men samtidigt ville ha hög sitthöjd - utsikten över vägen från förarsätet i Land Cruiser 100 var svårslagen.

/
Land Cruiser väg mot ett nytt sekel

Trots 90-seriens stora framgång (760.000 sålda bilar på sex år) var det redan 2002 dags att uppgradera Land Cruiser för det nya århundradet: 120-serien var född.

/

120-serien presenterades på Parismässan 2002 och var fullmatad med modern teknik. Till exempel världens första elektroniska Hill Start Assist för bästa möjliga grepp i backar och Downhill Assist Control för maximal kontroll i branta lutningar. Vidare fick bilen styvare kaross vilket bidrog till en såväl stabilare som tystare färd. Nya Land Cruiser 120 var beredd på vad som helst. 120-serien var den första Land Cruisern vars exteriördesign togs fram utanför Japan.

Det skedde på Toyotas europeiska designcenter ED2 i södra Frankrike. Även om framtoningen fortfarande var robust och funktionell så blev formerna nu mjukare och mer tidlösa än hos någon av föregångarna. Detta syntes exempelvis på de nya strålkastarna och den vertikala grillen, vilka båda bidrog till att ge bilen dess rena men samtidigt kraftfulla utstrålning.

/

På insidan var fokus riktat mot komfort. Den förfinade interiören omfattade bl.a. en organiskt formad instrumentbräda som likt en S-kurva böljade sig från temperaturreglagen och ljudanläggningens skärm ned mot mittkonsolen. 2007 ersattes den större 100-serien av den ännu längre och bredare 200-serien som tack vare sin nyutvecklade ramkonstruktion erbjöd högre komfort, mer slitstyrka och inte minst ökad krocksäkerhet. 200-serien förseddes med världens första Crawl Control med vilken bilen automatiskt kunde hålla jämn fart även i krypfart på t.ex. steniga eller sandiga underlag offroad.

/

Ända sedan det första Dakar-rallyt 1979 har det varit tydligt att detta världens mest krävande rally är som skapat för Land Cruiser. I Dakar-rallyts hela historia har det deltagit fler Toyota Prado körda av privata team än någon annan bilmodell. Det om något visar på denna bils orubbliga tillförlitlighet.

/
Sista kapitlet

När det hade sålts närmare sex miljoner Land Cruisers var det dags för Toyota att uppgradera 120-serien för att fortsätta stå emot den hårdnande konkurrensen. Därför lanserades den viktiga 150-serien år 2009. Modellen salufördes i hundratals länder runt hela jorden - vilken utveckling jämfört med när Land Cruiser började säljas på 1950-talet.

/

Designen gjordes på ED2 i Frankrike och byggde bl.a. på ett lyckosam lån av flera designdrag från den nyligen lanserade 200-serien. Resultatet blev ett tydligare släktskap mellan de båda syskonen. En notabel nyhet på 150-serien var också den högerhängda bakdörren vars topphängda fönsterruta kunde öppnas individuellt. Den mjukare invändiga formgivningen hos den föregående modellen ersattes av ett kantigare och mer robust formspråk. Bland övriga interiöra nyheter märktes exempelvis den mer påkostade instrumentbrädan och det nya anti-krocksystemet som varnar föraren vid en hotande kollision samt bromsar bilen automatiskt för att undvika en olycka.

/

Andra nyheter var Crawl Control-systemet från 200-serien och det nya systemet Multi-Terrain Select som ger föraren möjlighet att med hjälp av olika körlägen anpassa bilen till underlaget - främst för körning offroad.

/

Ja där står vi i dag. Efter 65 år och 6,5 miljoner sålda exemplar är Land Cruiser still going strong. Från en ödmjuk början i krigets tjänst, till en multifunktionell och terrängkapabel lyx-SUV med världsrykte. Men än i dag erbjuder varje ny Land Cruiser många av de egenskaper som modellen blev känd för från första början. Inte minst kvalitet och tillförlitlighet. Kanske är det därför så många är så förtjusta i Land Cruiser.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >