1. TOYOTA GAZOO racing
  2. World Rally Championship
Jag vill....

Vi fortsätter tänja på gränserna inom WRC

Efter att ha kammat hem både konstruktörs-, co-driver- och förartiteln under 2022 samt mästerskapssegern 2018, 2019, 2020 och 2021, fortsätter den sensationella GR Yaris Rally1 med hybriddrivlina att leda TOYOTA GAZOO Racing-teamets strävan framåt för nya segrar i världens mest krävande rallytävlingar i FIA World Rally Championship.

GR YARIS RALLY1


För de nya Rally1-reglerna som introducerades för 2022, utvecklade teamet GR YARIS Rally1 HYBRID, som kombinerar samma 1,6-liters turboladdade motor från Yaris WRC med ett 3,9 kWh batteri och en motorgeneratorenhet (MGU) för att ge förarna över 500 hästkrafter. Bilen har visat sin konkurrenskraft genom att vinna sju av 13 rallyn 2022, där Kalle Rovanperä tog sex av dessa för att krönas till den yngsta WRC-förarmästaren någonsin vid en ålder av 22. Teamet försvarade också konstruktörstiteln.
  • Motor:

    1,6-liters, 4-cylindrig turbomotor, direktinsprutning, Hybrid Power Unit
  • Maxkraft:

    Över 500 hästkrafter med extrakraft från hybridbatteriet.
  • Topphastighet:

    201 km/h (specifik utväxling) - anpassad för en otrolig acceleration och respons
  • Dimensioner och vikt:

    Längd: 4225 mm (inkl. aerodynamik)

    Bredd: 1875 mm

    Höjd: Justerbar

    Spårbredd: Justerbar

    Hjulbas: 2630 mm

    Minimivikt: 1260 kg

Tillverkade för alla vägar

Asfalt
Snirkliga kurvor, oförlåtliga vägar och tåliga, hårda däck. En sänkt fjädring är ett måste för snabba äventyr, som det kroatiska VM-rallyt.

Grus
Spåriga vägar, steniga banor och en rad olika däckblandningar. En upphöjd grusfjädring är avgörande för tävlingar i varmt väder, som Rally Greece och Rally Mexico.

Snö
Frusna vägar, snövallar och dubbdäck. Med en fjädringsuppsättning för olika vinterunderlag som är nödvändig för tävlingar som Rally Sweden.

GR YARIS. Oändlig körglädje.

GR Yaris är utvecklad och framtagen av experterna bakom TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team för att tillföra banbrytande racingteknik till vägarna. Med en kraftfull 3-cylindrig turbomotor på 1,6 l, ett avancerat GR-FOUR 4WD-system och en lättviktig 3-dörrarskaross är GR Yaris direkt sprungen ur WRC för att kunna leverera oändlig körglädje.

TOYOTA GAZOO Racing WRT 2023

Med finske Jari-Matti Latvala, den mest erfarna föraren i WRC-historien, som teamchef ställer TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team upp med en line-up bestående av fyra besättningar för att försvara titlarna från 2022.

Grundare: 
Akio Toyoda, styrelseordförande, Toyota Motor Corporation

Teamchef:
Jari-Matti Latvala, Finland

Bil #69
Förare: Kalle Rovanperä, Finland
Co-Driver: Jonne Halttunen, Finland

Bil #33
Förare: Elfyn Evans, Storbrittanien
Co-Driver: Scott Martin, Storbrittanien

Bil #17
Förare: Sébastien Ogier, Frankrike
Co-Driver: Vincent Landais, Frankrike

Bil #18
Förare: Takamoto Katsuta, Japan
Co-Driver: Aaron Johnston, Irland

Säsongens höjdpunkter

De senaste nyheterna om TOYOTA GAZOO Racing WRT från varje VM-deltävling i WRC.

Mer från TOYOTA GAZOO Racing