Hoppa till huvudinnehåll (Tryck på Enter)

Mer information om MyToyota-appens funktioner

ALLMÄN ANSVARSFRISKRIVNING
Funktioner, tillgänglighet och längd på provperioder för Uppkopplade Tjänster kan variera mellan modeller, utrustningsnivåer och länder.

Tillgängligheten av dessa funktioner beror också på den uppkopplade fordonsenhet som din bil är utrustad med. Kontakta din lokala Toyota-återförsäljare för mer information.

STANDARDTJÄNSTER
Detta paket gör det möjligt för användare att dra nytta av de uppkopplade tjänster som MyToyota-appen erbjuder.

Toyota tillhandahåller Standardtjänster med en provperiod som börjar från bilens garantidatum. För att börja använda uppkopplingen måste användaren ladda ner MyToyota-appen och acceptera användarvillkoren, bekräfta integritetsmeddelandet och aktivera standardtjänsterna.

Paketet inkluderar:

  • Köranalyser, Hybrid Coaching och EV Coaching
  • Bränslenivå
  • Hitta min bil (lokalisera parkerat fordon på en karta)
  • Varningslampor (avisering i app och push-notiser)
  • Service och underhåll (reglage för onlinebokning av service)
  • Fordonsstatus
  • Påminnelse om passagerare i baksätet
  • Hantering av EV-batteri
  • Publik laddning (POI-information – sök laddstation)
  • Toyota HomeCharge
  • Automatisk kraschavisering (ENDAST i länder där denna funktion har lanserats)

 

FJÄRRSTYRDA TJÄNSTER
Detta paket är tillgängligt för användare med fordon som har fjärrfunktioner och har en provperiod som startar från garantidatumet eller vid betalning. Användare kan endast dra nytta av detta paket efter att ha aktiverat standardtjänsterna. De fjärrstyrda tjänster som MyToyota-appen för närvarande erbjuder är:

  • Låsa / låsa upp dörrar
  • Varningsblinkers
  • Avancerade kontroller
  • Grundläggande eller fullständig klimatkontroll

 

SMARTA TJÄNSTER
Smarta tjänster gör det möjligt för Toyota Smart Connect-användare att förbättra sin upplevelse i bilen genom att använda funktionerna Molnbaserad Navigation och Röstassistent. Vid prenumeration får användaren tillgång till:

  • Molnbaserad Navigation: En molnuppdaterad multimediakarta i bilen som ger aktuell trafikinformation och information om intressanta platser (POI).
  • Röstassistent: En röststyrd assistent i bilen som aktiveras genom att säga ”Hej Toyota”.

 

SMART DIGITAL NYCKEL
Den smarta digitala nyckeln gör det möjligt att använda din smartphone för att låsa, låsa upp och starta bilen. Rör helt enkelt vid dörrhandtaget eller använd appen för att öppna eller stänga bilen. Du kan även dela din smarta digitala nyckel på distans med upp till fyra extra användare för smidig bildelning.
 

Beskrivningar av funktionerna

KÖRANALYS
Via MyToyota-appen kan du ta del av loggar över din körstil och ditt körbeteende baserat på geolokaliseringsdata, gyro- och G-sensorer, körsträcka samt bränsle-/förbrukningsdata. Dessa loggar är tillgängliga per resa. I köranalysen kan du se händelser som kraftig inbromsning, kraftig acceleration och konstant hastighet, tillsammans med tid och plats för händelsen.

HYBRID COACHING
Denna tjänst gör det möjligt att via MyToyota-appen ta del av loggar över din hybridkörning baserat på viktiga hybridindikatorer (EV-tid och hybridpoäng).

Dessa loggar är tillgängliga per resa. Varje resa visas på en karta som markerar din EV-körning samt händelser (acceleration, inbromsning och konstant hastighet) som kopplas till kontextbaserad coachning för att hjälpa dig att minska bränsleförbrukningen. Du kan även se din samlade data och enkelt följa utvecklingen av din hybridkörning över tid.

EV COACHING
Lär dig hur du får ut mesta möjliga av din elbil genom coachningstips om hur du kan köra mjukare och effektivare, så att du kan förlänga bilens räckvidd ytterligare.

HITTA MIN BIL
Via MyToyota-appen kan du se den senaste positionen för din bil. Positionen hämtas baserat på den senaste geolokaliseringspunkten som mottagits från bilen vid det tillfälle då tändningen stängdes av.

Du kan navigera till bilen med hjälp av andra kart-/navigationsappar (till exempel Apple Maps, Google Maps, etc.) eller dela bilens position via meddelandeappar eller e-post.

MINA DESTINATIONER & SKICKA TILL BIL
För berättigade modeller som är utrustade med Toyota Smart Connect-multimediasystem kan du skapa din resa i MyToyota-appen och sedan skicka den till bilens navigationssystem. Du kan ställa in hem- och arbetsadress samt andra ”favorit”-destinationer via MyToyota-appen.

Observera: För att ta emot destinationen måste ”Smarta Tjänster” vara aktiverat i prenumerationscentret i MyToyota-appen. Ytterligare information om anslutning och användning av navigationsenheten i bilen finns i fordonets instruktionsbok.

FORDONSSTATUS
Denna funktion visar status för fordonets dörrar, fönster, taklucka, bagageutrymme och belysning, samt om den smarta nyckeln har lämnats kvar i bilen.

Du kan få en push-notis upp till 4 minuter efter att tändningen har stängts av. Detta är för att informera dig om något avviker från det normala gällande bilens status (push-notisfunktionen måste vara aktiverad både i din smartphones inställningar och i appens notisinställningar). Du kan få en eller flera av följande aviseringar:

  • Fönster öppna (ett eller flera fönster är öppna)
  • Dörrar olåsta eller öppna (om någon av dörrarna är olåst eller öppen)
  • Taklucka öppen (om takluckan är öppen)
  • Lampor på (om strålkastare eller bakljus fortfarande är tända)
  • Påminnelse om passagerare i baksätet (om öppning av bakdörr inte har upptäckts efter att motorn stängts av)
     

SERVICE OCH UNDERHÅLL
Baserat på din bils körsträckedata visar vi en timer (även kallad reglage) i MyToyota-appen som anger när nästa service ska utföras. Du kommer att kunna kontrollera din servicehistorik och boka en tid hos din återförsäljare. Vi rekommenderar att du anger din föredragna återförsäljare i ditt MyToyota-konto.

Du är själv ansvarig för att underhålla och serva din bil vid de intervaller som krävs. Att vi tillhandahåller denna tjänst befriar dig inte från det ansvaret.
 

VARNINGSLAMPOR
MyToyota-appen kan avisera dig om vissa varningssignaler som visats i din bil. Dessa varningssignaler speglar, men ersätter inte, de varningslampor som visas i bilens instrumentpanel/combimeter. Du som förare är alltid ansvarig för att agera utifrån varningslamporna i din bil. Om du samtycker till det, kommer dessa varningssignaler att vidarebefordras till Toyota-nätverket för att ge dig support och hjälpa dig om en reparation behövs.

Genom att ge samtycke till Toyota och MyToyota-appen får du möjlighet att välja om du vill bli kontaktad eller inte. Observera att Toyota och Toyota-nätverket inte garanterar att du kontaktas proaktivt vid en varningslampa, eftersom denna tjänst i hög grad beror på din region, tillgänglighet och täckning. Vid en varningssignal ska du alltid följa instruktionerna i instruktionsboken för specifik vägledning.
 

AUTOMATIC CRASH NOTIFICATION (ACN)
Denna funktion använder avancerade sensorer som känner av kraftiga kollisioner. Toyota Motor Europe meddelas om en kollision överstiger en fördefinierad allvarlighetsnivå.

Vid en olycka kan viktig information om kraschen delas med ditt lokala Toyota-nätverk, som kan kontakta dig proaktivt för att erbjuda support beroende på kollisionens allvar och lokala riktlinjer. Toyota-nätverket (NMSC eller återförsäljare) använder kontaktuppgifterna från ditt MyToyota-konto och kan vid behov även kontakta dina angivna nödkontakter i MyToyota-appen. Du och dina kontakter kan alltid välja att tacka ja eller nej till hjälp.

Du kan enkelt komma åt en fullständig logg över registrerade incidenter i appen, inklusive plats och allvarlighetsgrad. Du kan också ladda upp egna anteckningar och foton för referens eller dela dem via e-post.

Observera att även om vi strävar efter att öka din säkerhet, kan vi inte garantera tillgängligheten eller kvaliteten på räddningstjänster. Varken Toyota eller återförsäljaren ansvarar för förseningar, fel eller underlåtenhet att kontakta räddningstjänsten.

Om du inaktiverar delning av din bils geolokaliseringsdata kan vi inte lokalisera bilen vid en kollision.

Var medveten om att den obligatoriska nödsamtalsfunktionen aktiveras under vissa omständigheter.

Observera att ditt fordon automatiskt kommer att kontakta räddningstjänsten i det land där det befinner sig om en kollision inträffar som utlöser krockkudden.

Detta regleras av EU-förordningen om ”eCall” (Förordning (EU) 2015/758 från Europaparlamentet och rådet av den 29 april 2015), så som den införts i brittisk lagstiftning genom European Union (Withdrawal) Act 2018, eller annan förordning eller motsvarande som ändrar, ersätter eller förlänger denna förordning, inklusive eventuella riktlinjer som utfärdats av Europeiska kommissionen.


FJÄRRSTYRD KLIMATKONTROLL

Beroende på vilken uppkopplad fordonsenhet din Toyota är utrustad med kan du via MyToyota-appen förvärma eller förkyla bilen på distans. Beroende på bilmodell kan du även ställa in önskad temperatur på distans, starta avfrostaren för fram- eller bakrutan samt schemalägga en eller flera tider för uppvärmning eller nedkylning av bilen.

Förutsättningar:

När du använder fjärrkontrolltjänsterna, säkerställ att:

  • Fordonet är helt stillastående och att du har kontrollerat att omgivningen runt fordonet är säker. Kontrollera att det inte finns människor eller djur i bilen.
  • Systemet inte används om motorhuven är öppen eller när bilen är parkerad inomhus utan ventilation.
  • Tjänsten endast används vid behov. Visa hänsyn till miljön och minimera onödigt buller eller luftföroreningar.


Villkor:

  • Dörrar låsta
  • Motorhuv stängd
  • Fönster stängda
  • Nyckel inte upptäckt i bilen
  • Automatväxellåda (inklusive steglös växellåda, CVT)
  • Start-/stoppknapp
  • Automatisk luftkonditionering
  • Start- och stoppsystem (stänger automatiskt av och startar om förbränningsmotorn vid trafikstopp eller rödljus)

 

Ansvarsfriskrivningar:

  • Om fordonet är utrustat med en eftermarknadsinstallerad fjärrstarspärr (remote immobiliser) startar inte motorn och därmed fungerar inte fjärrstyrd luftkonditionering.
  • Om fordonet har stått oanvänt i mer än 9 dagar kan användaren behöva starta bilen manuellt inifrån. Fordonets system går automatiskt in i viloläge för att skydda 12V-batteriet.
  • Fjärrklimatfunktionen startar inte vid temperaturer under –10 °C på helelektriska fordon och vissa laddhybrider.
  • Fjärrklimat på laddhybrider startar inte om batterinivån är under 30 % (säkerhetsåtgärd).
  • Fjärrklimat på helelektriska fordon startar inte om batterinivån är under 20 % (säkerhetsåtgärd).
  • Fjärrklimat körs i 20 minuter mellan varje tändningscykel (AV och PÅ). Respektera alltid lokala och nationella lagar som kan begränsa användningen av dessa tjänster i ditt område (till exempel i vissa kommuner och naturreservat).

 

FJÄRRLÅS / LÅS UPP
Denna funktion gör det möjligt att låsa eller låsa upp ditt fordon på distans via MyToyota-appen med bara några få klick.

Observera att du inte kan låsa eller låsa upp bilen om:

  • Någon av dörrarna är öppen
  • Den fysiska nyckeln eller mobiltelefonen (vid aktiverad Smart Digital Nyckel) finns i bilen
  • Billarmet är aktiverat
  • Bilen har låsts med nyckel

I samtliga dessa fall kommer ett försök att låsa upp dörrarna att misslyckas och ett felmeddelande visas.

När du använder låsfunktionen, säkerställ att inga barn, utsatta personer eller husdjur lämnas ensamma i bilen. Detta kan leda till värmeslag, uttorkning eller nedkylning, vilket kan orsaka dödsfall eller allvarlig skada.

Toyota tar inget ansvar för materiella förluster, skador eller olyckor som inträffar när fordonet är låst. Användaren bär allt ansvar och alla risker vid låsning av fordonet.

När du använder upplåsningsfunktionen, var medveten om att detta potentiellt kan leda till obehörig åtkomst till fordonet. Toyota tar inget ansvar för materiella förluster, skador eller olyckor som inträffar när fordonet är olåst. Användaren bär allt ansvar och alla risker vid upplåsning av fordonet.

 

VARNINGSBLINKERS
Med varningsljusfunktionen kan du enkelt lokalisera ditt fordon på distans i en full parkeringsplats. Varningsblinkers aktiveras i 60 sekunder. Efter 60 sekunder kan du starta dem igen.

AVANCERADE KONTROLLER
Du kan på distans styra vissa utökade funktioner i fordonet. Dessa kan inkludera stängning av fönster, tuta, summer, bagageutrymme och strålkastare.

Respektera alltid lokala och nationella lagar som kan begränsa användningen av dessa tjänster i ditt område (till exempel vissa kommuner och naturreservat).

BATTERIHANTERING
Beroende på vilken uppkopplad fordonsenhet din elbil eller laddhybrid är utrustad med kan Batterihantering vara tillgänglig. Du kan då få tillgång till detaljerad information om laddningsstatus – med batterinivå i procent, räckvidd på enbart batteri eller i kombination med bränsle, och om luftkonditioneringen är på eller av.

För laddhybrider visas även minsta batterinivå för att köra enbart på el. I appen visas återstående räckvidd i kilometer (km), men detta kan skilja sig från vad som visas i bilen. Kontrollera alltid batteriindikatorn i bilens instrumentpanel.

HOMECHARGE
Med HomeCharge kan du bekvämt schemalägga start och/eller stopp av laddningen, till exempel för att utnyttja lägre elpris under lågtrafik eller när inga andra elapparater används samtidigt i hemmet. Du kan ställa in en enda tid som upprepas varje dag eller välja flera tider på olika dagar.

TOYOTA CHARGING NETWORK
Toyota Charging Network ger dig tillgång till ett av de största paneuropeiska laddnäten. Du kan söka efter laddstationer och se detaljer om varje station, såsom realtidsinformation om tillgänglighet, pris, laddhastighet och kontakttyper.

Vid prenumeration kan du låsa upp en laddstation med appen eller RFID-kortet och starta en laddsession. Du får en månadsfaktura för alla laddningar i slutet av varje månad.

Toyota Charging Network tillhandahålls i samarbete med våra tekniska partner (”DCS”) och omfattas av ytterligare villkor och integritetsmeddelande, som finns på https://www.toyota-charging-network.eu/.

För detta ändamål kommer dina personuppgifter att överföras till partnern för behandling. Listan och detaljerna över dessa uppgifter finns i de ovan nämnda dokumenten.
 

ANSLUTNA FÖRSÄKRINGSTJÄNSTER
Usage Based Insurance (UBI), Full Hybrid Insurance (FHI) och PHEV-försäkringar är uppkopplade fordonsförsäkringsprodukter som erbjuds av Toyota Insurance Services.

Toyota Insurance Services uppkopplade försäkringar är innovativa tjänster kopplade till fordonets uppkoppling, där försäkringspremier baseras på realtidsdata om körning som genereras av föraren.

  • Usage Based Insurance ger kontinuerlig återkoppling om förarens individuella körbeteende, baserat på fyra kriterier (inbromsning, acceleration, kurvtagning och hastighetsöverträdelser).
  • Full Hybrid Insurance är särskilt anpassad för hybridförare och belönar säker körning i EV-läge (elbilsdrift).
  • PHEV-försäkring är utformad för förare av laddhybridfordon och belönar dem för att de utnyttjar sin PHEV maximalt genom att uppmuntra frekvent laddning för att maximera antalet körda elkilometer.


När du registrerar dig för en uppkopplad försäkringstjänst är det viktigt att notera att UBI-, FHI- och PHEV-försäkringar är separata produkter från MyToyota-appen. Prenumeration på en uppkopplad försäkringstjänst är endast möjlig via en utvald försäkringsgivare, genom Toyota Insurance Services som mellanhand, och kan omfattas av särskilda villkor som accepteras vid tecknandet.

När du tecknar ett UBI-, FHI- eller PHEV-avtal överförs nödvändig kördata till försäkringsgivaren, som är personuppgiftsansvarig, för att uppfylla avtalet.

Genom att teckna ett UBI-, FHI- eller PHEV-försäkringsavtal kopplas den uppkopplade försäkringstjänsten till MyToyota-appen. Som resultat kan du följa din reseanalys, ditt individuella körpoäng och din andel körning i EV-läge.

Funktionen för visualisering av försäkringspoäng är en fristående funktion som är helt valfri och kan användas utan MyToyota-appen eller ett MyToyota-konto. Du kan när som helst fritt välja att aktivera eller avaktivera denna funktion i MyToyota-appen, utan att detta påverkar ditt körpoäng eller försäkringsavtal.

För mer information, besök https://www.toyota-europe.com/brands-and-services/toyota-insurance-services

VEHICLE ORDER TRACKER (VOT)
Följ den senaste statusen för din nybeställda bil och håll dig uppdaterad om leveransen hos din lokala Toyota-återförsäljare.

MULTIMEDIARELATERADE FUNKTIONER

MOLNBASERAD NAVIGATION

  • Väghändelser: Händelser eller situationer som kan påverka trafikflödet.
  • Onlinetrafikinformation: Realtidsuppdateringar av trafikflödet med markering av vägar med köer.
  • Onlinesökning (POI): Sök efter intressanta platser (Point of Interest).
  • Sökning efter parkering utanför gatan: Sök efter parkeringsplats utanför allmän väg (flerplansparkering).
  • Fast hastighetskamera: En hastighetskamera som är permanent installerad på en specifik plats.
  • Mobil hastighetskamera: Hastighetskameror som inte är permanent installerade på en specifik plats.
  • Motorvägsskyltar: Visas på multimediasystemets navigationskarta.
  • Väderinformation: Realtidsväder på fordonets plats inklusive vädervarningar.
  • Lågutsläppszon (LEZ): Notiser till användaren vid in- eller utpassering av en LEZ.
  • Smart parkering (off street + on street): Information om den uppskattade realtidschansen att hitta ledig parkering.
  • Smart tankning: Information om öppettider och priser på bensinstationer.
  • EV-laddning: Onlinesökning efter laddstationer.


För elbilar:

  • POI-detaljer för laddstationer (antal kontakter, effekt, öppettider, tillgänglighetsstatus)
  • EV-räckvidd på kartan
  • Förslag på laddning vid låg räckvidd
  • EV-ruttplanering

För laddhybrider (PHEV):

  • Onlinesökning efter laddstationer
  • POI-detaljer för laddstationer (antal kontakter, effekt, öppettider, tillgänglighetsstatus)


EV-ruttplanering (EV)
: Lägger automatiskt till laddstationer i din rutt baserat på batterinivån vid resans start.
Dynamisk EV-ruttplanering: Lägger automatiskt till laddstationer i din rutt baserat på batterinivån vid resans start och uppdaterar kontinuerligt längs vägen.

RÖSTASSISTENT
Röstassistenten är en röststyrd assistent i bilen som aktiveras genom att säga ”Hej Toyota”.

  • Röstassistent (VA): Svarar på kommandon relaterade till navigation, telefon och media (”Hej Toyota, hitta den högst rankade restaurangen, slå på radion…”).
  • Röstassistentens fordonskommandon: Svarar på fordonsrelaterade kommandon (”Hej Toyota, öppna fönstret”).