Toyota Corolla firar 50 år

Tiden med världens favoritbil

Har du själv ägt en? Om inte, känner du säkert någon som gjort det. Toyota Corolla skriver bilhistoria som världens mest sålda bilmodell (över 40 miljoner sålda bilar!). Nu firar den 50 år av framgång.

Världens mest sålda bilmodell jubilerar


Det mest fascinerande är inte att Corolla blev en så stor framgång i Japan – och senare i hela världen – när den lanserades i november 1966. Det allra mest fascinerande är att Corolla har fortsatt att vara en enorm framgång, år efter år. För 50 år sedan öppnade Toyota en helt ny fabrik i Takaoka i Japan med uppgift att tillverka en enda bilmodell: Corolla. Då visste ingen att de skulle tillverka de första exemplaren av det som sedan blev världens mest sålda bilmodell. 50 år senare har det sammanlagt sålts 44 miljoner Corolla världen över och fortfarande säljs närmare 3 700 Toyota Corolla varje dag.

Corolla var redan från början en stark representant för ett modernt kvalitetstänkande. Den första modellen hade två karosser, en sedan med två eller fyra dörrar och en tvådörrars kombi. Bilen var gjord för allmänheten men var ändå ingen ”vanlig” bil. Utrustningen och funktionerna i Corolla hade bara funnits hos mer exklusiva bilmodeller tidigare; som den golvmonterade växelspaken och de ”skålade” framsätena. På det hela taget var Toyota Corolla en väldigt modern bil med inredning som utformats för bekvämlighet och hög säkerhet. Det var inga självklarheter hos andra bilmodeller.

Det är klart att Corolla blev en succé! Inom tre år var den första generationen Corolla Japans mest sålda bil. Sedan erövrade den världen med sitt framgångskoncept: teknik, körglädje, komfort och säkerhet.

Nu har det gått ett halvt sekel sedan den första modellen fick sin allra första förare och i 16 olika fabriker runt om i världen tillverkas fortfarande Toyota Corolla. För 10 år sedan kom Toyota Auris i Sverige. Den ersatte Corolla och är nu den bäst säljande av Toyotas personbilsmodeller totalt sett, här hemma. Auris Hybrid är dessutom Sveriges mest populära miljöbil.

/
 
Kronan av blommor är född: 1966-1970

Utvecklingsledaren för Corolla var Tatsuo Hasegwa. Han gav sina ingenjörer och designers en kort brief om att de skulle fånga allmänhetens hjärtan. En ledande princip i början var att skapa en bil som både var sportig till utseendet och i körglädjen.
 
Den revolutionerande Corollan erbjöds i en mängd olika karossutformningar - tvådörrars kupé, fyradörrars sedan och tvådörrars kombi - och hade många banbrytande funktioner som inte hade kommit ut på den japanska marknaden än, såsom MacPherson-fjädring och en fyrväxlad växellåda.

/
/
 
Helt ny Corolla: 1970-1974

Produktionen av den första generationens Corolla närmar sig sitt slut. Corollas ingenjörer och designers har nu den föga avundsvärda utmaningen att bygga vidare på framgången av sin första triumf. Samma år som den miljonte Corollan byggdes, lanserades den andra generationens modell, designat av ett tomt pappersark som en "Helt ny Corolla."
 
Exteriören utvecklades med mjukt krökta ytor och under karossen fanns nu en större bakre bladfjädring som även gjorde framsteg i åkkomfort och hantering. Modellen, Levin, född 1972 med sin berömda 2T-G motor, blev bilälskarnas modellval av sportbil.

/
/
/
 
Renare, nättare nya Corolla: 1974-1979

Med striktare regler för avgasutsläpp som trädde i kraft, var den tredje generationens Corolla född i krävande tider och det innebar att motorn och avgassystemet behövde en utveckling för att ens kunna säljas. Resultatet - Toyota började använda sig av katalysatorer, en teknik som fortfarande används idag.
 
Den renare, mer effektiva Corollan gynnades även av en annan modern utveckling - vindtunneln - och resultatet från den påverkade starkt Corollas design. Det bidrog till en bil som effektivt skar igenom luften. Intriören andades kvalitet och ergonomin förbättrades, det gjorde att Corollan kändes som en bil från en högre prisklass.

/
/
 
Vind-fuskande Corolla: 1979-1983

Med en global oljekris bakom den och japanska ekonomin på bättringsvägen, lanserades den fjärde generationens Corolla med förnyad optimism. Eftersom aerodynamik spelar en allt större roll i bildesign, tillbringar Corollas ingenjörer över 400 timmar att designa Corollas form i vindtunneln.
 
För att undvika en radikal avvikelse i design och känsla för alla trogna fans, var Corollas form en evolution snarare än en revolution - skarpare linjer och en något kantigare stil. Inuti förbättrades komforten och stabiliteten förnyades med en ny fyralänkad spiralfjädring och för att tillfredsställa miljöpåfrestningar - en ny 1,8-liters diesel introduceras på marknaden.

/
/
/
 
Datordesignad Corolla: 1983-1987

Utvecklingsledaren, Fumio Agetsuma gör allt för att den femte generationens Corolla ska bli så innovativ som möjligt, och att det bör omfatta genombrott i varje område, så som originalet hade. Den nya modellen var först med att vara konstruerad med hjälp av datorn - det sparade tid och resurser i utformningen av motorn och karossen.
 
Med sin lutande nos och rundade kilform skulle den nya bilen vara den första att ha en motor i fronten, samt vara framhjulsdriven - en verklig utmaning för ingenjörerna.

/
/
 
Äkta kvalitet, Corolla: 1987-1991

Huvudmålet bakom utvecklingen av den sjätte generationens Corolla var kvalitet; både i hur den kändes, men också hur den fick sina ägare att känna. Det var viktigt att den nya modellen inte bara uppfyllde en nöjdhet, utan att den skulle även stimulera ägarna med hög kvalitetskänsla.
 
Över 2000 förbättringar föreslogs till över 100 bildelar för att göra att alla delar av bilen prestera bättre, från att minska bullernivåerna, införa mjukare material över instrumentbrädan och switchar. Det fanns ingen tvekan, det här ska bli den bästa, högkvalitativa Corollan hittills.

/
/
/
 
Minnesvärd familjefavorit, Corolla: 1991-1995

Den sjunde generationens Corolla utvecklades för att tilltala kunder genom utstrålning och personlighet med tre centrala teman: snygg design, körprestanda, säkerhet och tillförlitlighet.
 
Med fokus på de finare detaljerna samt att skapa gott om utrymme för en familj, målsatte ingenjörerna att skapa en bil som skulle ge en djupare tillfredsställelse för ägare och möjligheten att skapa fler minnen av kvalitetsstunder med sin familj.

/
/
 
Nummer ett, Corolla: 1995-2000

Miljömässiga och ekonomiska överväganden var i spetsen för ingenjörernas tankesätt inför åttonde generationens Corolla. Med en trög ekonomi i hemlandet, ville utvecklingsteamet skapa en ny bil som uppfyllde kundernas efterfrågan; en som minskade påverkan på planeten, var effektivare och billigare att äga samt underhålla.
 
Och det var precis det dem fick. En bil som korsat generationer och nationaliteter för utvecklingen att bli Japans mest säljande bil - nummer ett - men även världens mest sålda bil, den globala växande försäljningen var på över 22 miljoner - tack vare genom att minska kostnaden för ägandet och att ge ett säkrare, tystare och högre kvalitativt alternativ.

/
/
/
 
2000-talets Corolla: 2000-2006

Designad för första gången i Europa, den nionde generationens Corollas uppgift var att bryta länkar med det förflutna och sätta nya standarder för 2000-talet.
 
Utvecklad från början med överkomliga priser, användarvänlighet och tillförlitlighet i centrum, den nya modellens signum var dess inre kvalitet - där en högteknologisk Optitron-display användes för mätarna på instrumentpanelen - och en åkkomfort som skulle konkurrera med bilar från en högre prisklass.

/
/
 
Helt globala Corolla: 2006-2013

Corollas 40-årsjubileum fungerade som en passande milstolpe för att införa en ny designinriktning. Utvecklingsledaren av den tionde generationen, Soichiro Okudaira, bestämde sig för att producera en bil med globalt perspektiv och skala.
 
Dynamisk prestanda var ett riktmärke för de bästa fordonen i Europa, medan användarvänlighet och utrymme var tvunget till att mätas sig med det bästa fordonen i Nordamerika. Under utvecklingen, arbetade ingenjörerna med en fem-minuters intrycksregel där kunderna skulle förväntas känna igen den förbättrade kvaliteten på nya Corolla inom fem minuter under sin första biltur.

/
/
/
 
Från styrka till styrka: 2013-2016

Året då den 40 miljonte Corollan rullade av produktionslinjen, lanserades den elfte generationens Corolla. Den imponerar med tillförsikt, stil och kvalitet som gör det värdigt att vara världens mest sålda bil. Med ett dynamisk nytt utseende, en finish på interiören som andas premium - inklusive det nya multimediasystemet Toyota Touch 2® - och en mängd säkerhetssystem, är nya Corollan den mest tekniskt avancerade Corollan hittills.

/
/
 

År 2016 är kvalitet och begäran på en all-time high-nivå, det vill säga - även efter 50 år - är Corolla fortfarande på toppen av sitt spel. Införandet av en snygg frontgrill, LED-strålkastare och aluminiumfälgar ger ett nytt inspirerande utseende, det uppgraderade multimediasystemet förbättrar interiören och Toyota Safety Sense-tekniken ser till att Corollan är en bil som du kommer att uppskatta att tillbringa tid i - samt vill prata om!

/
/

Som bevis på effekterna som Corolla har skapat under 50 år, produceras det för närvarande Corolla på 15 av Toyotas fabriker runt om i världen, den säljs i mer än 150 länder och regioner, samt att den står för en femtedel av det totala säljandet av Toyotas bilar i vår när-80-åriga historia.
 
Njut av en rik historia fylld med tekniska, designmässiga och kvalitativa framsteg där Corolla har förblivit trogen sitt ursprungliga koncept att förutse kundernas behov och att skapa bilar för människor som de kan njuta av över hela världen.
 
Ikonen Corolla är inställd på att leva långt in i framtiden...

Toyota Corolla turns 50
Cookies

Genom att surfa på denna webbplats accepterar du att Toyota använder cookies för att förbättra användbarheten och samla in data.  Ändra inställningarna för cookies här >