WLTP

Ett nytt sätt att mäta bränsleförbrukning och CO2-utsläpp

Sedan 1980-talet har de europeiska testerna av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp gjorts med hjälp utav New European Driving Cycle (NEDC). Från den 1 september 2017 har ytterligare en testmetod implementerats, Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), för att ge både köpare och bilägare en mer realistisk bild av och för bilens verkliga prestanda.

Från NEDC till WLTP:
Vad är det som ändras?



Med framstegen som sker inom fordonsindustrin och förändringar i körförhållanden, ersätts det nästan 40-åriga körcykel-provet NEDC. För att ge dig ett mer exakt sätt att beräkna och jämföra bilens bränsleförbrukning och utsläpp, introduceras det nya WLTP-testets med mer realistiska provningsförhållanden, så att laboratoriemätningarna bättre återspeglar bilens verkliga prestanda på vägen.

/
Testcykel Dynamiska tester för mer verklighetstrogen bilkörning.
/
Tid Det nya testet genomförs under 30 minuter, en ökning med 10 minuter.
/
Distans 23,25 kilometer, mer än dubbelt så långt mot tidigare.
/
Miljöer Uppdelat på 52% stadstrafik och 48% landsvägskörning.
/
Medel- och topphastighet Den genomsnittsliga hastigheten är 46,5 km/h (en ökning med 12,5 km) samtidigt som topphastigheten är ökad till 131 km/h.
/
Extrautrustning

Extra utrustning som påverkar bränsleförbrukningen och CO2 är medräknad.

/
Växellägen Varje bil har egna växellägen istället för fasta lägen.
/
Temperatur Mätningar gör nu vid 23ºC (CO2 ändrad till 14ºC) jämfört med 20-30ºC.

Vi introducerar större klarhet

/

Mellan september 2017 och september 2018 måste alla nya bilar överensstämma med WLTP-testerna. (Lätta lastbilar följer ett år senare). För Toyota är Prius den första modellen som certifieras under det fjärde kvartalet 2017.

Toyota välkomnar vi ändringen till WLTP då det ger våra kunder en mer exakt grund för beräkning av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. Som ledare inom ren mobilitet har vi under årtionden forskat i hur fordon kan göras mer miljövänliga och producerat tekniska lösningar som elhybrid som minskar utsläppen av växthusgaser och koldioxidutsläpp.



”Elhybrid är ryggraden i vårt drivlineprogram och hjälper oss att minska våra koldioxidutsläpp med 90% år 2050 jämfört med 2010”

Dr. Johan van Zyl, VD och koncernchef för Toyota Motor Europe.



Dagliga tester, realistiska resultat


De nya WLTP-testen kommer att se till att laboratoriemätningar nu bättre reflekterar de situationer du kommer att uppleva i vardagen. Det betyder att bränsleförbrukning och utsläppsvärden som visas för nya bilar är en mycket bättre representation av vad du faktiskt kommer att uppnå.

 

Discover Toyota’s quest for cleaner mobility

Frågor & svar.

Kommer den verkliga bränsleförbrukningen för min bil att förändras?

Kommer den verkliga bränsleförbrukningen för min bil att förändras?

Nej, din faktiska bränsleförbrukning kommer att förbli densamma, men det är troligt att ditt fordon kommer att få ett högre officiellt koldioxid- och bränsleförbrukningsvärde på grund av den strängare WLTP-testcykeln.

Kommer WLTP-bränsleförbrukning och koldioxidvärden att återspegla vad jag kan förvänta mig?

Kommer WLTP-bränsleförbrukning och koldioxidvärden att återspegla vad jag kan förvänta mig?

Som med NEDC fortsätter WLTP att vara ett laboratorietest. Eftersom körstilar och förhållanden varierar, är det möjligt att vissa officiella värden, och vad du som konsument upplever, att variera.

Varför har NEDC-värdet på min bil plötsligt stigit?

Varför har NEDC-värdet på min bil plötsligt stigit?

Under en övergångsperiod (fram till slutet av 2019) kommer NEDC-värden fortfarande att genereras parallellt med WLTP-värden. Eftersom det gamla NEDC-proceduren inte längre kan användas, föreskriver föreskrifter att WLTP-koldioxidvärden kommer att översättas tillbaka till liknande NEDC-värden med hjälp av en korrelation. Detta kommer att utföras med hjälp av beräkningstabell som utvecklats av Europeiska kommissionen eller genom fysisk omprövning, vilket kan leda till högre NEDC-koldioxidvärden för din bil, eftersom det här kommer att bli en uppdaterad version av NEDC (baserat på WLTP).

Kommer det ett WLTP-test för andra luftföroreningar?

Kommer det ett WLTP-test för andra luftföroreningar?

Ja, WLTP används också för att mäta ämnen som kolmonoxid (CO), kolväten (HC) och kväveoxider (NOx) och partiklar (PM / PN).

När kommer värdena för LCV-fordon att ändras?

När kommer värdena för LCV-fordon att ändras?

WLTP-certifiering är obligatorisk för alla lätta lastbilar (kategorierna N1 (ii), N1 (iii) och N2) från och med den 1 september 2019, ett år efter personbilar.

 

 

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >