Provkör en Toyota Bygg din Toyota Hitta närmaste återförsäljare Boka service Min Toyota

Historien om Celica

En tillbakablick på vår sportbilsstjärna

Ibland lanseras en ny bilmodell som inte liknar någon annan. Året var 1970 och bilen på allas läppar hette Toyota Celica.

Med ett namn som härrör från det latinska ordet för "himmelsk" var Toyota Celica förutbestämd att bli en stjärna på bilhimlen. Men få anade att stjärnan skulle fortsätta att lysa i 35 år, överleva hela sju olika generationer och bli en sådan formidabel världssuccé.

"The speciality car"

Denna eleganta coupé med plats för 2+2 äntrade scenen i december 1970. Celica kallades "a speciality car" och var utformad för att ge föraren en större känsla av frihet. Den praktiska interiören (tillräckligt stor där fram även för långa personer) kombinerades med en sportig utstrålning och inte minst; ett bra pris.

/

Med ett namn som härrör från det latinska ordet för "himmelsk" var Celica förutbestämd att bli en stjärna på bilhimlen.

Celica tillverkades på samma plattform som Toyota Carina, men både designen och namnet dolde effektivt att bilen byggde på basmodellen. Celica kom med ett omfattande urval av drivlinor och modellversioner, kallat "full-choice system". Motorer på 1,4 eller 1,6 liter, två olika manuella växellådor och en automatlåda samt fyra utrustningsversioner (ET, LT, ST och GT) betydde större frihet för köparen än någonsin tidigare att skräddarsy sin bil.

Trots att komfort och lättkördhet var prioriterade egenskaper var Celica byggd för att bilentusiasten skulle kunna pressa den i kurvorna. Den individuella hjulupphängningen fram, i kombination med dubbla länkarmar bak och separata stötdämpare, gjorde ingen besviken.

Kombinationen av starka motorer och förfinade köregenskaper var ett framgångsrikt recept inom bilsporten. Efter en rad rallysegrar i både Japan och Europa etablerade Ove "Påven" Andersson Toyota Team Europe (TTE) i Köln. Anläggningen blev snart centrum för Toyotas alla aktiviteter inom motorsporten. 1973 kompletterades Celicas modellutbud med en 3-dörrars coupé av fastback-typ. Den hette Celica Liftback och togs fram för den växande målgruppen av bilköpare med en aktiv fritid. Större baklucka och fällbart baksäte gjorde plötsligt att bilen kunde svälja allt från surfbrädor till skrymmande campingutrustning.

/
En växande ikon

Efter nära sju år och en miljon sålda bilar lanserades under stora förväntningar andra generationens Celica. Den nya modellen, fortfarande baserad på Toyota Carina, erbjöds som 2-dörrars coupé och 3-dörrars liftback. Med tanke på modellens ökande popularitet även i USA blev Celica nu både längre och bredare. Midjan sänktes och glasytorna blev större.

/

Bilen var välutrustad för sin tid och erbjöd nu plats för 5 personer. Strängare utsläppskrav tvingade dock Toyota att 1978 modifiera Celicas motorer - en tuff utmaning med tanke på deras kraft och prestanda. Lyckligtvis kunde man göra nödvändiga justeringar utan att behöva byta ut den så hyllade DOHC-motorn (Double Overhead Camshaft). Den observanta kan notera en smärre förändring i utseendet på andra generationens Celica från augusti 1978, då de fyra runda strålkastarna ersattes av fyra rektangulära, samtidigt som bilen försågs med en ny horisontell grill.

Framtidens aerodynamik

1981, just när biobesökarna köade som mest för att få se Indiana Jones jaga den försvunna skatten, var det dags för en ny och distinkt, mer kilformad Celica att se dagens ljus. Den bjöd på en provkarta med kreativa aerodynamiska lösningar och blev en braksuccé bland bilälskare. Utseendemässigt kännetecknades denna tredje generation av skarpa konturer och stora släta ytor. En uppseendeväckande nyhet var de uppfällbara strålkastarna som var infällda kant i kant med karossen när de inte användes - allt för att minimera luftmotståndet.

/

Invändigt välkomnades föraren av en futuristisk formgivning med en helt digital instrumentpanel och, i vissa utföranden, världens första fast monterade navigator. Bara ett år senare, 1982, presenterade Toyota Japans första turboladdade DOHC-motor som fick komplettera Celicas urval av motorer på 1,6, 1,8 och 2,0 liter.

I oktober samma år erbjöd Toyota 200 st Grupp B-bilar, en rallyklass som bara fanns under några år på 1980-talet. Modellen fick beteckningen GT-TS och förseddes med den nya turbomotorn. Tredje generationens Celica vann omedelbara framgångar på rallybanorna och kom totalt femma i 1982 års Rally-VM. Med den nya turboladdade bilen fick Toyota plötsligt en ännu mer konkurrenskraftig rallybil.

/

Även om avsaknaden av fyrhjulsdrift var en nackdel i konkurrensen, kröntes Celica till "King of Africa" efter att på fyra år ha vunnit tre fjärdedelar av Afrikas VM-deltävlingar, inklusive Safari-rallyt 1984.

En rallylegend är född

Celicas fjärde generation kom 1985 och innebar en tydlig förändring genom att bakhjulsdriften ersattes med framhjulsdrift, plus att Celica för första gången bara erbjöds som coupé i liftback-utförande. Även denna modell var aerodynamiskt utformad, med en luftmotståndskoefficient på låga 0,31.

Den nya konfigurationen av drivlinor med både motor och drivning fram medförde att även hjulupphängningen fick förnyas, nu med MacPherson-fjädring runt om. Föraren kunde njuta av den förbättrade komforten och den nya digitala instrumenteringen, med LCD-skärm i färg. I oktober 1986 kom en stor nyhet. Då släpptes Celica GT-Four, utrustad med permanent fyrhjulsdrift och en potent 185-hästars DOHC-motor med turboladdare och vattenkyld intercooler. Det var den mest kraftfulla 2-litersmotorn i Japan och en perfekt utgångspunkt för TTE:s förnyade jakt på mästartiteln rally-VM.

/

Toyota-teamet behövde inte vänta särskilt länge. 1990 tog Carlos Sainz hem förartiteln i rally-VM (den första någonsin för en japansk tillverkare) samtidigt som Toyota kom tvåa i fabriks-VM.

/
Det handlar om kurvor

Medan den fjärde generationens Celica fortsatte att ta rallyvärlden med storm lanserades 1989 en femte generation. Den var något längre och högre än föregångaren och kännetecknades av rundare former och mjukare linjer. Kraften kom från tre avsevärt förstärkta och svarsvilliga 2-litersmotorer, varav GT-Four-versionen fick den största effekten på hela 225 hk - 40 hk mer än tidigare.

/

Den nya fyrhjulsdrivna modellen såg nu ännu mer ändamålsenlig ut, med 55 mm större spårvidd än övriga Celica-modeller - detta för att få plats med 15-tums lättmetallfälgar och bredare däck för ökat väggrepp. 1992 tillverkade Toyota en speciell VM-godkänd version av GT-Four som fick modellnamnet GT Four RC (Rally Competition). Antalet bilar begränsades till 5.000 och det var med den modellen som Toyota-teamet, med förarna Juha Kankkunen och Didier Aurio, kunde säkra titeln i såväl förar-VM som fabriks-VM både 1993 och 1994.

Nytt utseende igen

Precis när alla trodde sig veta vad de hade att vänta av nästa Celica, presenterades generation 6. Bland nyheterna märktes en ny front med dubbla strålkastare (ej pop-up). Under skalet fanns en ny plattform och nu fick Celica ökad styvhet, liksom lägre vikt - egenskaper som avsevärt förbättrade bilens köregenskaper.

/

Trots att den nya modellen fick en både styvare och bredare kaross kunde bilens vikt minskas med 90 kg. 180 hk-modellen fick ny hjulupphängning och prisades för sin exakta styrning och förbättrade väghållning. Den nya VM-godkända GT-Four-modellen lanserades 1994 för försäljning i Japan för att stödja det årets VM-utmaning. Den utvecklade hela 255 hk och förseddes med ny ventilteknik och förfinade system för turbo och intercooler. Bilen ansågs vara rena raketen och klarade 0-100 km/t på strax över 6 sekunder, med en toppfart på 250 km/t.

/

Liksom tidigare fanns en cabrioletversion bland modellutbudet, men nu förseddes den med elektrisk sufflett i stället hydraulisk. Detta gav mer utrymme både i baksätet och bagageutrymmet.

/
Sista kapitlet

Vad ingen visste när generation 7 av Toyota Celica presenterades 1999 var att detta skulle bli den sista generationen av denna bil, som betytt så mycket för så många.

/

Sjunde generationens Celica visades ursprungligen som konceptbilen XYR på bilsalongen i Detroit i januari 1999. Den modell som kom i produktion och började säljas i september samma år höll sig anmärkningsvärt nära konceptbilen. Som vore det en gest till den kilformade tredje generationen hade även sjuan en lutande och lite kantig form, med lång hjulbas och ett hjul i varje hörn. Den erbjöds bara som lift-back - man beslöt tidigt att varken utveckla någon cabriolet eller fyrhjulsdriven version.

/
/

Viktminskning stod i fokus vid utvecklingen av den sista generationen och den blev mycket riktigt 60-90 kg lättare än föregående modell. Såväl plattformen med sin framhjulsdrift som de båda nya 1,8-liters VVT-i-motorerna (utvecklade i samarbete med Yamaha) på 145 respektive 190 hk anpassades för att förbättra stabiliteten vid körning i höga hastigheter - något som återspeglade utvecklingskonceptet "sensations of lightweight GT".

/

Efter 35 år, sju särskiljande generationer, otaliga rallysegrar och över fyra miljoner sålda bilar, var vi framme vid slutet av Historien om Celica. 2004 började en ny biltrend göra sig gällande och den inkluderade inte sportbilar. Detta bidrog till att Celica slutade tillverkas i april 2006. Tur att det tar en hel livstid för minnet av de starkaste stjärnorna att förblekna ...

Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >