Provkör en Toyota
Bygg din Toyota
Hitta närmaste återförsäljare!
Boka service
Min Toyota

TOYOTA i-ROAD

Ett nytt koncept för personlig transport

Toyotas konceptfordon i-ROAD är ett nytt tänkande för personlig mobilitet i storstadsregionerna.

Flexibilitet i staden

Det nya konceptet är ett trehjuligt, mycket kompakt eldrivet fordon med en räckvidd upp till 50 km. Föraren och en passagerare sitter komfortabelt i tandem, skyddade för väder och vind inne i kupén.

Med en bredd på endast 850 mm tar i-ROAD inte större plats i trafiken än en vanlig motorcykel. Och eftersom den inte är längre än 2 350 mm innebär det att det går att ställa fyra i-ROAD i en parkerings­ruta.

TOYOTA i-ROAD front
Flexibilitet i staden

Med en bredd på endast 850 mm och längd på 2.350 mm tar i-ROAD inte större plats i trafiken än en vanlig motorcykel.

Lean-teknologi
Active Lean-tekniken lutar i-ROAD inåt i kurvorna automatiskt så fort det börjar svänga. Tekniken räknar ut hur stor lutningen ska vara baserat på styrutslag, gyrosensor och hastigheten. En motor höjer respektive sänker framhjulen för att motverka centrifugalkraften. Detta ger en vändcirkel på bara tre meter och kompenserar för ojämnheter i vägbanan.

Nollutsläpp
i-ROAD drivs av två elmotorer om 2 kW, en i vardera framhjulet. Räckvidden är upp till 50 km och litiumjonbatteriet laddas fullt på tre timmar från ett vanligt 230 volts eluttag.

Framtiden är här
-ROAD kan representera en del av lösningen på storstädernas utmaningar genom att den både tar mindre plats och är utsläppsfri, samtidigt som användaren inte behöver göra avkall på sin individuella frihet och komfort.

/
Lean-teknologi

En av de mer spektakulära egenskaperna är den nyutvecklade ”Active Lean”-tekniken som automa­tiskt lutar i-ROAD inåt i kurvorna så fort det börjar svänga. Tekniken räknar ut hur stor lutningen ska vara baserat på styrutslag, en gyrosensor och hastigheten, varefter en motor höjer respektive sänker framhjulen för att motverka centrifugalkraften. Tack vare Active Lean har i-ROAD en mycket snäv vändcirkel på bara tre meter. Systemet används också för att kompensera för ojämnheter i vägbanan.

TOYOTA i-ROAD bak
Nollutsläpp

i-ROAD drivs av två elmotorer om 2 kW, en i vardera framhjulet. Räckvidden är upp till 50 km och litiumjonbatteriet laddas fullt på tre timmar från ett vanligt 230 volts eluttag.

Framtiden är här

Det är Toyotas övertygelse att hybridbilar, laddhybridbilar och bränslecellsbilar är bäst lämpade för transporter över lite längre avstånd, medan elfordon kommer bäst till sin rätt i stads­trafik för kortare transporter. i-ROAD kan representera en del av lösningen på storstädernas utmaningar genom att den både tar mindre plats och är utsläppsfri, samtidigt som användaren inte behöver göra avkall på sin individuella frihet och komfort.

Läs mer om ...

Toyota Arkiv Arkiv Våra konceptbilar är en mycket viktig uppvisning i framtida teknik och design. Här lyfter vi fram ett urval av våra tidigare skapelser, som FT-Bh och FCV-R. Toyota FCV Toyota FCV Toyota FCV är en bränslecellsdriven konceptmodell med en räckvidd på över 500 km och laddtid på tre minuter, som drivs med vätgas och avger vatten. Toyota FV2 Toyota FV2 En annorlunda och kompakt bil som illustrerar Toyotas ”Fun to Drive”-filosofi. Bilen styrs genom att föraren lutar sig framåt, bakåt och åt sidorna. Toyota Konceptbilar Konceptbilar Toyotas konceptbilar är ett uttryck för drömmar, känslor och inspiration och en vision om hur man ska vidareutveckla verkligheten. Se våra innovationer här.