Helt nya Toyota Prius Plug-in Hybrid

Hybridbilen som kör längre på enbart el

Snart fem år efter att Toyota presenterade sin första revolutionerande laddhybrid är det nu dags för helt nya Prius Plug-in Hybrid att ännu en gång omdefiniera upplevelsen av en Plug-in hybrid. Häng med och upptäck vad det är som gör eldriften i vår nya laddhybrid så speciell!

/
 

Precis som alla Toyotas fullhybrider kan Prius Plug-In köras antingen på bensinmotorn eller elmotorn, eller i samverkan, och rörelseenergin som genereras när du bromsar återvinns och lagras i batteriet som elektrisk energi.
 
Laddhybriden bygger på samma koncept som den senaste generationen av Prius Hybrid med det helt nyutvecklade fullhybridsystemet och en mer dynamisk körupplevelse. Fördelen med Prius Plug-In jämfört med en vanlig hybrid är att du kan köra betydligt längre sträckor på enbart el tack vare laddhybridens förbättrade batterikapacitet.

Snabbare och längre på enbart el

Föreställ dig att kunna susa fram i motorvägsfart eller köra upp till fem mil* utan att använda en droppe bensin. Nu är det verklighet tack vare den nya effektiva versionen av Prius Plug-in Hybrid.

Litiumjonbatteriets utökade kapacitet (dubbel kapacitet jämfört med första generationen) ger vår nya laddhybrid både snabbare acceleration och längre körtid med eldrift. Det betyder fler tysta och utsläppsfria mil och färre besök på bensinmacken.

När du passerat bilens elektriska räckvidd på upp till fem mil* tar fullhybridsystemet vid med en beräknad blandad bränsleförbrukning på endast 1,0 liter/100 km*, vilket betyder färre tankningar och en genomsnittlig utsläppsnivå på exceptionellt låga 22 g koldioxid per km*.

Laddhybriden har Toyotas första drivlina med dubbla elmotorer och dubbla generatorer vilket gör Prius Plug-In mindre beroende av sin bensinmotor än föregående generation. Det gäller även vid kraftigare acceleration och när du använder bilens värmesystem på vintern vars klimatanläggning har världens första gas-injicerande värmepump.

 
/
 
/
Nya Prius Plug-in utnyttjar solens energi

Redan första generationen av Prius Plug-In utnyttjade ett soldrivet ventilationssystem. Med lanseringen av nya Prius Plug-In tar Toyota utvecklingen ett steg vidare och solpanelstaket får sin världsdebut. Systemet förbättrar bränsleeffektiviteten hos Prius Plug-In ytterligare, dessutom är det en vink mot en framtid när bilar måste kunna producera sin egen energi.

Solpanelstaket, som är en egen utrustningsnivå, innebär två tydliga fördelar som du kan ha nytta av varje dag. Dels förser det elektronik i kupén med ström medan du kör och dels ger det batteriet laddning när bilen är parkerad – något som dagligen kan ge dig upp till 5 km* extra körsträcka på enbart el beroende på körsätt och vart bilen körs (fler soltimmar och kraftigare sol ger mer laddning).

/
/
Teknik som gör skillnad

Väl på plats bakom ratten i Prius Plug-in Hybrid hittar du i mittkonsolen den trådlösa telefonladdaren där du enkelt placerar din kompatibla smartphone utan att behöva tänka på någon laddkabel. Genom Head-up Display projiceras färdinformation direkt på vindrutan utan att du behöver ta ögonen från vägen för att se t.ex. bilens hastighet. Navigationssystemet Toyota Touch 2 & GO, som är standard, hjälper dig att hitta till din destination när du så önskar.

Prius-Plug-In är också standardutrustad med Toyota Safety Sense, ett avancerat system av säkerhetslösningar som bl.a. inkluderar den senaste generationens aktiva farthållare (ACC) som inte bara anpassar bilens fart till trafikrytmen, utan som också kan stanna bilen helt och hållet om bilen framför plötsligt stannar.

Andra funktioner som ingår i Toyota Safety Sense är aktivt krockskyddssystem med fotgängardetektion (PCS) och autobroms (AEB), körfilsvarning (LDA) med styrningskontroll och automatiskt helljus (AHB).

Prius Plug-In är standardutrustad med energibesparande Matrix LED-strålkastare med fartanpassad strålkastarteknik som automatiskt justerar både intensitet, bredd, vinkel och djup på strålkastarljuset för bästa ljusbild. Med hjälp av en kamera identifierar bilen själv såväl strålkastarljuset från mötande trafik som bakljusen hos framförvarande bilar och anpassar strålkastarljuset för att inte blända bilisterna framför dig. Tekniken anpassar också ljusbilden och sprider ljuset t ex när du kör genom kurvor för att få bästa sikt.

På vissa utrustningsnivåer finns också ytterligare smarta lösningar i form av döda vinkelvarnare (BSM), varning för bakomvarande trafik när du backar (RCTA) och intelligent parkeringshjälp (S-IPA) som med hjälp av en rad sensorer identifierar parkeringsytor och styr din bil in och ut ur parkeringsfickor vid såväl parallellparkering som tvärställd parkering, allt för din bekvämlighet.

/
/
Elektrifierad körupplevelse, atletisk design.

Liksom senaste generationens Prius är nya Prius Plug-in byggd enligt Toyota New Global Architecture (TNGA). TNGA-plattformen innebär konkret en lägre tyngdpunkt och körposition som tillsammans med en förbättrad hjulupphängning ger föraren en komfortabel och inspirerande körupplevelse. TNGA-plattformen bidrar också till nya laddhybridens distinkta och särpräglade utseende. De aerodynamiska linjerna med bl.a. den välvda bakrutan ger bilen den extremt låga luftmotståndskoefficienten 0,25.

När nya Prius laddhybrid börjar säljas i Europa under våren 2017 markerar den ännu en milstolpe i Toyotas hybridhistoria. Sedan första generationen Prius introducerades 1997 har Toyota sålt över nio miljoner hybridbilar över hela världen och därigenom minskat utsläppen av koldioxid med 67 miljoner ton.

Med nya version av Prius laddhybrid består nu Toyotas hybridbilsfamilj av inte mindre åtta olika modeller som alla är med på den resa Toyota nyligen påbörjat med målet att till år 2050 ha minskat koldioxidutsläppen från våra bilar med 90 procent jämfört med nivån vi hade år 2010.

För att nå detta mål kommer vi att göra våra konventionellt drivna bilar ännu mer bränsleeffektiva samt fortsätta vår utveckling mot nästa generations bilar med låga eller inga utsläpp alls, inkluderande hybrider, laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar.

*Med förbehåll för att slutgiltiga uppgifter ej är fastställda.

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >