Japans första superbil

Toyota 2000GT

1960-talet kommer alltid att bli ihågkommet för öppenheten, den tidlösa musiken, det ohämmade modet och för några av de mest iögonfallande bilar som världen har skådat.

Medan många av dessa iögonfallande bilar ritades och byggdes vid Europas förnämsta bilfabriker, utvecklades i Japan landets egna favorit en bil som är lika oemotståndlig i dag som när den avtäcktes: Toyota 2000GT.

Toyota 2000GT blev omedelbart en världskändis tack vare sin roll i James Bond-filmen You Only Live Twice med Sean Connery. Året var 1967 och med 2000GT visade Toyota att man på allvar ville ta upp kampen med det bästa Europa hade att erbjuda.

Toyota 2000GT snett framifrån
Toyota 2000GT framifrån

"Gör allt som krävs för att 2000GT inte bara ska bli en av världens bästa bilar, utan den kanske allra bästa."

Shoichi Saito

Arbetet med Toyotas nya Gran Turismobil påbörjades strax efter Japans Grand Prix 1964. Projektet kom till i samarbete med Yamaha Motor Company och projektledaren hette Shoichi Saito. Hans uppdrag var kortfattat: "Gör allt som krävs för att 2000GT inte bara ska bli en av världens bästa bilar, utan den kanske allra bästa."

Ett år senare förverkligades Saitos vision genom prototypen 280 A1 som avtäcktes på Tokyos Bilsalong 1965. Först två år senare kunde den låga sportbilen börja pryda garageuppfarterna hos kunderna. Men för de få som lyckades komma över en 2000GT var den säkert väntan värd.

Toyota 2000GT backspegel
/
Ett konstverk
/

När man betraktar 2000GT i dag ser den lika fräck ut som den gjorde 1967. Man ser på karossens linjespel på ungefär samma sätt som man beskådar ett konstverk. De stora plexiglasskyddade varselljusen var monterade på var sin sida om den T-formade grillen, medan diskreta stötfångare skyddade frontens hörn. Under den långa huven rymdes inte bara bilens motor utan även de uppfällbara strålkastarna som i nedfällt läge låg i liv med karossen.

Det är tydligt att GT designades med föraren i fokus. Karossen nådde som högst 116 cm över marken och var placerad förhållandevis långt bak, vilket bidrog till bilens ändamålsenliga proportioner och eleganta framtoning. En unik detalj med 2000GT var den bakåtlutande takstolpen och den bakre rutans nederkant som längst bak svängde uppåt för att möta taklinjen.

Toyota 2000GT i profil
/

Det är lätt att förstå att 2000GT har inspirerat de som designat dagens GT86 — den senaste i vår långa serie med sportbilar.

Toyota 2000GT bakljus
/

Det breda bakpartiet med sina svepande linjer gav ett lågt sammanhängande intryck som förstärktes av de fyra cirkelrunda bakljusen. Precis som framtill nöjde man sig med diskreta stötfångare och i mitten stack två avgasrör ut.

Inuti bilen möttes man av en ombonad miljö med utsikt över den långa motorhuven. De skinnklädda sportstolarna kompletterades av den luxuösa 3-ekrade ratten, växelspaksknoppen och instrumentbrädan i rosenträfanér.

Två stora instrument med kromade kanter gav föraren besked om fart och varvtal medan fem mindre instrument återfanns i mittkonsolen. Under dessa satt radion med automatisk stationssökning.

Men 2000GT hade mer att erbjuda än en snygg yta. Under huven satt en mycket sofistikerad maskin som skulle säkerställa att bilen var lika sportig som den såg ut.

Toyota 2000GT snett bakifrån
Toyota 2000GT emblem
Rekordbrytande prestanda
/

Prestandan var i världsklass: En tvåliters rak sexa på 150 hk gav 2000GT en toppfart på 220 km/t, medan 0-100 km/t gick på 8,6 sekunder — långt snabbare än många av dagens bilar. För första gången utrustades en serietillverkad japansk bil med utrustning som servoassisterade skivbromsar runt om, individuell hjulupphängning och magnesiumfälgar.

Innan 2000GT började säljas 1967 gjorde den avtryck såväl i historieböckerna som på tävlingsbanorna. Bland alla hastighetsrekord och framgångar märktes framför allt tre världsrekord och 13 andra internationella rekord under motortävlingar i USA och Japan — varav 1967 års 24-timmarslopp i Fuji var det mest omtalade.

Efter tre korta år med bara 337 tillverkade bilar rullade den sista GT2000 ut från fabriken 1970 — så chansen att få se ett exemplar ute på vägarna är inte särskilt stor. Bilarna på dessa fotografier finns utställda på Louwman Museum i Holland.

Det råder ingen tvekan om att uppdraget kring denna den mest eftertraktade av japanska bilar skulle ha fullföljts även utan hjälp från James Bond. 2000GT har förtjänstfullt blivit erkänd som en av världens främsta bilar.

Stort tack till Ronald med kolleger på Louwman Museum i Haag för er hjälp med att producera denna artikel.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >