Hoppa till huvudinnehåll (Tryck på Enter)

Vanliga frågor – Betalda prenumerationer

Plånbok

Genom att ha en plånbok i appen kan du lagra flera betalningsmetoder för att köpa Toyotas produkter och tjänster och betala för prenumerationer.

Dina betalningsmetoder lagras säkert i ett PCI-kompatibelt datacenter som tillhandahålls av en av våra partners. Dessa metoder kommer endast att användas för att betala för de produkter och prenumerationer du har valt. 

Endast Visa- och Mastercard-kreditkort stöds för närvarande. Andra betalningsmetoder kan komma att läggas till i framtiden.

 Ja, du kan lägga till flera betalningsmetoder, men det är bara den primära betalningsmetoden som används för kommande betalningar.

Absolut, du kan ta bort betalningsmetoder när som helst, med ett undantag. Om du har en aktiv betald prenumeration måste du ha minst en betalningsmetod registrerad. Om du vill ta bort alla betalningsmetoder måste du först säga upp din prenumeration.

När ett kreditkort har lagts till kan du inte ändra några andra uppgifter som är kopplade till det. Om du behöver göra några ändringar, till exempel uppdatera utgångsdatumet, måste du lägga till ett nytt kort med rätt information och sedan ta bort kortet med den felaktiga informationen.

Betalningsmetoder lagras hos vår PCI-kompatibla betaltjänstleverantör.

Ja, du kan ändra den primära/förvalda betalningsmetoden när som helst.

Detta är en engångsvalidering som krävs när du lägger till ett nytt kort.

Det finns flera anledningar till att det inte går att lägga till en betalningsmetod. Dessa inkluderar ett blockerat kort eller underlåtenhet att uppfylla 3DS Secure-kraven. Om det inte lyckas efter flera försök, kontakta ditt lokala Toyota-kundcenter.

Det är viktigt att komma i kontakt med din bank eller kortutgivare i situationer som denna. För att förhindra betalningsproblem med Toyota-appen, lägg till ett nytt kort eller välj en alternativ primär betalningsmetod så snart som möjligt.

För att undvika att missa betalningar, lägg till ett nytt primärt betalkort i din plånbok eller ställ in ett nytt som primärt. Vi rekommenderar att du tar bort den som har upphört att gälla.

Det primära kortet används alltid som standard. Till exempel kommer alla dina prenumerationsbetalningar att debiteras från den primära. De andra korten kan sparas i din plånbok men kommer inte att användas om du inte gör ett av dem till det primära kortet.

Du kommer bara att se skärmen för betalningsmetod om ditt konto/fordon är berättigat till appbetalningar. Behörigheten beror på appversion, fordonsmodell och din plats.

Process för prenumeration

Vi förser kunderna med en mängd olika prenumerationstjänster för både deras fordon och appen. Flera av dessa tjänster ingår i standardabonnemangspaketet. Vissa uppkopplade tjänster som molnnavigering, fjärrstyrd klimatkontroll och lås/upplåsning av dörrar kräver dock att du registrerar dig för en betald prenumeration när provperioden löper ut. Toyota erbjuder en rad prenumerationsalternativ och paket för att möta dina specifika behov.

Om dina provperioder för uppkopplade tjänster närmar sig sitt slut kan du fortsätta att använda dem med en av våra prenumerationsplaner. Just nu är det endast möjligt att välja faktureringsalternativ månadsvis. 1 år eller 4 års prenumerationsplan planeras bli tillgänglig längre fram.

För vissa prenumerationer, ja.

 

Flera funktioner och tjänster som erbjuds av Toyota kräver att du har en giltig betalningsmetod tillagd i din plånbok och att du registrerar dig för en plan som bäst passar dina behov. Dessutom är vissa prenumerationer gratis under en begränsad tidsperiod när du köper ditt fordon, men kommer att kräva betalning efter att gratisperioden är slut.

Du kan betala med en av de betalningsmetoder som lagts till i din plånbok. Från och med nu accepteras endast Visa- och Mastercard-kreditkort.

Kontrollera varaktigheten för din prenumerations kostnadsfria provperiod. De betalda alternativen inkluderar månadsvis, årsvis eller vart fjärde år.

Din betalning beror på vilken tjänst eller funktion du vill ha och om du väljer en månads-, års- eller var 4:e årstaxa. Kontrollera alla alternativ när du undersöker varje prenumeration individuellt.

 

Priset kan också variera beroende på land.

När du registrerar dig för en betald prenumeration får du en gratis provperiod på en månad, förutsatt att du anger en betalningsmetod. Detta erbjudande kan endast användas en gång per prenumerationspaket. Om du använder provperioden och sedan avbryter din prenumeration måste du betala från den första dagen nästa gång du registrerar dig. 

Prenumerationen kommer att vara aktiv till slutet av provperioden och kommer automatiskt att avbrytas den dagen. Du kommer inte att debiteras.

Provperioden på en månad kan endast användas en gång. Om du redan har utnyttjat en provperiod kommer du inte att vara berättigad till en annan. Om du aldrig har prenumererat tidigare men inte ser prova-på-alternativet kan du kontakta ditt lokala kundcenter för att få hjälp.

Ångerrätten på 14 dagar gäller och räknas från den dag du aktiverar ditt abonnemang. Om du är berättigad till en provperiod finns det inget att oroa sig för eftersom du har en månad på dig att avbryta utan några kostnader.

 

Efter att provperioden är slut och den första betalningen har behandlats gäller inte längre 14-dagars ångerrätt och ingen återbetalning är möjlig.

 

Om du inte är berättigad till provperioden och gör den första betalningen har du 14 dagar på dig att avbryta för att få full återbetalning. Din 14-dagars ångerrätt gäller endast en gång.

Om du är berättigad till provperioden kommer den första betalningen att ske exakt en månad efter aktiveringsdatumet.

 

För månatlig registrering debiteras du samma dag varje månad. Till exempel, om ditt aktiveringsdatum är den 10 januari, kommer din första betalning att ske den 10 februari, nästa den 10 mars och så vidare.

 

För årlig registrering kommer du att debiteras på samma datum varje år. Om ditt aktiveringsdatum till exempel är den 10 januari 2024 kommer din första betalning att ske den 10 februari 2024 och nästa den 10 februari 2025.

 

För den fyraåriga registreringen kommer du att debiteras på samma datum vart fjärde år. Om ditt aktiveringsdatum till exempel är den 10 januari 2024 kommer din första betalning att ske den 10 februari 2024 och nästa den 10 februari 2028.

 

Om du väljer att delta kan vi skicka meddelanden till dig före varje betalning för årlig och fyraårig registrering.

Vi behöver en faktureringsadress för din faktura, som ska skickas efter varje betalning eller återbetalning. När du lägger till ett nytt kort måste den faktureringsadress som är kopplad till detta meddelas. Den här adressen används av säkerhetsskäl (3DS-validering).

Ja, du kan säga upp dina prenumerationer när som helst.

Återbetalningspolicyn varierar från fall till fall. Om du vill veta mer om återbetalningar kan du läsa avsnittet Återbetalning. 

Nej, automatisk förnyelse är alltid standard.

Tyvärr är ditt abonnemang endast giltigt för det specifika fordon som du har prenumererat på.

Du kan aktivera ett abonnemang för ett fordon i taget. När en tjänst har aktiverats från Connected Services Center kommer den att gälla för den bil som för närvarande är vald i "Mitt garage".

Nej, det kan bara finnas en huvudanvändare och därmed en abonnent av tjänster per fordon. Prenumerationer kan inte delas med andra.

Den tidigare ägaren måste ta bort fordonet från sitt konto för att den nya ägaren ska kunna prenumerera på tjänster för fordonet. Om detta inte är möjligt kan den nya ägaren kontakta återförsäljaren, som kan hjälpa till att säga upp den tidigare användarens prenumerationer.

Kontakta ditt lokala kundcenter för att få hjälp.

För att prenumerera på en ansluten tjänst i MyToyota-appen, följ stegen nedan:

 

1.     Gå till Connected Services Center och välj den tjänst du är intresserad av

2.     Välj din prenumerationsplan - månadsvis, årligen eller vart 4:e år

3.     Fortsätt till kassan och ange din faktureringsadress och betalningsinformation. Du behöver en faktureringsadress och en giltig betalningsmetod i din plånbok

4.     Granska ditt köp i Sammanfattning och aktivera tjänsten om du är redo

 

Om du är berättigad till en provperiod kommer du inte att debiteras ännu, men du kommer att kunna se förfallodatumet för din första betalning. Om du redan har använt en provperiod debiteras du nu och en faktura skickas till din e-post.

Inte utan att först avbryta en befintlig plan. När du har avslutat den aktuella prenumerationen kan du välja en annan registreringstyp.

Du kan uppdatera din betalningsmetod genom att lägga till ett nytt kreditkort i din plånbok och ställa in det som primärt kort. På så sätt kommer dina prenumerationer att debiteras det nya kortet.

Ja, din betalningsmetod kan användas för att betala för flera abonnemang i flera fordon.

Fordonets behörighet beror på flera faktorer, t.ex. fordonsmodell, multimediaenhet, konto, land och inköpsdatum. 

Ett påminnelsemail skickas till dig några dagar innan din prenumerationsperiod löper ut och uppmanar dig att uppdatera din betalningsinformation för förnyelse. Om du vill avsluta prenumerationen måste du säga upp den innan prenumerationens slutdatum.

Abonnemanget kan sägas upp genom att gå till Connected Service Center i MyToyota-appen och välja den tjänst som du vill avsluta. Vid problem med appen kan kunden när som helst kontakta oss direkt för ytterligare support.

Abonnemangen kan ses genom att gå till Connected Service Center i MyToyota-appen.

Betalningar och fakturor

Nej, du behöver bara godkänna prenumerationsbetalningar en gång i kassan. Betalningar kommer då att samlas in automatiskt.

Dina fakturor hittar du i din e-post. Om du har tappat bort dem, vänligen kontakta ditt lokala kundcenter för att begära ett nytt exemplar.

Om du har tappat bort dina fakturor, vänligen kontakta ditt lokala kundcenter för att få nya kopior. Du kan också hitta alla dina fakturor i din e-post.

I händelse av att en betalning misslyckas kommer vi omedelbart att meddela dig och göra ett andra försök följande dag. Om betalningen fortfarande misslyckas kommer vi att göra ett sista försök dagen efter. Om dessa försök misslyckas kommer prenumerationen automatiskt att avbrytas och du kommer att få ett meddelande om avbokningen.

MyToyota-appen kommer att meddela dig när ditt nuvarande kort går ut. Du måste lägga till ett nytt kort innan det primära går ut, eftersom om du inte gör det kan det leda till att betalningen misslyckas.

Betalningen av din kreditkortsräkning är ett avtal mellan dig och kortutgivaren. Så länge betalningen är godkänd kommer din prenumeration att förbli aktiv.

Dubbelkolla ditt prenumerationspris och belopp. Om du märker några avvikelser, vänligen kontakta ditt lokala Toyota kundcenter.

Vi samlar alltid in betalningarna på förfallodagen. Om du märker att du inte har debiterats, kontrollera först att det inte är något problem med ditt kort. Kontrollera dessutom om du har fått något e-postmeddelande eller meddelanden om betalningsfel från oss. Om det inte finns några problem från din sida och du inte har fått något meddelande från oss kan det vara en fördröjning i våra system, i så fall kommer vi snart att försöka igen. Men om betalningen aldrig går igenom, vänligen kontakta ditt lokala kundcenter för ytterligare hjälp.

Kontakta din lokala kundtjänst.

Ja, om du får en återbetalning får du en faktura med information om återbetalningen.

Ja, en faktura kommer att skickas efter varje transaktion till den e-postadress som är kopplad till ditt MyToyota-konto.

Det beror på dina registreringsalternativ. Mer information finns i vanliga frågor och svar om prenumerationer.

Återbetalningar

Observera följande angående vår registrerings- och återbetalningspolicy:

  • För månatlig registrering finns det inga återbetalningar vid avbokning. Din prenumeration kommer dock inte att förnyas automatiskt i slutet av perioden.
  • För årlig eller 4-årig registrering är du berättigad till en proportionell återbetalning beräknad i månader.
  • Oavsett registreringstyp får du full återbetalning om du avbryter inom 14 dagar efter att du registrerat dig (och du inte har en provperiod).
  • Du är endast berättigad till en 14-dagars återbetalning en gång. För mer information, se våra användarvillkor.

Du får en proportionell återbetalning.

 

  • Exempel på ett årligt fall:

Provaktiveringen började den 10 januari, den första betalningen ska ske den 10 februari och avbokningen skedde den 30 maj. Därför har du använt tjänsten i mer än 3 månader, så vi kommer att betrakta det som 4 månader. Som ett resultat kommer du att återbetalas för de återstående 8 månaderna.

  • Exempel på ett 4-årigt fall:

Provaktiveringen började den 10/Jan/24, den första betalningen ska betalas den 10/Feb/24 och avbokningen skedde den 30/Maj/25.  Därför har du använt tjänsten i mer än 15 månader, så vi kommer att betrakta det som 16 månader. Som ett resultat kommer du att återbetalas för de återstående 32 månaderna.

Nej. På grund av europeiska bestämmelser (lagar mot penningtvätt) kan du endast få återbetalning på samma kort som du använde för den ursprungliga betalningen. Vi skickar alltid en begäran om återbetalning till det ursprungliga kortet. I de fall kortet kan vara spärrat, gått ut eller har ändrats ska din kortutgivare kunna återbetala pengarna till dig genom ett nytt kort eller direkt på ditt bankkonto. Toyota är inte inblandad i denna process. I undantagsfall när en återbetalning misslyckas kommer den utfärdande banken att meddela oss, och Toyota kommer att kontakta dig för att begära mer information så att återbetalningen kan behandlas.

Det kan ta upp till en vecka innan återbetalningarna visas på ditt kreditkortsutdrag eller bankkonto. Om du inte får din återbetalning efter denna tid, vänligen kontakta ditt lokala kundcenter.

Dubbelkolla användarvillkoren. Om du kan bekräfta att ett misstag har begåtts, vänligen kontakta ditt lokala kundcenter.

Du kommer att få en faktura med information om dina återbetalningar

Ja. Du kommer att få full återbetalning.

 

Ångerfristen på 14 dagar börjar från den dag då din prenumeration aktiveras, inte från den första betalningen.

 

Detta gäller endast när du inte är berättigad till provperioden på 1 månad och måste betala från dag ett. Observera att du endast kan få återbetalningen på 14 dagar en gång.

Om du är berättigad till en återbetalning kommer vi automatiskt att beräkna beloppet baserat på din användning och skicka en faktura med information om återbetalningssumman och när du kommer att få pengarna.

När du har avbrutit din prenumeration kommer vi omedelbart att begära att återbetalningen behandlas. På grund av handläggningstiden från kortutgivaren eller banken kan det dock ta några dagar innan det visas på ditt kreditkort eller kontoutdrag. Om du inte har fått det efter en vecka eller så, kontakta ditt lokala kundcenter.

Nej, vår återbetalningspolicy i användarvillkoren säger att du kommer att få hela det återbetalningsbara beloppet (inklusive avgifter/skatter).

Säkerhet och integritet

När du lägger till en ny betalningsmetod i MyToyota-appen överförs informationen direkt till vår partner som uppfyller kraven i PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). De kommer att ansvara för att dina uppgifter lagras på ett säkert sätt. Efter att ha lagrats kommer du bara att kunna se vissa detaljer om din betalningsmetod, till exempel de fyra sista siffrorna. Toyotas system och dess anställda/agenter har inte tillgång till den fullständiga informationen om betalningsmetoden och kan inte läsa den.

Ja, alla dina personuppgifter lagras och hanteras i enlighet med gällande integritetslagstiftning.

Våra databaser är krypterade och säkra, och alla våra system har mekanismer för åtkomstkontroll för att säkerställa skyddet av dina uppgifter. Dessutom krypteras dataöverföringen mellan våra system för att ge ett extra lager av säkerhet.

 

Vi behandlar betalningsrelaterade uppgifter i enlighet med Payment Card Industry Data Security Standard, som är en uppsättning riktlinjer som är utformade för att skydda kortinnehavarens information.

 

För personuppgifter följer vi de säkerhetsprinciper som beskrivs i EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) för att skydda dina personuppgifter och upprätthålla din integritet.

Ja. Toyota följer de strikta PCI-reglerna när de hanterar finansiell information.

Betalningsinformationen lagras på ett säkert sätt av vår PCI-kompatibla partner, Pay-D GmbH. De använder sig av underbiträden för att behandla transaktionerna. Inga andra partners eller enheter har tillgång till dina finansiella uppgifter. För mer information, se vårt integritetsmeddelande.

Meddelanden

För års- och 4-årsalternativ kommer du att få ett meddelande via e-post före den automatiska förnyelsen.

Vissa aviseringar kan anpassas, medan andra är obligatoriska (t.ex. misslyckade betalningar). Push-meddelanden kan när som helst inaktiveras från dina telefoninställningar.

Ja, du kommer att få aviseringar i appen och via e-post vid misslyckade betalningar.

Nej. För närvarande finns det inget sätt att inaktivera aviseringar. Den här funktionen kan dock läggas till i framtiden.

Alla typer, beroende på meddelandets typ och betydelse.

Kompatibilitet och enheter

Enhetskraven är desamma för appen.

För närvarande kan du inte överföra ett abonnemang från ett fordon till ett annat. Du måste först ta bort alla aktiva abonnemang från ett fordon, vilket också kommer att avbryta alla associerade abonnemang. Efter borttagningen kan du sedan lägga till ett nytt fordon och aktivera ett nytt abonnemang för det.

Logga bara in på ditt Toyota-konto på den nya telefonen. Du kommer då att kunna se och hantera dina befintliga prenumerationer normalt.

Om du bestämmer dig för att säga upp din betalda prenumeration kommer ett datum för inaktivering av tjänsten att fastställas, beroende på ditt prenumerationspaket. Beroende på det prenumererade paketet och tidpunkten för avbokning kan du också vara berättigad till återbetalning. För mer information, se användarvillkoren.

Alla prenumerationer, inklusive betalda prenumerationer, kommer att avbrytas när fordonet tas bort från appen.

Felsökning

Ja. Kontrollera informationen som du har fått från din återförsäljare. Dina lokala kundcenterkanaler bör vara tillgängliga där.

Det finns många möjliga orsaker till detta. Vi rekommenderar att du först kontrollerar att ditt nuvarande kort är giltigt och har tillräckligt med saldo. Om felet kvarstår, kontakta ditt lokala kundcenter.

Det kan finnas olika anledningar till att du har problem med tjänsten. Det kan bero på en fördröjning i prenumerationsaktiveringen eller så kan tjänsten du försöker komma åt vara tillfälligt otillgänglig eller genomgå underhåll. Om du har problem rekommenderar vi att du kontaktar ditt lokala kundcenter.