Vanliga frågor – Betalda prenumerationer
Plånbok
Process för prenumeration
För vissa prenumerationer, ja.
Flera funktioner och tjänster som erbjuds av Toyota kräver att du har en giltig betalningsmetod tillagd i din plånbok och att du registrerar dig för en plan som bäst passar dina behov. Dessutom är vissa prenumerationer gratis under en begränsad tidsperiod när du köper ditt fordon, men kommer att kräva betalning efter att gratisperioden är slut.
Din betalning beror på vilken tjänst eller funktion du vill ha och om du väljer en månads-, års- eller var 4:e årstaxa. Kontrollera alla alternativ när du undersöker varje prenumeration individuellt.
Priset kan också variera beroende på land.
Prenumerationen kommer att vara aktiv till slutet av provperioden och kommer automatiskt att avbrytas den dagen. Du kommer inte att debiteras.
Ångerrätten på 14 dagar gäller och räknas från den dag du aktiverar ditt abonnemang. Om du är berättigad till en provperiod finns det inget att oroa sig för eftersom du har en månad på dig att avbryta utan några kostnader.
Efter att provperioden är slut och den första betalningen har behandlats gäller inte längre 14-dagars ångerrätt och ingen återbetalning är möjlig.
Om du inte är berättigad till provperioden och gör den första betalningen har du 14 dagar på dig att avbryta för att få full återbetalning. Din 14-dagars ångerrätt gäller endast en gång.
Om du är berättigad till provperioden kommer den första betalningen att ske exakt en månad efter aktiveringsdatumet.
För månatlig registrering debiteras du samma dag varje månad. Till exempel, om ditt aktiveringsdatum är den 10 januari, kommer din första betalning att ske den 10 februari, nästa den 10 mars och så vidare.
För årlig registrering kommer du att debiteras på samma datum varje år. Om ditt aktiveringsdatum till exempel är den 10 januari 2024 kommer din första betalning att ske den 10 februari 2024 och nästa den 10 februari 2025.
För den fyraåriga registreringen kommer du att debiteras på samma datum vart fjärde år. Om ditt aktiveringsdatum till exempel är den 10 januari 2024 kommer din första betalning att ske den 10 februari 2024 och nästa den 10 februari 2028.
Om du väljer att delta kan vi skicka meddelanden till dig före varje betalning för årlig och fyraårig registrering.
För att prenumerera på en ansluten tjänst i MyToyota-appen, följ stegen nedan:
1. Gå till Connected Services Center och välj den tjänst du är intresserad av
2. Välj din prenumerationsplan - månadsvis, årligen eller vart 4:e år
3. Fortsätt till kassan och ange din faktureringsadress och betalningsinformation. Du behöver en faktureringsadress och en giltig betalningsmetod i din plånbok
4. Granska ditt köp i Sammanfattning och aktivera tjänsten om du är redo
Om du är berättigad till en provperiod kommer du inte att debiteras ännu, men du kommer att kunna se förfallodatumet för din första betalning. Om du redan har använt en provperiod debiteras du nu och en faktura skickas till din e-post.
Betalningar och fakturor
Vi samlar alltid in betalningarna på förfallodagen. Om du märker att du inte har debiterats, kontrollera först att det inte är något problem med ditt kort. Kontrollera dessutom om du har fått något e-postmeddelande eller meddelanden om betalningsfel från oss. Om det inte finns några problem från din sida och du inte har fått något meddelande från oss kan det vara en fördröjning i våra system, i så fall kommer vi snart att försöka igen. Men om betalningen aldrig går igenom, vänligen kontakta ditt lokala kundcenter för ytterligare hjälp.
Återbetalningar
Observera följande angående vår registrerings- och återbetalningspolicy:
- För månatlig registrering finns det inga återbetalningar vid avbokning. Din prenumeration kommer dock inte att förnyas automatiskt i slutet av perioden.
- För årlig eller 4-årig registrering är du berättigad till en proportionell återbetalning beräknad i månader.
- Oavsett registreringstyp får du full återbetalning om du avbryter inom 14 dagar efter att du registrerat dig (och du inte har en provperiod).
- Du är endast berättigad till en 14-dagars återbetalning en gång. För mer information, se våra användarvillkor.
Du får en proportionell återbetalning.
- Exempel på ett årligt fall:
Provaktiveringen började den 10 januari, den första betalningen ska ske den 10 februari och avbokningen skedde den 30 maj. Därför har du använt tjänsten i mer än 3 månader, så vi kommer att betrakta det som 4 månader. Som ett resultat kommer du att återbetalas för de återstående 8 månaderna.
- Exempel på ett 4-årigt fall:
Provaktiveringen började den 10/Jan/24, den första betalningen ska betalas den 10/Feb/24 och avbokningen skedde den 30/Maj/25. Därför har du använt tjänsten i mer än 15 månader, så vi kommer att betrakta det som 16 månader. Som ett resultat kommer du att återbetalas för de återstående 32 månaderna.
Ja. Du kommer att få full återbetalning.
Ångerfristen på 14 dagar börjar från den dag då din prenumeration aktiveras, inte från den första betalningen.
Detta gäller endast när du inte är berättigad till provperioden på 1 månad och måste betala från dag ett. Observera att du endast kan få återbetalningen på 14 dagar en gång.
Säkerhet och integritet
Våra databaser är krypterade och säkra, och alla våra system har mekanismer för åtkomstkontroll för att säkerställa skyddet av dina uppgifter. Dessutom krypteras dataöverföringen mellan våra system för att ge ett extra lager av säkerhet.
Vi behandlar betalningsrelaterade uppgifter i enlighet med Payment Card Industry Data Security Standard, som är en uppsättning riktlinjer som är utformade för att skydda kortinnehavarens information.
För personuppgifter följer vi de säkerhetsprinciper som beskrivs i EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) för att skydda dina personuppgifter och upprätthålla din integritet.